Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mejla uppdateringar till databas..

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-22 23:17

Hej,

Går det att göra någon lösning så att man kan mejla in uppdateringar till en sajt skapad med php/asp.

T ex skulle en reporter på en webbaserad tidning kunna mejla in en artikel till en adress och tidningens hemsida uppdateras automatiskt?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-23 08:51

Om du gillar trixa lite så antar jag man skulle kunna ställa in procmail till att om omständigheterna är rätt att köra igång en phpsida med sökvägen till emailet som variabel och i princip låta dig göra vad du vill..

Jag har inte sett någon liknande lösning, men det är lite knep att se till att ingen obehörig skickar in uppdateringar. Alla spammare har ju lärt oss att headrar går förfalska..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 12:33

I mycket avancerade redaktionella system så finns en sådan funktion, men den är av säkerhetsskäl avstängd. En ansvarig måste godkänna innan publisering.

Jo men visst går det. En kollega till mig har byggt en dylik lösning i php. Sen måste man givetvis krydda med diverse säkerhetsfunktioner.

Detta går också att bygga i Lasso/FileMaker. För att få FM att läsa epost så behöver man en plugin som heter popit.

Men jag undrar dock varför man vill ha en sådan lösning, i vilken situation har man tillgång till sitt epostprogram, men inte sin webbläsare?

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 21:21

Man kanske kan tänka sig att mejla in från sin palm/mobiltelefon? Tack för tipsen killar!

1
Bevaka tråden