Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macmini i bilen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som sett länkar till ställen där folk har byggt in en macmini i bilen (även iPod)... nyfiken efter att jag på onsdag byter min silverfärgade Audi A2:a ( 2003:a ) till en 6 månader gammal amulettröd Audi A2:a modell "Open Sky", den med glastaket som kan skutas bakåt ( 2005:a ).

Offtopic: OM du ha en Audi A2:a och vill tipsa om diverse grymma modifieringar typ sportförgasare och dubbla avgasrör - skriv gärna ett PM till mig med sådana länkar.

Olle

Ursprungligen av Martin Belak:

Kul med ny bil Olle, men inte fasen sitter det väl en förgasare under huvuden på en A2?

Först ett STORT tack för länkarna som gav klar mersmak.. tror jag ska börja leta efter en liten/lämplig tunn monitor som gärna får vara touch screen - att ha Apples "Front Row" tillgängligt skulle vara grymt, en liten trackbal blir nog nödvändig. Kanske finns det hos ELFA. Såg att någon byggde sig en egen dockningsstation, man vill ju inte bli av med datorn.

Du har nog rätt, förgasare kanske inte finns ( får väl skylla på min ålder ), har sett att det finns trimnings chip men sådana avstår jag. Har sett bild med dubbla avgasrör och det var lite läckert.

Lite mini i liten bil - bah!
(Stor G4 i stor bil: http://www.mujmac.cz/art/hw/tatra_mac_eng.html)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-28 13:29

Jag har för mig att jag har sett bilder på en iPod monterad på en cykel.

Eller så har jag drömt det.

Hur fungerar det egentligen med hårddisken när den sitter i bilen? Tänkte på om den tar stryk av alla gupp i vägarna?

Ursprungligen av Denniz PoP:

Hur fungerar det egentligen med hårddisken när den sitter i bilen? Tänkte på om den tar stryk av alla gupp i vägarna?

Egentligen är det inte så mycket värre än vad de flesta laptopdiskar redan måste utstå, och många av Hitachis 2,5"-diskar klarar väldigt hårda stötar. Vill man vara på den säkra sidan bör man alltså peta in en sådan... eller se till att åka gashydrauliskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 17:29

Det jag mest är rädd för är vad som händer snart då det blir -30 grader och bilen står ute. Klarar hårddisk eller LCD-skärm detta? Måste man se till att värma upp komponenterna innan man startar dem?

Om man tittar på specar för t.ex. hårddiskar så klarar de inte vilka temperaturer som helst. De bör inte köras i minusgrader. Och LCD-skärmar är väl ännu känsligare? Nej, i Sverige kanske man bör ha dator/skärm löstagbar och ta med dem då man lämnar bilen. Det är ju dessutom bra om det blir inbrott...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-11-02 11:22
Ursprungligen av pesc:

Det jag mest är rädd för är vad som händer snart då det blir -30 grader och bilen står ute. Klarar hårddisk eller LCD-skärm detta? Måste man se till att värma upp komponenterna innan man startar dem?

Min första generationens iPod låg ute över natten i min bil för några år sedan, -30 och ingen kupévärmare inkopplad dessutom hade jag en laddaren kopplad till ipoden. Sätter mig i bilen och vrider om startnyckeln och samtidigt som bilen startar så hör jag hur iPoden startar! Klack! och så var den HD'n död.

Skall man ha en mini i bilen här i norden så måste man nog koppla någon form av tempgivare till den så att datorn inte startar innan den blivit varm.

Bara en tanke... med tanke på att den nya iPoden (video-varianten) kan spela upp film, skulle den då i en bil kunna visa film mot en liten 7" mointor typ denna - se specarna från ELFA - eller köra en Macmini på dess videoingång:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7518.htm

LCD-monitor i TFT-teknik med hög upplösning för en klar och skarp bild. Monitorn är avsedd för mobilt bruk och kan användas för exempelvis filmvisning i bilar, husvagnar m m. Kan monteras i nackstöd. Monitorn är även lämplig för användning i olika övervakningssammanhang. Inställbart format, 16:9, 4:3 eller förstorad bild (zoom). Samtliga inställningar är menystyrda (OSD) och görs med fjärrkontroll eller direkt på frontpanelen. Omkopplingsbar mellan PAL-och NTSC-system. Anslutning av video- och audiosignal (stereo) samt matningsspänning sker via medföljande kopplingsbox, försedd med 5 m monitorkabel. Extra videoingång och hörlursuttag på frontpanelen. Om den extra videoingången används bryts signalen från kopplingsboxen. Vid anslutning av hörlurar kopplas monitorns inbyggda högtalare ur. Levereras med fjärrkontroll, kopplingsbox och justerbart fäste.

Bildskärm: 7" LCD, TFT aktiv matris
System: PAL/NTSC (omkopplingsbart)
Upplösning: 1440(H)×234(V) pixlar
Format: 16:9, 4:3, zoom
Videoingång: 1 V t-t/75 Ω
Audioingång: 0,775 Vrms/20 kΩ
Anslutning
box: Video+audio in (stereo) / Phono
front: Video in+hörlurar / 3,5 mm telejack
Matningsspänning: 11–15 V=
Effektförbrukning: 9 W
Temperaturområde: 0 till +60 °C
Dimensioner: 192×127×28 mm
Vikt: 540 g

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-01 17:36

Väldigt offtopic:

Är inte motorhuven på A2:an plomberad ?? Olje och spolarvätskepåfyllningen sitter åtkomligt men inget annat ??

Ursprungligen av gpd:

Väldigt offtopic:

Är inte motorhuven på A2:an plomberad ?? Olje och spolarvätskepåfyllningen sitter åtkomligt men inget annat ??

Ja, den är iofs inte helt omöjlig att öppna men tanken är att bara märkesverkstaden ska göra det. Inte så tokig idé, förutsatt att märkesverkstaden vet vad de gör. Vilket absolut inte är fallet här i umeå, men det är en annan historia...

Hade ju varit perfekt med en mac mini och front row i en bil? Om man kunde använda fjärren såklart!

1
Bevaka tråden