Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme och windows...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 17:27

Hej, jag har en fråga om AirPort extreme.
I vår familj har vi en stationär PC två bärbara PC's och en iBook och snart en PowerBook (kanske)
och ett ADSL modem (Telia abonnemang) för uppkoppling till internet.
Jag undrar kan man göra så att den stationära PC'n kopplas till AirPort Extreme via Ethernet och dom andra datorerna surfar trådlöst?

Jag vet att det finns många andra bra routers från andra tillverkare, men vi får en mycket bra deal på en AirPort Extreme så därför undrar jag.

...Ursäkta om rubriken är lite luddig, en mod kan fixa det om han vill....

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-10-29 17:42

Inga problem, har själv kört så. Nu kör vi 2 macar trådlöst och en mac direkt i extreme och så 2 winxp trådlöst. Jag får ursäkta mina Xp-maskiner med att de inte är mina, de är jobbdatorer som prackats på mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 17:53

Tack så mycket för det snabba svaret. Ja resten av familjen kör WinXP men jag har övertalat dem, så morsan köper nog en PowerBook och sen köper vi kanske en iMac.

Senast redigerat 2005-10-29 19:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 19:08

En fråga till, hur ställer man in AirPort på den stationära PCn? finns det mjukvara från Apple till windows som gör så att man fixar det lätt?
Eller använder jag min iBook för att ställa in AirPort till alla?

Airporten funkar som en vanlig router, så det är standard. Ställ in Airporten att dela ut IP-adresser (DHCP-server) och i XP så ställer du in TCP/IP att få IP-adressen tilldelad från servern. Klart!
Om du ska använda Airporten som skrivarserver så funkar det också med XP men då behöver man installera Samba på PC'n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 19:39

Tack, då vet jag!

Apple har någon programvara som gör att PC:n kan hitta Bonjour-skrivare. Använder man den kan man installera skrivare som vanligt i Windows.

Om man ska skydda sitt trådlösa nätverk tror jag man är begränsad till WEP (vilket iofs är ett fullgott skydd för ett hemmanätverk).

Apple Airport Extreme stödjer WPA i 128 bitars kryptering, och (observera) slöar inte ner uppkopplingen som billigare trådlösa alternativ kan göra.

Bonjour laddas ner från Apples hemsida. Man kan tom ladda ner ett program för att konfigurera sin Airport från en PC, vilket i princip gör att Airport Extreme skulle funka helt ok i ett nätverk utan Macar.

Sök på Apple-hardware-support så hittar du "bonjoursetup.exe"

Ursprungligen av Svante S:

Apple Airport Extreme stödjer WPA i 128 bitars kryptering, och (observera) slöar inte ner uppkopplingen som billigare trådlösa alternativ kan göra.

Stämmer! Det är tydligen fixat för XP också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-30 00:43
Ursprungligen av Svante S:

Apple Airport Extreme stödjer WPA i 128 bitars kryptering, och (observera) slöar inte ner uppkopplingen som billigare trådlösa alternativ kan göra.

Bonjour laddas ner från Apples hemsida. Man kan tom ladda ner ett program för att konfigurera sin Airport från en PC, vilket i princip gör att Airport Extreme skulle funka helt ok i ett nätverk utan Macar.

Sök på Apple-hardware-support så hittar du "bonjoursetup.exe"

Ahh! Tack det var det jag ville veta. Jag visste att det fanns sådana program från Apple.... Jag var bara inte helt säker. Tack så mycket för all hjälp.

1
Bevaka tråden