Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som en riktig dator

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha satt in en 7200rpm HD samt 1Gb ram Kan jag bara konstatera att minin är som vilken dator som helst, rapp och snabb. En 7200-disk borde definintivt finnas som alternativ när man köper en mini

Senast redigerat 2005-10-30 16:27
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-29 10:57
Ursprungligen av bruksarn:

Efter att ha satt in en 7200rpm HD samt 1Mb ram Kan jag bara konstatera att minin är som vilken dator som helst, rapp och snabb. En 7200-disk borde definintivt finnas som alternativ när man köper en mini

Håller med. Dock är en uppdatering påväg, som innehåller en 7200rmp i grundutförande

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 12:24
Ursprungligen av beia:

Håller med. Dock är en uppdatering påväg, som innehåller en 7200rmp i grundutförande

Bara undrar hur du kan veta det. Apples produktuppdateringar brukar väl vara relativt hemliga?

Bara nyfiken.

Kul!

Fått DVD-läsaren att fungera efter bytet?
Hur är det med värmeutveckligen?

Ursprungligen av Kristofer:

Kul!

Fått DVD-läsaren att fungera efter bytet?
Hur är det med värmeutveckligen?

CD-läsaren har fått spader, spottar ut alla skivor man sätter i.

Nåja, jag väntar på en iMac G5 2.1 GHz. Men det där med leveranstider kan man glömma,
7-10 dagar stod hos Applestore, en månad är nog närmare sanningen. Jag är verkligen spänd på den,
verkar vara en riktig värsting...

Senast redigerat 2005-10-30 01:07

Ett tips..Plockla ALDRIG isär en mini utan skicka in den till närmsta verkstad för att undvika fel av alla det slag.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-10-30 10:26
Ursprungligen av bruksarn:

Ett tips..Plockla ALDRIG isär en mini utan skicka in den till närmsta verkstad för att undvika fel av alla det slag.

Varför betala hutlösa service priser för nått man kan ordna själv? Är man van att mecka med datorer så är det inga problem att byta sakerna i en mac mini.

Ursprungligen av Xmel:

Varför betala hutlösa service priser för nått man kan ordna själv? Är man van att mecka med datorer så är det inga problem att byta sakerna i en mac mini.

En mini är nåt helt annat än en "vanlig" dator....

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 12:52

Jag har plockat isär och plockat ihop min mini flera gånger utan några problem alls,
bara man är försiktig så går det nog bra.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-10-31 20:52
Ursprungligen av bruksarn:

En mini är nåt helt annat än en "vanlig" dator....

No shit!
Att byta komponenter i Mac Mini är rena barnleken. Har man bara lite tekniskt vett så.

Är man van vid PC är det lätt att överskatta sina kunskaper...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-31 23:14
Ursprungligen av bruksarn:

Är man van vid PC är det lätt att överskatta sina kunskaper...

Finns väl inga likheter som helst mellan en PC av något slag och en macmini.

Jag har trimmat min mini från 1.25 till 1.57 Ghz och bytt hårddisk till en snabbare 80 gigs utan problem bara man är lite tekniskt händig ,inget speciellt alls ..

Då var Min gamle CUBE krångligare när jag plockade ner den i absolut minsta beståndsdelar och byggde om den och satte ihop den igen. Då var det ett skruvande i högre skolan,, he he egentligen pågrund av alla skruvar kors och tvärs..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-26 16:56
Ursprungligen av CUBEIS:

Finns väl inga likheter som helst mellan en PC av något slag och en macmini.

Jag har trimmat min mini från 1.25 till 1.57 Ghz och bytt hårddisk till en snabbare 80 gigs utan problem bara man är lite tekniskt händig ,inget speciellt alls ..

Då var Min gamle CUBE krångligare när jag plockade ner den i absolut minsta beståndsdelar och byggde om den och satte ihop den igen. Då var det ett skruvande i högre skolan,, he he egentligen pågrund av alla skruvar kors och tvärs..

Hur har du trimmat den? Jag ska köpa två mac mini imorgon som jag ska använda till ett projekt där vi ska bygga in den snyggt i en ny volvo v70, och sedan ha en som "huvudstation" där vi kan tanka över låtar och filmer ifrån. Hade gärna fått reda på hur man kan överklocka dessa små monster!

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 21:23
Ursprungligen av Roelle:

Hur har du trimmat den? Jag ska köpa två mac mini imorgon som jag ska använda till ett projekt där vi ska bygga in den snyggt i en ny volvo v70, och sedan ha en som "huvudstation" där vi kan tanka över låtar och filmer ifrån. Hade gärna fått reda på hur man kan överklocka dessa små monster!

Mvh

Och då förväntas du självklart lägga upp bilder, dagbok och hela köret!

Hur trimmar man CPUn på minin?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-07 18:34
Ursprungligen av thomasnetboy:

Hur trimmar man CPUn på minin?

Man får in och löda lite

http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/macmini/

Ursprungligen av bruksarn:

Ett tips..Plockla ALDRIG isär en mini utan skicka in den till närmsta verkstad för att undvika fel av alla det slag.

Detta är inte sant.

Det är absolut inga problem att plocka isär en mini själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 20:30
Ursprungligen av mjauone:

Det är absolut inga problem att plocka isär en mini själv.

Nej, det är att plocka ihop den rätt som är problemet

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-29 12:44

Han gissar bara.

Man kan ju välja en 100GB:are som tillval nu. Någon som vet hur snabb den är?

Ursprungligen av Zooigor:

Man kan ju välja en 100GB:are som tillval nu. Någon som vet hur snabb den är?

Det enda jag vet är att det inte är en 7200rpm. Tillägget för 100Gb disk är 1060kr. Tillägget för att få en 100Gb 7200rpm disk i en PowerBook 15" är 2040kr.

Alltså är det en 4200 eller 5400rpm i Mac mini. Förmodligen en 4200rpm. Mac mini är en "billig" dator och då använts inte dyraste delarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 17:32
Ursprungligen av Rickard A:

Alltså är det en 4200 eller 5400rpm i Mac mini. Förmodligen en 4200rpm. Mac mini är en "billig" dator och då använts inte dyraste delarna.

Det varierar. En del levereras med 5200 rpm / 2MB cache, andra med 4200 rpm / 8MB cache. Men det är ett lotteri, det går inte att välja vid köp.

Med reservation för att detta är hur det såg ut för ett år sen ungefär när jag köpte min mini.

Det kanske bara är så att Bruksarn har haft lite dålig erfarenhet innuti en Mini.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-02 15:25

Hur blir det med värmen? Är sugen på att byta till 7200 RPM.

Ingen fara (tror jag). men pass upp för Dvd-läsaren, min har fått spader och spottar ut skivorna. Så om du inte är en duktig tekniker, lämna in den. nu kommer min Dvd läsare att gå lös på några tusen...

Senast redigerat 2005-11-03 01:57
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 13:12
Ursprungligen av bruksarn:

Ingen fara (tror jag). men pass upp för Dvd-läsaren, min har fått spader och spottar ut skivorna. Så om du inte är en duktig tekniker, lämna in den. nu kommer min Dvd läsare att gå lös på några tusen...

Nja, du får ju en 8x DL dvd-Brännare för 1405kr från linitx.com inkl. frakt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-06 14:21

Lite trist bara att en 7200-varvare kostar som en halv mini...

Någon som har erfarenhet av denna variant av utökad lagring till Mac minin?:
http://www.macpro.se/?p=2748

(För i stort sett samma pengar som en 2,5"-disk 7200 rpm får man ju mer lagring och kan dessutom ha kvar sin interna disk i minin.)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 19:12
Ursprungligen av Micke F:

Lite trist bara att en 7200-varvare kostar som en halv mini...

Någon som har erfarenhet av denna variant av utökad lagring till Mac minin?:
http://www.macpro.se/?p=2748

(För i stort sett samma pengar som en 2,5"-disk 7200 rpm får man ju mer lagring och kan dessutom ha kvar sin interna disk i minin.)

Nu har jag inte läst hela diskussionen (jo, jag skäms) men min spontana kommentar är att skaffa en extern 7200rpm firewire disk och boota från den. Du får långt mycket mer utrymme för pengarna, och så har du Mini's originaldisk kvar .

Det blir lite problematiskt med extern disk om man flyttar på sig mycket, men annars funkar det hur bra som helst - kör så själv.

>skaffa en extern 7200rpm firewire disk och boota från den. Du får långt mycket mer utrymme för pengarna, >och så har du Mini's originaldisk kvar.

Eller om man är extremt sugen på lite till hastighet, en Raptor 10k-disk. Visserligen blir FW-porten en begränsning men den kommer inte märkas så mycket med Raptorns låga accesstider.

1
Bevaka tråden