Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra introduktion till Objective-C?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har redan lullat igenom Apple´s bok om ObjC men kan inte påstå att jag blev supersmart för det... någon som vet var man kan hitta info "from the ground up"??

/D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 11:19

Cocoa Programming for Mac OS X

Den boken skall tydligen rocka.

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2002-12-30 14:56

Learning Cocoa with Objective-C

Både jag och en polare har mycket bra erfarenheter av den boken. Men om det är första gången du programmerar kan det nog tyckas att den går lite väl fort fram.

Jag har läst följande böcker:

Learning Cocoa with Obj-C (dock innan senaste revisionen)
Den här boken gick igenom steg för steg hur man skriver program. När jag säger steg för steg så menar jag det in i minsta detalj. Det kan vara skönt i början, men känns lite dumförklarande efter ett par kapitel. Jag vet dock inte om detta är något som har ändrats i senaste revisionen av boken.

Building Cocoa Applications - A step by step guide
Första 80 sidorna av den här boken tar upp Mac OS X GUI. Kändes lite menlöst första gången jag läste boken eftersom jag som van användare av Mac OS X redan kände att jag kunde det mesta. Såhär efteråt är det dock en bra referens till hur man skall designa sina program om man vill följa Apples rekommendationer.
Boken följer enligt namnet steg för steg metodik, men inte alls på samma låga nivå som Learning Cocoa. Problemen i boken är dessutom rätt balla. Man får bl.a. skriva applicationer som använder sig av kombinationer av Cocoa och Unix applicationer. Bra för folk som kan Unix och vill använda Cocoa till det!

Cocoa Programming for Mac OS X (Aaron Hillegass)
Enligt mig den absolut bästa nybörjarboken. Den är roligt skriven, innehåller kort och koncis kuriosahistorik om Cocoa (och NextStep). Den är noggrant skriven och har få syntaxfel, vilket jag tyckte var skönt när jag började. Det är lätt gjort att man tappar förtroendet för författaren om böckerna innehåller fel. Det gör inte denna bok och kombinationen lättsam läsning och innehållsrikedom gör CPFMOX till den bästa programmeringsbok jag läst.

Cocoa Programming (Scott Anguish och Co)
Det här är tegelstenen. Det känns som en komplett manual till Cocoa, Obj-C och programmering för Mac OS X. Det här är en schysst bok om man redan har rätt bra koll på något annat programmeringsspråk och programmeringsmetodik som sådan. Annars rekommenderar jag den varmt i kombination med Cocoa Programming for Mac OS X.

Samtliga böcker förutsätter att man har lite koll på C eller C++-programmering. Men om man har sinne för programmering så kan man ju tuta och köra ändå!!

Vänligen

/Jont Olof

[Edit: Lite tillägg bara...]

[ 31 December 2002, 17:31: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Medlem
  • 2003-01-15 19:41

Jont Olof,

Tackar för den eminenta genomgången ovan. Har länge tvekat men nu slog jag till och köpte "Cocoa Programming For OSX". Med C & lite Java i bagaget är den här boken en mycket bra introduktion till Cocoa och Objective-C.

På några timmar har jag lyckats hacka ihop några små enkla testprogram bara med hjälp av dom 3 första kapitlen i boken. MYCKET av mystiken runt Objective-C har försvunnit och jag kan varmt rekommendera denna bok till andra hugade spekulanter som vill lära sig att utveckla i Cocoa miljön.

/Ulf

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag har läst följande böcker:

Learning Cocoa with Obj-C (dock innan senaste revisionen)
Den här boken gick igenom steg för steg hur man skriver program. När jag säger steg för steg så menar jag det in i minsta detalj. Det kan vara skönt i början, men känns lite dumförklarande efter ett par kapitel. Jag vet dock inte om detta är något som har ändrats i senaste revisionen av boken.

Learning Cocoa har blivit mer detaljerad i andra upplagan. Som totalnovis på objektorienterade språk måste jag säga att den är betydligt bättre än första (kom bara till kapitel sex innan jag bläddrade i andra upplagan och insåg att det var värt pengarna att uppgradera literaturen).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 14:06

När man kan lite så är nog www.cocoadevcentral.com en godisbutik, den kan även hjälpa till med t ex minneshanteringen och dess förståelse när man bara precis kan grunderna Obj.C

1
Bevaka tråden