Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill spela in TV på min mini

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 08:49

Ok, ibland funkar inte hjärnan av någon anledning. Ibland tycks jag inte få information att kompilera och det här är ett sånt fall.

Jag har en Mac Mini. Jag vill kunna spela in TV på den, dvs använda den som en video.
Jag har UPC Digital TV vilket innebär en box (helt värdelös btw, startar om sig själv två gånger om dagen).

Kanske räcker med någon tv-in variant, jag menar en tuner har jag ju (boxen). Eller måste jag ha en egen tuner till datorn, och vilken av Elgatos (eller annat märke) alla modeller gäller just för mig?

Det finns ju sjukt många diskussioner om Elgato och om TV och det snackas hit och dit men som sagt, jag tycks inte kompilera. Tacksam för info.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 09:04

Om jag inte mins helt fel från tiden jag själv hade UPC som Digital TV leverantör så har boxen scartutgång vilket ju isåfall gör att det räcker med ett kort som kan ta composit/s-video in...

Dvs du behöver då inte någon tuner för datorn, bara ett usb/firewire kort som fixar video in samt en kabel som fixar scart -> s-video...

Själv hade jag nog valt att kolla med UPC om dom har några råd att ge och kanske ringa t.ex. macoteket och kolla om Elgatos system fungerar med UPCs digitaltv.

//Trinodia

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-27 10:18
Ursprungligen av Trinodia:

Om jag inte mins helt fel från tiden jag själv hade UPC som Digital TV leverantör så har boxen scartutgång vilket ju isåfall gör att det räcker med ett kort som kan ta composit/s-video in...

Dvs du behöver då inte någon tuner för datorn, bara ett usb/firewire kort som fixar video in samt en kabel som fixar scart -> s-video...

Hmm.. Det finns väl inte så många tomma kortplatser i Minin, typ inga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 19:19
Ursprungligen av Mattias L:

Hmm.. Det finns väl inte så många tomma kortplatser i Minin, typ inga

Nej men USB/FireWire-videokort kan man ju använda (som Trinodia sa alltså).

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-10-27 19:23
Ursprungligen av Rajje:

Nej men USB/FireWire-videokort kan man ju använda (som Trinodia sa alltså).

Kan du ge en länk till ett sådant tack.

Det finns externa lösningar för att ta in composit/s-video (dvs inget kort behövs) men de är i princip lika dyra som Elgatos produkter.

Jag vet inte hur Elgato funkar med den box du har (om Elgato kan ersätta boxen, om de kan kopplas ihop, eller om de inte funkar tillsammans). Observera att Elgato har en produktserie för att spela in från TV och en annan som används för att visa det du har på datorn på en TV (speciellt gränssnitt, fjärr, mm). Den senare är säkert smidig men jag kan tycka att den låter onödig.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-27 18:55

Jag skulle rekomendera en EyeTV någon modell för kbtv med plats för kort.. vilken som funkar vet jag däremot inte.. annars får du köpa den för analog tv för den har komposit ingång

1
Bevaka tråden