Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote Desktop över internet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 17:44

Får min Remote Desktop att fungera bra mot datorerna i lokala hemmanätverket över Airport.

Över internet till min server strular det.

Kan observera och styra med Remote Desktop över internet men ej skicka meddelanden, eller skicka upp filer???

Funkar inte ens med brandväggen avstängd?

Vad felar? Tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 19:46

Låter som strul med TCP protokollet på port 3283, 5900 och 5988 någonstas på vägen. Version 1 körde UDP på port 3283. Värt att kolla.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-28 19:53

Verkar ju som att det inte går att chatta eller skicka meddelanden eller byta filer i VNC läget då man kopplar upp sig till sin server via Remote Desktop. Verkar inte finnas den funktionen i VNC läge? Eller har jag missat nåt?

Du kan inte skicka filer över nätet med ARD, den fungerar endast om ni sitter på samma LAN/Subnät. Observera också att all kommunikation med ARD (förutom lösenordet) skickas i klartext, ARD är primärt gjort för att administrera maskiner lokalt men går att tunnla med SSH vid nödfall.

Pröva Timbuktu eller Chicken of the VNC för adminstration över Internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 17:47
Ursprungligen av Daniel Ström:

Du kan inte skicka filer över nätet med ARD, den fungerar endast om ni sitter på samma LAN/Subnät. Observera också att all kommunikation med ARD (förutom lösenordet) skickas i klartext, ARD är primärt gjort för att administrera maskiner lokalt men går att tunnla med SSH vid nödfall.

Jo det kan man, det gör jag dagligen i jobbet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-29 21:57

Skicka o hämta filer?

Går visst köra och administrera över internet, men verkar bara gå observera och kontrollera, dvs ta över musen och klicka runt.

Däremot vill man kanske ladda upp en fil...eller hämta en fil utan att behöva gå över FTP med FTP program.

Klarar Timbuktu att skicka o hämta filer över internet och inte bara på lokalt nätverk

Vad menade du Wire?
Klarar du skicka o hämta filer med ARD via internet eller svarade du på annat?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-29 22:39

ARD vs Timbuktu

hittade detta på amerikansk sida

""Connect To" will work for file sharing only. Timbuktu will allow you to connect, share files, control, and chat with the remote computer. AFAIK, VNC only allows you to remotely connect & control."

Verkar som att VNC i ARD endast kan kontrollera och observera

Timbuktu kan dela filer mm

Apple Remote Desktop 2.2 kan inte skicka filer över internet. Du måste sitta på samma subnät eller med VPN mot de maskiner du skall administrera. Detsamma gäller en del andra funktioner i ARD som "wake on LAN" etc. Enligt rykten kommer Apple att implementera det i ARD 3.0.

Om du sitter och skickar filer över nätet Wire med ARD utan VPN (eller att ni sitter på samma subnät) så får du gärna upplysa oss om hur du gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 11:07

Går alldeles utmärkt att skicka filer, mm över internet med ARD precis som Wire säger, det enda som inte fungerar är "wake on LAN". Se till att alla nödvändiga portar är öpnna åt båda håll i alla brandväggar på vägen. Port 5900 gäller enbart VNC och port 3283 övriga funktioner om jag minns rätt. Får man bara upp en VNC-ikon på datorn man ska fjärrstyra fungerar inte övriga funktioner, brukar då vara fel inställning i någon brandvägg på vägen. VNC i sig har inget stöd för filöverföring eller andra funktioner utan bara fjärranslutning, men det är ju bara en del i ARD.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-30 21:45

ja berätta nu hur ni gör för att skicka filer med ARD över internet....dvs ej i lokala nätverket???
VNC funkar ju ej?

Hur gör ni då eftersom ni lyckas?

beskriv gärna så vi lär oss

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 23:04

Ehhh, det fungerar på samma sätt som i det lokala nätverket men återigen, portarna ovan måste vara öppna på alla brandväggar mellan datorerna och routas korrekt med NAT, portkoppling el motsvarande, ibland även för ingående trafik i den egna brandväggen.

Vilken version av ARD? I listan, hur ser symbolen framför din server ut, blå med bildskärm som indikerar ARD-anslutning, eller svart med texten VNC som innebär endast VNC-anslutning? Vad står det i kolumnen "Current status", "Available" eller "VNC On"?

På servern måste ARD vara aktiverat, samma version som du använder. Och den användaren du försöker ansluta som, vara ikryssad under behörighet, och tillåtas kopiera objekt.

Står det ändå bara VNC i listan är det med största sannolikhet problem med portarna... kolla i så fall alla brandväggar/routers igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 20:14

Hej!

Jag hade liknande problem, se den här tråden:
http://www.99.se/apple-programvara/255707-problem-med-sk-rmdelning-i-ichat.html

Det jag tror löste problemet var när vi fick UPnP aktiverat på bägge routrarna. Jag ställde in portarna enligt ovan. Fast när det funkade direkt på en tredje router som vi bara pluggade in direkt ur lådan utan några andra inställningar än att UPnP var på så gjorde det att jag tror att det var allt som behövdes.

/mattias

Sista aktiviteten i denna tråden var 2005, vi får hoppas att dom fick bukt på problemet

1
Bevaka tråden