Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var handlar du begagnad Mac?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När det är dags att uppgradera utrustningen hemma eller på jobbet kan det vara smidigt med en riktigt bra radannonstjänst. Det finns en hel del att välja på men för Macanvändare är utbudet relativt begränsat om man vill få bra & vettiga svar. Jag sålde min Powerbook här på 99mac igår och det tog bara 24 timmar från att jag skapat annonsen.

Vi planerar en rejäl uppdatering av radannonserna här på 99mac och vill ha tips på hur det skall fungera. Kommentera gärna i denna tråd med dina bästa tips till oss.

Nu undrar vi: var handlar du begagnade Macar och varför?

Vi har skapat en omröstning och du får välja flera alternativ om du spanar på flera ställen eller normalt annonserar på flera ställen.

Glömde nämna att Craigslist har kommit till Sverige:
http://stockholm.craigslist.org/

Såvitt jag vet är dom störst i världen på gratis radannonser på nätet, har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 20:35

Jag har i och för sig bara handlat Mac en gång än så länge och då var det från skolan som sålde av sina för en billig peng.

Är intresserad att köpa en bärbar till sommaren men håller redan nu koll på allaanonser.se för att få en uppfattning om pris. Läser även på 99mac och macworld

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-10-26 21:49

Jag lade ut min iBook på både 99mac och Blocket. Han som köpte den hittade annonsen via Blocket.

Edit: Men jag menar inte att jag gillar Blockets utformning. Att man måste välja stad innan man kan söka annonser osv. är rätt kasst. Ful som stryk också

macworld/macbörsen, är inte det samma ställe?

Ursprungligen av kitesurf:

macworld/macbörsen, är inte det samma ställe?

Någon nappade namnet: http://www.macborsen.se/

Ursprungligen av Björnström:

Någon nappade namnet: http://www.macborsen.se/

! Det var värst.

Räkna isåfall bort min macbörsen-röst, jag tror aldrig jag sett sidan innan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 22:00

Röstade på Övrigt. För mig är för närvarande andrahandsmarknaden inte aktuell. Söker eller köper aldrig beg Mac. Möjligen i en framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 22:09

Ofta känns det som att det finns fler radannonssajter än det finns vettiga maskiner till salu. Mac-annonsmarknaden är mer än mättad.
De macar jag köpt begagnade har jag köpt antingen här eller på Blocket. Fördelen med 99mac är att det är "svårt" att annonsera här (man måste vara medlem) vilket gör att annonser och annonsörer håller genomgående hög kvalitet. Tycker ni ska behålla det som det är, möjligen marknadsföra det mer internt på forumet. Öppnar ni upp annonseringen mer genom att göra det "lättare" att annonsera kommer även kvaliteten på annonserna att sänkas, och det vill man inte.

  • Medlem
  • 2005-10-26 22:51
Ursprungligen av C-mon:

Ofta känns det som att det finns fler radannonssajter än det finns vettiga maskiner till salu. Mac-annonsmarknaden är mer än mättad.
De macar jag köpt begagnade har jag köpt antingen här eller på Blocket. Fördelen med 99mac är att det är "svårt" att annonsera här (man måste vara medlem) vilket gör att annonser och annonsörer håller genomgående hög kvalitet. Tycker ni ska behålla det som det är, möjligen marknadsföra det mer internt på forumet. Öppnar ni upp annonseringen mer genom att göra det "lättare" att annonsera kommer även kvaliteten på annonserna att sänkas, och det vill man inte.

Håller med dig, det känns på något sätt tryggare att handla här, även om det inte är en garanti för att det är skyssta grejer.

Ursprungligen av Henke:

Håller med dig, det känns på något sätt tryggare att handla här, även om det inte är en garanti för att det är skyssta grejer.

Bra kommentar - och du har helt rätt. Tror det är väldigt få som känner sig lurade när två 99mac:are gör affär med varandra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-26 23:19
Ursprungligen av Björnström:

Bra kommentar - och du har helt rätt. Tror det är väldigt få som känner sig lurade när två 99mac:are gör affär med varandra.

Max två personer av 17000 medlemmar tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-31 14:43
Ursprungligen av Björnström:

Bra kommentar - och du har helt rätt. Tror det är väldigt få som känner sig lurade när två 99mac:are gör affär med varandra.

Jag har sålt MYCKET begagnade prylar. Framför allt via 99mac. Jag får MER betalt när jag säljer via Blocket, men MINDRE problem via 99mac. Jag kan inte heller ta ut mer än ett rimligt begagnatpris på 99mac (som för övrigt ligger allmänt högt på Macprylar, men det kan man tycka hur mycket man vill, marknadspriset för begagnade Macprylar ÄR högt, och har alltid varit det).

Således - även som säljare så känner jag ett tryck att vara "reko". Dock har jag råkat ut för hälare och oseriösa människor även på 99mac, som köpare. Dock är det enkelt att kolla upp deras seriositet genom att kolla på tidigare inlägg. Finns inga = varningsklocka.

Det jag saknar på 99mac är följande:

1) Att folk TAR BORT gamla annonser som inte är aktuella längre. Otroligt irriterande fenomen. Förslag - en funktion som skickar ut mail till annonsörer var trettionde dag: "Vill du ha kvar din annons, klicka på denna länk, om du inte gör något, så tas den bort." Jag GILLAR nämligen att kunna söka gamla prylar som kanske är svårsålda som någon satte in en annons på för sex månader sedan. Men blir alltid besviken när den redan är såld...

2) Bättre sökfunktion på specifikt annonserna. DOCK vill jag inte ha mer än EN köpes och EN säljes-avdelning. Annars blir det oöverskådligt. Kolla exempelvis bmw.de begagnade bilar, man kan välja "modellserie" (1/3/5/6/7/X/Z) ELLER specifik modell inom serien. I macvärlden: "iBook" eller "iBook G3". Typ. Dock måste det vara en indelning på otroligt övergripande nivå, ex PowerMac (G3/G4/G5 samt ev några MHz-intervall), iMac, iBook, mini, iPod samt "ÖVRIGT". Man skulle också kunna tänka sig några av de vanligaste tillbehören som kryssrutor - "DVD-R", "CD-R" samt intervall på internminne => 512, 600-1024MB, > 1GB...

Det var mina fem cent.

Försöker hålla mig till MW, MT och 99Mac.
Jag litar mest på personer på detta forumet, vet inte varför, men det bara är så.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 22:32

Förutom att blocket är otroligt fult rent visuellt så har de ett väldigt dåligt sökverktyg. Ett exempel: Jag söker på ordet "kryssare" för att hitta alla båtar av typen skärgårdskryssare. Men jag får inte särskilt många träffar. Söker jag däremot på hela ordet "Skärgårdskryssare" får jag betydligt fler relevanta träffar. För att snacka klartext (UNIX) så 'grep'ar' inte sökmotorn. Vad den gör och hur vetefan.. En annan väldigt märklig ide de har är att man ska välja stad/område innan man kan göra sin sökning.
Det de har däremot, är väldigt bra utbud och många annonser. Men det är nog mer slump och tur än skicklighet.

Vill jag köpa begagnad mac vänder jag mej definitivt hit! Här kan man lita på folk!

/jensa

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 22:35

Om du vill söka på allt som har kryssare i sig kan du skriva *kryssare* eller för skärgårds/havs-kryssare *kryssare - Blocket hanterar wildcard.

Har bara handlat begagnat en gång, men då var det under köp & sälj här på 99mac. Visserligen är inte 99mac en liten samling människor längre, men på något sätt inbillar jag mig att det är bättre att köpa begagnad Mac här än på Blocket. För att inte tala om häleritorget.nu liksom.

Men om man nu ska förbättra köp & sälj så tycker jag att det vore trevligt med kategorier. Idag har jag en RSS-feed på säljes-forumet och får ju då ta del av allt från nätverkskort till trasiga bildskärmar och ibland en och annan PC. Vore trevligt att kunna välja att man är intresserad av just stationära datorer så slipper man störas av allt man inte är intresserad av.

Mina fem cent.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-28 09:48

Har handlat begagnat två gånger. Köpte en beg mac av Länna Handelshus för några år sedan. Tyckte att jag blev bra behandlad så jag återvände dit och köpte en iBook till min dotter. Förstår att de kanske ligger lite högre i pris än om man köper privat, men det känns lite tryggare och man riskerar inte att bli blåst.

Priset!

Jag saknar definitivt prisuppgift redan när man skall välja att titta närmare på en annons. Det bör synas direkt. Viktigare än att se hur många gånger någon tittat på annonsen. Nu måste man skriva det i rubriken om det skall synas. Fixa det vid en uppdatering. Katekorier är inte heller fel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-30 16:16

Handlade min Powermac här på 99mac. Annars har jag aldrig köpt något beggangat i macväg.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 17:57

Ja, man ska akta sig för att köpa var som helst....
Här är en fake sida där de gärna lurar en att köpa både powerbook och dual G5!!!
http://www.your-mobile-world.com/

Otäckt snygg... och det värsta är att den kommer upp som sponsrad länk i google
när man söker på "begagnat mac g5"

Den är listad som fake sida här:
http://www.joewein.de/sw/fraud-gsm-mobile.htm

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-11-08 12:01

Personligen köper jag aldrig beg teknikprylar... säljer gör jag däremot. Har just nu en annons på min powerbook inne på både 99mac och blocket. Har trillat in några svar än så länge... men inga som verkar jätteintressanta.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 08:26

Säljer helst på Blocket då man får betydligt bättre betalt för lite äldre Macar där. Finansierade en Hongkong-resa förra hösten med att sälja en blåvit-G3 och tre 266mhz iMacar. Fick 4500 för den blåvita och 2400/styck för iMacarna. Betydligt bättre än jag väntat mig och jag fick totalt ca 150 svar på annonsen. Datorerna sålda på två dagar och inga problem med köparna.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-12-04 00:07

Jag köper aldrig begagnat via nätet, av personer jag inte känner, eftersom betalningsfrågan ofta är kritisk.

Fixa en bra lösning på betalningar vid begagnatköp, här på 99mac, så kommer många seriösa annonsörer och köpare söka sig hit.

Senaste bytet gick via 99mac. Hittade en som ville byta sin iMac G5 mot min PB.

Jag har inga ekonomiska skäl att köpa begagnat, men hur ska man annars få tag i det man vill ha när det inte finns i butik mer? Följden är att jag nog bjuder en aning mer än rekpris ibland (fast inom rimliga gränser).

Pismo, iMac G4 och iPod 3G har jag köpt begagnat. Någon av dem via 99mac, någon från MacWorld tror jag. Och nöjd blev jag!

1
Bevaka tråden