Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny SATA disk - Utnyttja - Hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-27 00:12

Ska fixa mig en till disk till G5'an...funderar på en 160gb'are.
Grejjen är bara, att om jag ploppar in disken kommer den ju visas som en till disk på skrivbordet?
Helst skulle jag vilja att den gick ihop med den gamla disken så dom visades som en och samma enhet istället och jobbade som en stor 320gb enhet istället. Är det möjligt?

ja visst är det möjligt det kallas att RAID. !

Det finns flera olika sätt att väva ihop diskar för att få prestanda (Låta två diskar jobba parallell) säkerhet (spegla en disk till en annan) eller storlek (sätta ihop två diskar till en)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 22:18

Hurdå? Finns det möjlighet till RAID i G5'an? (så man får prestanda ökning alltså, som en av poängen med RAID för många är...)

Genom skivverktyget så kan du skapa en volym bestående av flera diskar.
Markera din disk och och gå in på fliken RAID. Och sen läser du lite mer på http://www.samspublishing.com/articles/article.asp?p=169526&seqNum=11&rl=1

Detta kan vara en nackdel vid t.ex. video redigering då iallafall jag får bättre flöde med en separat disk.

Man måste vara beredd på att förlora all information på diskarna om en går sönder om man använder det snabba parallella läget men om man speglar diskarna förlorar man ju utrymme.

Då har jag funderat om det går att kombinera de olika alternativen?
Jag tänker mig att man skall partionera t.ex 2 partitioner per disk. 1 partition från varje disk i parallellt läge och 2:a partitionen från varje disk speglar man. Då får man en snabbare osäker del och en långsammare säkrare del, där man kan lägga sådant man tycker är mycket viktigt.

Är det någon som vet om detta går eller ej?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 12:06

Ville bara påminna lite om nackdelarna... Det kan vara enkelt att gifta ihop diskarna så du får en stor skön 320 GB disk, men det är hårigt att dela på dem sedan. De blir liksom gifta för evigt...

Hur gör du då du köper en tredje disk? Du kan ju inte enkelt byta ut en av dem du har... Ska du göra en ny RAID med 3 diskar?

Om en av diskarna dör så blir innehållet på den friska disken oanvändbart; du får använda din backup.

Hur tar du backup på en 320GB disk? Har du ett par diskar till, ihopRAIDade?

Sen står det i den refererade artikeln att en RAID-disk ej kan vara start-disk, så då behöver du väl en separat sådan?

Med risk att framstå som en grinig gubbe; själv undviker jag denna typ av RAID på grund av dessa problem. Jag låter diskarna mountas i separata directories.

1
Bevaka tråden