Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mailfunktionen i PHP (Apache OSX)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag sitter och försöker utveckla på min "riktiga" dator (macen) med PHP och Apache för första gången istället för ASP och IIS på PC:n. Allt fungerar fin-fint än så länge, utom att mail-funktionen i PHP verkar inte fungera hos mig. Webbläsaren (och antagligen servern) tuggar en minut eller lite mer och sedan händer inget särskilt, inget felmeddelande eller så, men några testmail har jag inte fått fram...

Måste man finjustera någonting i konfigurationen till PHP eller Apache för att det ska fungera? Vet någon?

[ 28 Juni 2002, 23:22: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

Tja, fick en del hjälp på den utmärkta sajten macosxhints.com... Uppenbarligen så går det här via något som heter sendmail som man hittar här

/usr/share/sendmail

tja, nu är det bar att plöja igenom README file som hör till hoppas jag....

Tja, att få sendmail att fungera bra är en ganska komplicerad sak och det finns otroligt många diskussionstråder och artiklar "därute" om det. Jag följde ganska många olika råd och det är svårt att komma ihåg exakt vilka och i vilken ordning, men det viktigaste var:

För att sendmail ska kunna skicka mail måste man ha ett hostname annat än "localhost", detta ändrar man genom att öppna terminalfönstret och öppna filen hostconfig i mappen etc. T ex med textbehandlaren i terminalen pico. I exemplet använder jag "yourhostname.com", men du väljer själv en passande dom´n.

#Skriv följande för att komma i root-användarläge

sudo -s

#du ombeds ange lösenord för root, skriv sedan

pico /etc/hostconfig

#filen öppnas, ändra
HOSTNAME=-AUTOMATIC-

MAILSERVER=-NO-
#till
HOSTNAME=yourhostname.com

MAILSERVER=-YES-

#spara genom ctrl-O och sedan
#return för att bekräfta

#skriv härnäst
hostname yourhostname.com

hostname
#systemet svarar med att upprepa ditt nya hostname

#skriv ett testmail till dig själv för att kolla att det fungerar, t ex så här:

mail mailto: [email protected]
Subject: Testa som tusan
Hejsan svejsan! Detta är ett testmail
#tryck retur
#tryck ctrl-D

#systemet svarar
EOT

#kolla att ebrevet kommit fram

Bra länkar för detta ämne är:

http://www.kung-foo.tv/xtips.php#15
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2002/01/22/terminal_pt2.html?page=2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-30 19:45

Lustigt att du fick svara på dina egna frågor, mycket trevligt att du delade med dig av dina erfarenheter och tips !!

Mvh

Hej Ivar! Ja, jag tänkte att det kan kanske alltid gagna någon. Plus att det är ju bra om det här forumet blir innehållsrikt och välbesökt, då kanske någon annan svarar före mig nästa gång... Som det är nu verkar det lite glest mellan inläggen...

[ 30 Juni 2002, 22:47: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-01 00:15

Fast när jag bråttades med sendmail och php så var det inte något hostnamn som spökade -- det var filrättigheter. sendmail är tydligen rätt känsligt för att rättigheterna i vissa kataloger är satta på rätt sätt. Tror jag hittade den infon i man-texten. Alltså: skriv "man sendmail" och läs där (om det inte redan funkar alltså).

ja, sendmail är en himla soppa. Men det funkar glimmrande nu.

Hade jag haft ett val hade jag inte pillat med det alls, men det är härligt att kunna göra "fullskalig" webbutveckling på sin älskade Mac. Alla besvärligheter till trots kan man inte låta bli att bli fascinerad av UNIX-delen av OSX. Otroligt kraftfulla möjligheter man erbjuds...

[ 01 Juli 2002, 00:26: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

1
Bevaka tråden