Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + comhem = portproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skaffat trådlöst till min kära imac, dock inte utan problem,
jag kan inte ladda ner från azareus för att ta ett exempelvis, antar att portarna e blockerade,
har försökt att öppna dom i nätverket i datan samt i airporten. utan framgång.
är rikigt noob när det gäller det här så kanske inte e så konstigt ... . : )

har surfat runt lite på webben och många snackar om att man ska logga in på routerns
websida å öppna portarna där, på ip-nummret.

vilken är routern, modemet eller airporten? antar att det är airporten som menas, likabra att fråga dock.
har försökt logga in på ip-numret i webrowsen utan framgång.

pratade även med comhem men dom var väl inte så pigga på att hjälpa till...

tacksam för hjälp, börjar bi trött på det här... : )

Om du vill gå in på Routerns inställningar går du in på SYSTEMINSTÄLLNINGAR > NÄTVERK > AIRPORT (om den inte kommer upp direkt) > TCP/IP under Router står ett nummer, skriv in det i safari och du kommer till routerns inställningar i alla fall. Nybörjare heter de för övrigt.

hmm ja det där med att logga in på routerns sida funkar inte riktigt..
eftersom jag e helt lost på nätverk (försöker som bäst lära mig nu!)
så har jag inte rikigt koll på det här med routers, har jag det överhuvudtaget, eftersom
jag kör aiporten direkt i kabelmodem?

vilket fall siffran jag får upp vid routern i airport inställningarna spm martin påpekade är
router: 10.0.1.1 det är den enda siffran vid routern... funkar inte dock.

enda positiva med allt det här e att jag fått nätverket att funka rikigt snabbt efter läst folks alla inlägg.. : ) om jag bara kunde få bort dumma nat problemet i azareus så...

men med det programmet laddar man ju ner olagliga filer, och det får man ju inte eller hur? Kan du surfa som vanligt annars, förutom detta programmet?

jo surfingen funkar, har problem med p2p programmen, azarus, limewire osv.

olagligt och olagligt, det låter jag folk tycka vad dom vill om... ; )

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-27 19:23

Kommer du åt burken utifrån då som tex webservern och ssh?

vad menar du med webserven och ssh? (sorry, lite ny när det gäller det här)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-27 21:37

Ända sättet att nå din dator från utsidan är att aktivera portkoppling i 'AirPort Administratörsverktyg'. Där anger du porten på routern(basstationen) som ska öppnas och anger vilken port på datorn som den ska svara på, oftast samma, samt vilken ip-adress du har på datorn. Samma sak om du vill agera server av någon orsak. Spel eller webb eller.....

har ställt in flera portar i AirPort Administratörsverktyg, men det verkar inte funka... kan inte skriva in eget ip- nummer ock (utan dom tre sista..)

1
Bevaka tråden