Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Mac o PC till samma skärm.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en G4 och en 22" cinema display. Jag har också en pc med en plattskärm. Den skärmen tänkte jag ge till dottern. Frågan är kan jag koppla pc:n till min Mac skärm?

Ja om du hittar en KVM (Keyboard Mouse Video Switch) som har DVI kontakt. T.ex. har Dustin en som heter ATEN KVM SWITCH 2-PORT USB/AUDIO DVI och kostar 1836 ex. moms

Många skärmar har dubbla ingångar. Har inte Cinema Display det? Min ViewSonic har det, en DVI och en VGA. Det är bara att koppla Macen på DVI och PC'n på VGA. Med en KVM-switch kan man dock dessutom ha samma tangentbord och samma mus till båda, det ser jag som poängen med KVM-switchen. Det finns till lägre priser, 500 spänn tror jag man klarar det på, även i USB-fallet.

Skärmen har ADC kontakt, PC:n DVI kontakt, Mac:en har både ADC och DVI kontakt. Har hittat en KVM på Clas Olsson för 895:- med 3 DVI utgångar (1 monitor, 2 PC) kan man koppla datorerna (PC+G4) till KVM:en och monitorn via en adapter ADC till DVI?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-30 14:56

En viktig sak att kolla på är vilken upplösning som switchen pallar. (Konstigt nog så begränsar tydligen switchen vilken upplösning du kan köra på skärmen)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-30 15:05

Det luriga är att du behöver en dosa för att få ut DVI från skärmen. Skärmen kräver nämligen ström genom ADC-kontakten för att fungera, och DVI ger ingen ström, alltså måste man få ström genom en liten mellandosa.

En sånhär omvandlar en ADC-skämr till en med DVI
Apples orginal

En sån här tar hand om hela jobbet

Tusen Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 15:34

Förlåt att jag snor lite av tråden, men finns den för usb tangentbord och mus också? vill köra 23" cinemadisplayen på pcn också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 16:48

frågar samma fråga återigen... eftersom jag inte fått svar.. finns det något kvm switch man kan få tag i från sverige som klarar Cinemadisplayens höga upplösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 16:58
  • Oregistrerad
  • 2005-12-25 22:39

Skaffade du dig en sån switch? Är i behov av en och vill gärna veta om det funkar bra.
För knappt ett år sedan var det enda alternativet en switch från Gefen för ca 8000:-.
Var tvungen att köpa den då men nu har vi fler datorer som ska köras ihop.
mvh
Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-26 02:26

Allt fungerar perfekt måste jag säga

1
Bevaka tråden