Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet ombord på tåget!

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-29 13:08

Sitter på Linx (X2000) mellan Göteborg och Lund och sitter och surfar trådlöst med min PB 17, härlig känsla!

Hastigheten är förvånandsvärt bra, laddar ner 15 meg fil med mellan 10-15k, ibland upp mot 20!

Går också väldigt bra att surfa, trögare än ADSL, men klart snabbare än ett modem.

Kostnad 80 kr inkl moms för hela resan 50 kr för halva, klart överkommligt, men inte billigt.

Hoppas få se fler sådana här funktioner i framtiden!

Fräckt. Om de nu bara kunde bygga klart Botniabanan nångång...

Bärbar på tåg är nog bland det mysigaste som finns!
Helt klart en inspirerande miljö tycker jag. Varje gång man lyfter blicken från skärmen så är det nått nytt som glider förbi utanför fönstret.
Nya färger och dimensioner i ett
Människor på resande fot är dessutom oftast på ganska bra humör och trevliga att prata med.

  • Medlem
  • 2003-11-19 12:44

Håller med kitesurf, om det bara funnits vettiga sittplatser för laptop. Borden är för höga och sitter man i vanligt säte är stolsryggen framför för nära. Och att boka PC-plats (tillgång till 220V) på SJ med affärsbiljett är lögn -det finns aldrig tillgängligt vid bokning. Däremot har jag flera gånger hamnat på PC-plats ändå. Hur är det med Linx och tillgång till ström?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 12:55

Finns denna trådlösa nättjänst även på X2000 mellan Stockholm och Göteborg?

Ursprungligen av Leijon:

Finns denna trådlösa nättjänst även på X2000 mellan Stockholm och Göteborg?

Enligt SJ:s presstjänst kommer detta att finnas på alla X2000-tåg när de renoverats, ett arbete som pågår just nu. 2006 tror jag att det skulle vara klart... vi pratar om över 50 tågset om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 13:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Finns denna trådlösa nättjänst även på X2000 mellan Stockholm och Göteborg?

Hej Leijon!

Nej, tyvärr är Linx det första tågbolag i världen som erbjuder denna tjänst. Läs mer om detta på deras sajt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 13:54

Jag brukar nöja mig med en film när jag åker tåg. Men det är inte så illa det heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 14:35

Och i april kommer möjligheten att finnas även på SAS långdistansflygningar för en kostnad av 2-300 kr.

Hastigheten ska ligga på 20mbit/s mottagning och 1 mbit/s sändning. Denna uppkoppling delar alltså samtliga ombord på och enligt en artikel i Ny Teknik så räknar man med en genomsnittlig hastighet på 128 kbit/s.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=31420

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 14:41

Ingen som hört något om SJ:s planer?

  • Medlem
  • 2003-11-19 14:44

Jag antar att Sj kommer att införa uppkoppling även i X2000 om det faller väl ut på Linx. Vissa tåg sthlm - Karlstad har redan uppkoppling....

Jämfört med SJ:s tåg är Linxtågen mycket trevliga. Ström på alla platser och som sagt Internet om man vill. Det borde väl komma på Linx Stockholm-Oslo-sträckan om det inte redan finns, men X2000 i övrigt...

Bra också med Öresundstågen att det finns ström på alla platser. Synd bara att SJ inte har fattat det ännu.

Internet på pendeltågen hade ju inte varit helt fel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-20 23:12

Eller på spårvagnarna här i Göteborg!
Man ska bara hinna få upp datorn och uträtta något vettigt innan man ska av...

eller statsbussarna i växjö!

Om sen SJ kan fixa så att det går att prata i mobiltelefon på tåget så blir jag riktigt glad...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 09:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om sen SJ kan fixa så att det går att prata i mobiltelefon på tåget så blir jag riktigt glad...

Enligt en kompis tappar telefonen synk med basstationen i farter över 160km/h. (Han har testat med bilen). Dopplereffekten eller nåt.
X2000 går för fort...

  • Medlem
  • 2004-10-13 13:58
Ursprungligen av carma:

Enligt en kompis tappar telefonen synk med basstationen i farter över 160km/h. (Han har testat med bilen). Dopplereffekten eller nåt.
X2000 går för fort...

Det har funkat rätt bra för mig i alla fall ... i farter över 200km/h.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 14:24
Ursprungligen av 3OPAH:

Det har funkat rätt bra för mig i alla fall ... i farter över 200km/h.

ok, har inte testat själv... Antagligen var det 3G han pratade om.

  • Medlem
  • 2004-10-16 20:54
Ursprungligen av carma:

ok, har inte testat själv... Antagligen var det 3G han pratade om.

Jag får ta tillbaka det jag sa innan. På hemresan hade jag stora problem med uppkopplingen eller rättare sagt täckningen. Så länge det fanns någon täckning var det inga problem men problemet var att täckingen var urkass under nästan hela sträckan (STKH-GBG). Urkasst ... någon ... typ Vodafone, SonyEricsson 610 ... eller någon ... skäms på er vem det än är.
Men, jag säger det en gång till, så länge det fanns täckning var det inga problem med "doppler effekten" som det har antytts tidigare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-16 21:13
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag får ta tillbaka det jag sa innan. På hemresan hade jag stora problem med uppkopplingen eller rättare sagt täckningen. Så länge det fanns någon täckning var det inga problem men problemet var att täckingen var urkass under nästan hela sträckan (STKH-GBG). Urkasst ... någon ... typ Vodafone, SonyEricsson 610 ... eller någon ... skäms på er vem det än är.
Men, jag säger det en gång till, så länge det fanns täckning var det inga problem med "doppler effekten" som det har antytts tidigare.

Nä just det. Han som rullar ut sladden före tåget måste snabba sej på lite bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-08 12:43

Linx la ner sin verksamhet vid årsskiftet och Sj har tagit över trafiken. Sj och Norska järnvägsbolaget äger eller ägde linx tillsammans, men verksamheten var inte lönsam.. Men man kör fortfarande med de linx-färgade X2-tågen mellan Göteborg och Malmö. Internet ombord fungerade så sent som den 23 december då jag åkte senast.

Riktigt synd att man fick lägga ner. Under förra året blev det många resor hem till Göteborg och alltid med Linx. Linx har alltid lyckats hålla tabellen och man hade ett bra utbud på mat ombord. Trådlöst nät och alltid trevlig personal.

  • Medlem
  • 2005-01-08 13:26

Riktigt dåligt gjort av SJ!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 02:06
Ursprungligen av carma:

Enligt en kompis tappar telefonen synk med basstationen i farter över 160km/h. (Han har testat med bilen). Dopplereffekten eller nåt.
X2000 går för fort...

EDIT: [snip]

EDIT 2: Det verkar som om mitt resonemang trots allt håller hyfsat ändå Man bör dock betänka att för en GSM-telefon uppgår differansen enligt resonemanget till hundratalet Hz vilket gör att jag inte är lika säker längre - men det borde det inte spela någon roll.

Låter inte speciellt troligt.

Radiovågorna färdas som bekant med ljusets hastighet (i vakuum, i luft något mindre). Frekvensen kan enkelt beräknas med formeln c = f * lambda, där c är hastigheten, f frekvensen och lambda är våglängden. Hur mycket påverkar en hastighet på 160km/h frekvensen? 160km/h är ca 44m/s och ljusets hastighet är som bekan närmare 300000000 m/s. Frekvensändringen är enligt formeln linjär vilket gör att vi enkelt kan räkna ut storleksordningen.

44 / 300000000 = 0.000000147

Frekvensändringen ligger alltså på storleksordningen 0.1 miljondelar. Jag är ingen expert på mikrovågsteknik men denna skillnad bör inte påverka funktionen nämnvärt, eftersom jag gissar avvikelsen nog t o m ligger inom utrustningens "bredbandighet".

Observera att jag är full vilket enligt svensk norm ursäktar alla sorters fel.

/Kalle

Senast redigerat 2005-01-15 03:10
  • Medlem
  • 2005-01-22 00:34
Ursprungligen av kalleh:

EDIT: [snip]

EDIT 2: Det verkar som om mitt resonemang trots allt håller hyfsat ändå Man bör dock betänka att för en GSM-telefon uppgår differansen enligt resonemanget till hundratalet Hz vilket gör att jag inte är lika säker längre - men det borde det inte spela någon roll.

Låter inte speciellt troligt.

Radiovågorna färdas som bekant med ljusets hastighet (i vakuum, i luft något mindre). Frekvensen kan enkelt beräknas med formeln c = f * lambda, där c är hastigheten, f frekvensen och lambda är våglängden. Hur mycket påverkar en hastighet på 160km/h frekvensen? 160km/h är ca 44m/s och ljusets hastighet är som bekan närmare 300000000 m/s. Frekvensändringen är enligt formeln linjär vilket gör att vi enkelt kan räkna ut storleksordningen.

44 / 300000000 = 0.000000147

Frekvensändringen ligger alltså på storleksordningen 0.1 miljondelar. Jag är ingen expert på mikrovågsteknik men denna skillnad bör inte påverka funktionen nämnvärt, eftersom jag gissar avvikelsen nog t o m ligger inom utrustningens "bredbandighet".

Observera att jag är full vilket enligt svensk norm ursäktar alla sorters fel.

/Kalle

Dina beräkningar stämmer säkert men det är inte det som är problemet med GSM-telefoner.
Problemet är nämligen reglertekniken som finns i telefonerna och den varierande täckningen längs sträckan. Mobiltelefoner brukar uppdatera signalstyrkan med 1/2 till 1 sekund vilket oftast inte räcker om man färdas snabbt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 11:20
Ursprungligen av carma:

Enligt en kompis tappar telefonen synk med basstationen i farter över 160km/h. (Han har testat med bilen). Dopplereffekten eller nåt.
X2000 går för fort...

Dopplereffekten? Vad har den med saken att göra?
Radiovågorna skulle alltså inte hänga med om det går fortare än 160 km/h. Hälsa din kompis att radiovågorna färdas med en hastighet av flera hundra km/sekund.
Att man inte alltid har kontakt beror snarare på att det är glest mellan masterna når tåget åker i obygden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 12:55
Ursprungligen av Konrad:

Dopplereffekten? Vad har den med saken att göra?
Radiovågorna skulle alltså inte hänga med om det går fortare än 160 km/h. Hälsa din kompis att radiovågorna färdas med en hastighet av flera hundra km/sekund.
Att man inte alltid har kontakt beror snarare på att det är glest mellan masterna når tåget åker i obygden.

Dopplereffekten är den frekvensförskjuting som uppstår om sändare och mottagare har relativt olika hastighet. Se mitt försök till uträkning av frekvensförskjutningen för en GSM-signal under en tågresa tidigare i denna tråd.

/Kalle

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 13:00
Ursprungligen av kalleh:

Dopplereffekten är den frekvensförskjuting som uppstår om sändare och mottagare har relativt olika hastighet. Se mitt försök till uträkning av frekvensförskjutningen för en GSM-signal under en tågresa tidigare i denna tråd.

/Kalle

Har du räknat på Dopplereffekten när det gäller radiokommunikation mellan moderna stridsflygplan och markbaserade sändare också?

  • Medlem
  • 2003-12-02 22:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Jämfört med SJ:s tåg är Linxtågen mycket trevliga. Ström på alla platser och som sagt Internet om man vill. Det borde väl komma på Linx Stockholm-Oslo-sträckan om det inte redan finns, men X2000 i övrigt...

Bra också med Öresundstågen att det finns ström på alla platser. Synd bara att SJ inte har fattat det ännu.

Internet på pendeltågen hade ju inte varit helt fel

Jag förstår inte varför X2000 inte har ström på alla platser. Sist jag åkte med de dog batteriet när jag tittade på en DVD-film.
Är de rädda att passagerarna kommer att dra för mycket ström!? :eek:
Tänk vad tiden hade gått fort mellan GBG-STH om man dessutom hade uppkopling till internet.
Jag skulle kunna tänka mig att betala runt 100 spänn för den tjänsten.

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag förstår inte varför X2000 inte har ström på alla platser. Sist jag åkte med de dog batteriet när jag tittade på en DVD-film.

Jag var in i ett av de nya (eller snarare nyrenoverade) X2000 i Fredags och då hade dom två elutag mellan varje stolspar. Riktigt bra.

/Martin

  • Medlem
  • 2005-03-21 08:50
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Jag var in i ett av de nya (eller snarare nyrenoverade) X2000 i Fredags och då hade dom två elutag mellan varje stolspar. Riktigt bra.

/Martin

Det stämmer. Jag använder ett av de just nu.

Bevaka tråden