Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Justera bildstorlek efter browserfönster?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 12:37

vi har gjort en ny hemsida, men har lite problem med storleken på startsidan som är en jpg-bild som ska täcka hela skärmen, men ibland så är den förstor och ibland så blir det en svart ram runt
beroende på vilken dator man kollar på. Bilden är nu 1024x768. Någon som har en bra lösning för detta? Så startsidan alltid täcker upp hela skärmen varken mer eller mindre.
tack så länge.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-26 19:45

Det är svårt att svara på, utan att se bilden.

Är det ett foto som inte får förvrängas? Isåfall är det nog inte lämpligt att alltid fylla skärmen, eftersom du dessutom har proportioner att tänka på.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-26 20:17

Utan att till hundra procent veta vad jag pratar om.... Det finns Javascript som kan kontrollera användarens skärmupplösning. Med hjälp av det borde man kunna ladda olika bilder för olika upplösningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 11:51

Jag hittade ett javascript som kanske kan funka. Ska lägga in det i koden så får vi se om det funkar. Bilden är en skyline så den får ju helst inte förvrängas.

Enligt min åsikt är sidor som fifflar med fönsterstorlek och fullskärm nåt av de mest irriterande som finns.. Kringla-W direkt så fort jag råkar på dom.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 12:03

instämmer med Johan S. stängs de inte direkt drar jag till dem så att de har samma storlek som innan, men ser "fel" ut.

Ja, jag instämmer med föregående talare - webbsidor som ändrar min fönsterstorlek gillar jag inte...

Och om bilden skalas upp och ner beroende på besökarens fönsterstorlek, så är risken stor att bilden inte blir så snygg.

Nej, bestäm EN ENDA storlek på bilden och gör en ram eller bakgrund som fyller ut om besökaren har ett större webbläsarfönster.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-27 13:31

Jag pratade in om att ändra storlek, utan endast att ladda olika bilder för olika upplösningar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-27 13:37

Men javascript kan väl bara hämta info om skärmupplösning, och inte fönsterstorlek?
Isåfall faller väl hela idéen. Eller?

Ursprungligen av theoo:

Jag pratade in om att ändra storlek, utan endast att ladda olika bilder för olika upplösningar.

Ursprungsfrågan var att bilden skulle täcka hela fönstret, varken mer eller mindre, oavsett vilken fönsterstorlek det är.

Då måste du ha tusentals olika bilder för att kunna ladda olika bilder för alla de olika fönsterstorlekar som webbsajtens besökare kan ha.

Om man nöjer sig med att ha ett fåtal olika bilder, som passar för t.ex 800x600, 1024x768 och 1280x1024, så kommer det nästan aldrig att stämma ändå, eftersom folk kan ha "search bars" och annat som påverkar hur stor den "synliga/användbara" delen av fönstret är. Och vissa kör maximerat/fullskärm, medan andra inte använder hela skärmytan.

Så jag tror att man måste acceptera att ha någon form av ram eller bakgrund som fyller ut runt bilden när besökaren inte har en "standardstorlek" på sitt webbläsarfönster.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-27 14:30

äschdå... min lilla tanke fungerar ju inte så bra i praktiken när jag tänker efter. (För mycket Windows-användande i mitt huvud tror jag. )

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-27 14:44

Om du visar bilden/hemsidan så kan vi nog komma med bättre förslag.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 09:39

Det är våran web på jobbet, kolla här:
www.recordljud.se

Så kanske ni förstår mitt problem. Kom gärna med andra synpunkter när vi ändå håller på!

Lite kritik..

Sidan rör sig alldelens för mycke.. Man blir ju yr av att titta på den, svårt att hitta informationen.
En mindre "flashig" sida tror jag är bättre. Jag skulle iaf uppskatta de om jag letade information om ert företag.. Som det var nu stängde jag ner sidan direkt när allt snurrande började. Sen tex. att man måste hovra över menyn innan man ser vd som står där, illa.

Spaceade hemsidor är lite mycke 90-tal tycker jag
Ren tydlig information med en snygg layout är betydligt bättre i mina ögon.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:38

tack för kritiken, du är faktist den första som tycker den suger. Jag ska framföra dina åsikter till webmastern. Webben är ganska ny, det skall till lite grejer, en preloader bl a.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-31 10:46

Ni har använt olika teckensnitt (Franklin + Arial?).
Håll er till ett.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:48

det är en av grejerna vi ska ordna, för det ser ju mycket riktigt inte klokt ut!

Som någon annan sa - det rör sig på tok för mycket. Ingen sida att besöka när man är bakis…

1
Bevaka tråden