Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Book G4 loggar ut automatiskt!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade en hårdiskkrash nyligen med ny hd fick jag omgående problem med att jag blir utloggad vid inaktivitet på ca. 15-30 minuter har inte haft tid att kolla. Alla program släcks ner och jag får börja med att logga in och sen starta upp samtliga program igen!! Mycket frusterande, har frågat runt i bekantskapskretsen men ingen har hört talas om detta förut...
Har även problem när jag kör med batteridrift, får ingen varning längre när barriet börjar gå ned, tittar man noga ser man i menyraden att den står på rött, detta är dock lätt att missa. När datorn går ner står den inte att strömsätta och väcka till liv igen utan måste startas om, vilket också är väldigt frusterande.
Några tips?

RP

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-27 22:38

Kolla i systeminställningarna under Säkerhet att inte rutan för logga ut automatiskt vid inaktivitet är ikryssad, en longshot kanske men kolla iallafall.
Kanske också skulle vara läge att köra Onyx eller Coctail, för lite chache rensning och behörighetsreparation?
/Mattias

Kanon där hade vi det nog var inställd på 60 min, min tidsuppfattning har aldrig varit riktigt på topp...

Hade du någon idé om batteri problematiken eller är det bara helt slut?
Trodde dock att det satt något backup batteri som gjorde att datorn inte "slocknade" helt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 22:50
Ursprungligen av Richard Persson:

Kanon där hade vi det nog var inställd på 60 min, min tidsuppfattning har aldrig varit riktigt på topp...

Hade du någon idé om batteri problematiken eller är det bara helt slut?
Trodde dock att det satt något backup batteri som gjorde att datorn inte "slocknade" helt.

Från och med Alumodellerna så är det inget separat backup-batteri.
Om batteriet är slut så kan det bli problem.
Nya finns billigt hos Lan-Master. Billiga och billiga, men mindre kostsamma i alla fall.

Det här rör sig om en Tibook!

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-27 22:48

Datorn skall ju varna när batteriet tar slut, att den inte gör det kan vara att det är problem med rättigheterna på filen: com.apple.PowerManagement.plist

Prova att reparera rättigheterna på hela datorn antingen med Skivverktyg eller med Onyx eller Coctail. Det kan funka.

1
Bevaka tråden