Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook trådlöst nätverk (Riktigt kul !!! LÄS!)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 21:32

Har en gammal D-link router(DI-713p) som jag vill att min powerbook med airport ska hitta.

Jag vill surfa trådlöst men har ingen aning om nätverk. Har försökt ladda ner senaste firmware till routern från d-links hemsida men det funkar inte. Datorn vill inte acceptera den .bin fil som ligger ute. Ska jag hiva skiten o skaffa en airport express, eller finns det en möjlighet för mig att spara en hacka?

Tror ni jag kan kicka igång det här nätverket på något sätt?

Mkt tacksam för snabba svar!

Senast redigerat 2005-10-27 21:46
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-27 22:26

Den firmware som finns är endast avsedd för den amerikanska marknaden (om det är på dlink.com), det skiljer i vilka frekvensområden som används i olika länder. Strunta i uppdateringen routern bryr sig inte om det sitter en Mac eller PC på det trådlösa.

Det är en gammal 11b router så det går ju inte så fort, men den borde kunna fungera med din PowerBook. Dock kan det ju krävas en del konfigurering, men det verkar ju som om du haft den igång tidigare mot någon annan dator. Börja med att köra öppet nät utan kryptering, det är lättast och låt routern dela ut en IP adress till PowerBooken (om routern är konfigurerad för det). Annars får du ställa in adressen själv på PowerBooken.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 22:44

Tack för svar!

Öppen kryptering, vad menar du?
Fick mac för några dagar sedan, finns det ngn möjlighet att du kan ta det där på ett mer lättförståligt sätt.

Ung. gå till systeminst.. sedan gör si och sedan så....

Om någon orkar hjälpa mig skulle det uppskattas stort..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 10:24

Jag är ingen auktoritet, men jag tror att det innebär följande:

När du konfigurerar routern kan du kryptera nätverket genom att endast ge tillträde för vissa trådlösa enheter, genom att ange dessas Mac-adresser (individ-nummer på själva kortet). Att köra öppet innebär helt enkelt att du inte gör detta, vilket även leder till att andra kan surfa på ditt nätverk. Öppet nät brukar väl dock vara default på routers tror jag, så är det på min netgear i alla fall.

Att låta routern dela ut IP-adress innebär att det sker automatiskt via DHCP. Du anger inte en adress utan det sker automatiskt.

Jag kan annars rekommendera Netgear, köpte 614-modellen för en femhundring nyligen, och kör den med min gamla Powerbook utan problem. Öppet nät, automatisk tilldelning av IP. Funderar dock på att kryptera nätet, nu när allt funkar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-11-01 10:51
Ursprungligen av fredrikswitcher:

Har en gammal D-link router(DI-713p) som jag vill att min powerbook med airport ska hitta.

Kommer du åt nätverket/internet via kabel till rotern? Vad har du för uppkoppling mot internet? Du måste konfiguera routern, detta görs enklast att skriva in 192.168.0.1 direkt i webbläsarfönstret. Där skall du hitta funktionen som heter "Wireless" och aktivera detta, här kan du också ändra SSID (namn) för ditt trådlösa nätverk. Därefter slår du på Airport på din powerbook, förhoppningsvis hittar den ditt nätverk med ditt SSID.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 22:31

Jag orkade inte, köpte en airport express istället. Funkar hur fint som helst.

1
Bevaka tråden