Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript: Visa file- och creatortype på fil

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 17:43

Här är lite kod som visar vilken file- och creatortyp en fil har. Spara som droplet och droppa filer på den.

-- © Wire 2005
-- Visar creator- och filetype på droppat objekt (fil).
--
on open objektet
	-- "Läser" filen (i Finder) och kollar file och creator type
	tell application "Finder"
		try
			set ft to file type of file (objektet as text)
			set ct to creator type of file (objektet as text)
			display dialog "file type=" & ft & return & "creator type=" & ct buttons {"OK"} default button "OK" with icon 1
		on error msg number num
			display dialog "on error msg:" & return & msg & return & return & "on error number:" & return & num buttons {"OK"} default button "OK" with icon 2
		end try
	end tell
	--Avsluta
	return quit {}
end open
on quit {}
	continue quit
end quit

Inte för att förminska nyttan av scriptet, men jag måste påstå att copyright-märket känns lite pretentiöst - såna här skript är stapelvara i varje skriptares verktygslåda.

En annan sak slår mig dock. Kan du förklara vad syfter är med din quit-handler? Såvitt jag ser anropar du den normala slutrutinen som skulle inträffa i vilket fall som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 18:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inte för att förminska nyttan av scriptet, men jag måste påstå att copyright-märket känns lite pretentiöst - såna här skript är stapelvara i varje skriptares verktygslåda.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En annan sak slår mig dock. Kan du förklara vad syfter är med din quit-handler? Såvitt jag ser anropar du den normala slutrutinen som skulle inträffa i vilket fall som helst.

'on quit' är en subrutin som inte exekveras utan anrop.

Antingen har du eller jag missförstått det hela, och jag satsar en slant på att det inte är jag

En Quit-handlers syfte är att köra något när man avslutar applikation. Att köra en rutin för att avsluta, när man just valt att avsluta är med andra ord helt poänglöst, det är bara ett väldigt besvärligt sätt att avsluta

http://developer.apple.com/documentation/AppleScript/Conceptual/AppleScriptLangGuide/AppleScript.e8.html

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 18:59

Mina scriptmallar innehåller alltid en 'on quit'-rutin, om man vill utföra kod när scriptet avslutas. I mitt exempel ovan gör den ingen nytta.

Det var det jag vill höra, jag blev lite orolig att jag missat någon läcker AS-hemlighet

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-29 22:46

Vad är droplet och hur sparar man som det?
Edit: Hittade svaret i hjälpen

Senast redigerat 2005-10-29 23:02
1
Bevaka tråden