Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini och vilka skärmar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-10-28 12:40

Funderar på att köpa min första mac och då en Mac mini. På senare tid har jag dock börjat undra om jag verkligen ska göra det på grund av att de inte verkar fungera så bra med alla skärmar.

Jag har en Dell 24" TFT som jag vill använda men är orolig att det inte blir bra.

Någon som vet om det finns någon lista eller liknande på testade skärmar med Mac mini?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-10-28 13:35

Jag kan testa med min mini i helgen! Dell skärmen är kopplad till en pc nu men jag kan flytta om lite och testa.

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 18:08

Det beror väl på vad du e ute efter för typ av skärm.
Om du vill ha en snygg skärm med bra kontrast som passar rent design mässigt med mini så rekomenderar jag Samsung SyncMaster, finns i lite olika storlekar och annat smått och gott.

http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e931083&portalId=6

Däremot om man vill ha TV-tuner och högtalare på skärmen så...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-10-29 10:24

Tja, i det här fallet så har jag redan skärmen och funderar på att köpa en Mac mini att ha till den. Eftersom jag arbetar helt i PC miljö och har ett par PC hemma så har jag egentligen inte behov av någon mer dator men jag är sugen på att ha en Mac. Men det gör att jag inte vill lägga ner för mycket pengar på det (genom att köpa en dyrare mac eller ny skärm). Så jag vill köpa en Mini men jag är orolig att den inte ska passa så bra med min skärm.

Jas_99, kanon om du vill testa! Tack!

Ursprungligen av Cougo:

Det beror väl på vad du e ute efter för typ av skärm.
Om du vill ha en snygg skärm med bra kontrast som passar rent design mässigt med mini så rekomenderar jag Samsung SyncMaster, finns i lite olika storlekar och annat smått och gott.

http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e931083&portalId=6

Däremot om man vill ha TV-tuner och högtalare på skärmen så...

Är det inte bättre om du skaffar dig en billig begagnad PowerMac(går att hitta då och då).
Då kan du dessutom få bättre grafikkort i datorn, plus att det orginala borde kunna driva en 24" Dell utan problem.
Javisst, dom senare G4orna låter ruskigt mycket, men dom är också bra jämnfört mot Mac Mini.
Försök hitta till följande priser så blir du inte grundlurad:

PM Quicksilver 800MHz G4, minst 512MB ram och 40GB hårddisk för ca 2500-3500:-
Dubbel processor +1000? ändå värt pengarna oftast om jag fattat det rätt.

867MHz G4 3000-4000:-
1GHz 3500-4500:-

Dubbelprocessor och mer tillbehör höjer såklart priset, men detta är de mest logiska priserna Prestanda/Pris.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-10-29 12:58
Ursprungligen av hayabusa:

Funderar på att köpa min första mac och då en Mac mini. På senare tid har jag dock börjat undra om jag verkligen ska göra det på grund av att de inte verkar fungera så bra med alla skärmar.

Jag har en Dell 24" TFT som jag vill använda men är orolig att det inte blir bra.

Någon som vet om det finns någon lista eller liknande på testade skärmar med Mac mini?

Jag har testat med min 2405FPW 24" widescreen och det fungerar utan problem.

//Kidde

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 17:54

Jag missuppfattade nog dig hayabusa.

För din vetskap så köpte jag min Mini för ca 1 månad sedan och har användt min 42" plasma tv som skärm och det går hur bra som helst med vanlig VGA, lite inställningar löser det mesta.
Jag är iof inte läskigt kräsen men det funkar bra med film/surfning och allt annat vanligt som görs...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-10-31 18:57

Jag har testat med min frus 24" widescreen och den är väldigt fin. Synd bara att behöva gå tillbaka till 1280*1024 på min IBM tft. suck..

/Jonas

1
Bevaka tråden