Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Powerbook hittar inte längre Lacie hårddisk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft det här problemet till och från. Det brukar ordna sig så att min Poowerbook G4 hittar hårddisken (Lacie d2 160 GB) vid en omstart men nu är den helt väck. Det var struligt att få kontakt med Lacies support. När jag väl fick det så vill dom ha hela hårddisken och säger att allt på den kommer att raderas.
HJÄLP! Jag har hundratals foton där som jag inte hunnit bränna ner. Finns det inget jag kan göra för att testa den själv? Har gjort allt som Apple bett mig om - ingen fel på Poowerbooken (naturligtvis). Har också provat att byta kablar.
Finns det nån fantastisk människa som har en lösning som gör att jag kan behålla mina foton?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-10-27 17:51

Har du testat om du kan mounta den med Skivverktyg?

Ursprungligen av onnyt:

Har du testat om du kan mounta den med Skivverktyg?

Jag tror det, har i varje fall kört skivverktyg och reparerat disken. Som du hör är jag inte så hemma på't men killen på Apple talade om hur jag skulle göra så jag har nog "mountat". Men tack ivarje fall det kan vara värt att pröva en gång till.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-27 17:59

Om det är en D2 med dubbla i/f FW och USB prova det andra (USB antagligen) och se om det fungerar.
Annars får du slita ut disken ur lådan och sätta den antingen i en annan låda(extern) eller i en PowerMac som hanterar interna diskar. På så sätt kan du klara dig om det är fel på interfacelogiken i lådan men är det disken så är du i princip rökt

Ursprungligen av gpd:

Om det är en D2 med dubbla i/f FW och USB prova det andra (USB antagligen) och se om det fungerar.
Annars får du slita ut disken ur lådan och sätta den antingen i en annan låda(extern) eller i en PowerMac som hanterar interna diskar. På så sätt kan du klara dig om det är fel på interfacelogiken i lådan men är det disken så är du i princip rökt

Tack för tipsen. Har den med blinkande bubbla och bara FW. Har testat båda FW-anslutningarna. Värt att pröva det där med en ny låda. Vet vad en sån kostar ungegär? Köper man en Lacie eller vilken som helst?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-10-27 20:05

Jag råkade ut för exakt samms problem och "Data Rescue X" räddade mig från att förlora allt på min LaCie disk. Lite gick åt pipan men det får man ta när man inte har backup på prylarna.

Var får man tag på Data Rescue X?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-10-27 20:15

Tack, ska kolla. Tack också "filuren"

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-27 20:16

onnyt
Vilken är bäst, tror du?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-10-27 20:23
Ursprungligen av filuren:

onnyt
Vilken är bäst, tror du?

Min länk så klart, jag var ju före dig:)

1
Bevaka tråden