Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk med PowerBook och PC

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-03-07 19:38

Hejhej!
Jag vill koppla min powerbook trådlöst till mitt ADSL, och även koppla min stationära PC till samma ADSL utan strul.
Sådär, det är alla krav jag har. Bästa lösningen?

Det får självklart också vara billigt och smidigt också.
Jag funderade på airport express eftersom airtunes och usb är en nice touch men där sitter min PC som ett stort irriterande problem och tittar på. Adsl modemet ligger på PC'n så inga problem med att inte ha den trådlös.

Alla sorters lösningar uppskattas, och snälla rekommendera lite bra hårdvara. Jag klarar inte av att sätta mig in i det trådlösa riktigt än, vill bara få det att fungera.

tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-07 19:59

Du har två alternativ:

Du skaffar du en AirPort Express och sätter i ett trådlöst nätverkskort i PC:n. Fördelar: Du får tillgång till AirTunes, USB-skrivardelning och slipper dra sladd till PC:n.

Du skaffar en router med inbyggd trådlös basstation, exempelvis en Netgear WGR614: Fördelar: Billigare, du slipper installera något i PC:n, du får 4 st ethernetkontakter.

Bestäm dig för vad du prioriterar, ge dig sedan iväg och köp det du vill ha!

Senast redigerat 2005-03-07 20:30
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-03-07 21:43
Ursprungligen av akesson:

Du har två alternativ:

Du skaffar du en AirPort Express och sätter i ett trådlöst nätverkskort i PC:n. Fördelar: Du får tillgång till AirTunes, USB-skrivardelning och slipper dra sladd till PC:n.

Du skaffar en router med inbyggd trådlös basstation, exempelvis en Netgear WGR614: Fördelar: Billigare, du slipper installera något i PC:n, du får 4 st ethernetkontakter.

Bestäm dig för vad du prioriterar, ge dig sedan iväg och köp det du vill ha!

tack så mycket för det svaret! Lättformulerat och givande

Jag tror jag hellre vill ha AirPort Express. Så jag måste köpa till ett kort till datan om jag har förstått det rätt, några förslag på sådana? gärna billiga för jag bryr mig inte riktigt om PC'n
Såg att det även fanns usb versioner, nått å ha?

Ursprungligen av LAL:

Hej,

Jag har ett trådlöst nätverk hemma som består av:

D-Link DSL-300T ADSL modem + Netgear MR814 v3 11 Mbps Wireless router

Till detta så kör jag 1 st iMac G4 (med Airport express kort), 1 st Dell Dimension 2350 PC(med USB CNet 11Mbps Wireless LAN USB adapter)+ 1 st HP Pavilion ZT 3370 (bärbar med inbyggt trådlöst kort)) utan problem. Nja det vill säga att efter senaste uppdatering SP2 Windows och Mac OS X 10.3.8 så har jag inte fått ordning på fildelningen, men Internet funkar perfekt, kör Telia 2MB ADSL.

Kanske detta kan ge dig något tips.....

/Leif

Tackar Leif, så jag antar att det fungerar som ett vanligt nätverk där man kan dela filer mm. och kanske t.om. spela?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 20:00

Jag sitter med nästan samma problem, fast jag vill att macen skall vara den som inte skall vara trådlös. Hoppas inte jag stjäl tråden här nu bara.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2005-03-07 20:11

Min version av trådlöst nätverk....

Hej,

Jag har ett trådlöst nätverk hemma som består av:

D-Link DSL-300T ADSL modem + Netgear MR814 v3 11 Mbps Wireless router

Till detta så kör jag 1 st iMac G4 (med Airport express kort), 1 st Dell Dimension 2350 PC(med USB CNet 11Mbps Wireless LAN USB adapter)+ 1 st HP Pavilion ZT 3370 (bärbar med inbyggt trådlöst kort)) utan problem. Nja det vill säga att efter senaste uppdatering SP2 Windows och Mac OS X 10.3.8 så har jag inte fått ordning på fildelningen, men Internet funkar perfekt, kör Telia 2MB ADSL.

Kanske detta kan ge dig något tips.....

/Leif

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 19:02
Ursprungligen av akesson:

Du har två alternativ:

Du skaffar du en AirPort Express och sätter i ett trådlöst nätverkskort i PC:n. Fördelar: Du får tillgång till AirTunes, USB-skrivardelning och slipper dra sladd till PC:n.

Du skaffar en router med inbyggd trådlös basstation, exempelvis en Netgear WGR614: Fördelar: Billigare, du slipper installera något i PC:n, du får 4 st ethernetkontakter.

Bestäm dig för vad du prioriterar, ge dig sedan iväg och köp det du vill ha!

Hur bra räckvidd är det på en Netgear WGR614 och om det inte är så bra räckvidd är det då någon som kan rekomendera någon annan router?

Förlåt för att jag tog upp en gammal tråd

Ursprungligen av Upptaget:

Hur bra räckvidd är det på en Netgear WGR614 och om det inte är så bra räckvidd är det då någon som kan rekomendera någon annan router?

Förlåt för att jag tog upp en gammal tråd

Inte så bra alls
Iofs så har jag typ blyväggar i min lägenhet. Den räcker igenom en vägg, men inte två.

J.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-27 22:34

Min 3Com router har inte så bra räckvidd den heller tyvärr, inget bra med armerad betong i väggarna.

De nya routrarna med MIMO (RangeMax) skall vara betydligt bättre, men standarden är inte fastslagen än.

Jag fyller på här lite:

Har en PB, en PC utan wlan och en Airport Express. Internet Telia 24/1.
Ska jag endast köpa ett wlan-kort till PCn eller kan det bli bättre på ngt annat sätt?
Kan jag koppla in en annan trådlös router (annat märke & standard) tillsammans med AE'n?
Finns det nägra som helst nackdelar prestandamässigt med att köra wlan? Jag tänker då främst på PC'n som endast används till spel och jag vill verkligen inte att det ska gå långsammare på ngt sätt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-27 19:19

Du som ska ha PC stationär och wlan till PB skulle jag rekomendera en Linksys WRT54G-EU 550:- på dustin, Dlink och Netgear har ju dragist med dålig kvalitet och dålig firmware som ställer till många problem och även rena atacker mot datorer.

Mare: Har du wlan-kort till din Mac så är det bara att dra igång NAT i Systeminställningar -> Fildelning -> Internet

1
Bevaka tråden