Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quake III hänger sig, hjääälp!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lyckades få tag i Quake III fullversion och det funkade att installera och köra igång. Flyter också grymt snabbt med 1024x768 och högsta effekter på allt. Synd att det inte finns stöd för widescreen upplösningen 1680 x 1050 som min Cinema Display har dock.

Men så klart så efter man har spelat några minuter och blir beskjuten av Plasmavapen så hänger sig spelet och avslutas! Så det går inte att spela det i mer än ett par minuter innan det hänger sig.
Någon som vet någon buggfix för detta?

Har det med senaste Tiger att göra? Funkar kanske bra i Panther? Någon som har testat?

(Burken jag kör det på är en dual 1,8GHz G5 PowerMac med Radeon 9800 XT 256MB kort, 1GB RAM, OS X Tiger 10.4.2.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 14:38
Ursprungligen av ivar:

Installerade senaste och provade precis, samma hängningar fortfarande, ingen skillnad. :/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 23:08

Jag har exakt samma problem, ofta så crashar spelet just när plasmavapnet används.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-10-28 09:44

Har för mej att dedär med plasman har att göra med att man kör altivec versionen av q3.

Och q3 hasr stöd för widescreen, men du får haxxa lite i consollen för att få till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-28 10:49

Jag har också en cinema display 20tum

gå in i consolen (F13 eller knappen till höger om vänstra shift "<" ifall du kör US-tgb) och skriv

r_mode -1
vid_restart
  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-10-28 15:14
Ursprungligen av ivar:

Jag har också en cinema display 20tum

gå in i consolen (F13 eller knappen till höger om vänstra shift "<" ifall du kör US-tgb) och skriv

r_mode -1
vid_restart

Men titta, herr Ivar styrde upp detta ;>

Ursprungligen av Gadd:

Men titta, herr Ivar styrde upp detta ;>

Vad skulle detta göra? Hände absolut inget när jag skrev in det i console.

Fortfarande ingen som har en lösning på hängningarna?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 11:50

Vad gör den där koden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 22:04

Tror det är fel på dig

r_mode -1 gör att du får widescreen
vid_restart "startar om" grafiken så din nya widescreeninställning ställs in

Ursprungligen av ivar:

Tror det är fel på dig

r_mode -1 gör att du får widescreen
vid_restart "startar om" grafiken så din nya widescreeninställning ställs in

Aha, märkte att man inte kunde skriva in det under tiden man spelade utan måste befinna sig i startmenyn för att det ska funka. Men fortfaarande så händer det inget förutom att den väljer 640x480 upplösningen utbreddad äver hela skärmen med 16-bitars färg, ser för j-vligt ut! :/

Man vill ju kunna köra 1680x1050 upplösning, lyckas du verkligen med det när du skriver in det?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 00:27

set r_customwidth 1280
set r_customheight 854
set r_mode -1
vid_restart

välj bara pixlarna som du vill ha. funkar fint.

Ursprungligen av Anders Båth:

set r_customwidth 1280
set r_customheight 854
set r_mode -1
vid_restart

välj bara pixlarna som du vill ha. funkar fint.

Tänkte väl att det skulle krävas nåt mer! Tack!
Funkade ju! Ser sjysst ut som fan att köra i 1680x1050, flyter fortfarande enormt bra med högsta detalj på allt. Verkar som det bevisligen inte borde vara slöare spel på Mac om de bara optimeras för Mac som i Quake III.

Synd bara att spelet hänger sig ett par minuter in, riktigt kass! :/

Nu har det hänt nåt med ljudet också, efter jag ändrade till low quality på ljudet så har ljudets pitch ökat, så allt ljud går på ecstasy, låter som Smurfarna! Ljudet har också försvunnit från videosekvenserna. Och det går inte att få tillbaks vanligt ljud på något sätt, skitskumt och buggigt. Undrar om detta är nåt specifikt för Quake III Tiger eller om det alltid varit så här många buggar?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 10:23

Det där med att ljudet pitchas upp har jag också upplevt vet jag. Kommer inte ihåg i vilket sammanhang dock..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-03-13 23:34

Läste i nått forum att man måste ändra upplösningen på ljudet till 44100 i Systeminställning för att lösa problemet med smurfsoundet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 23:47

stämmer bra, man får bort ljudbuggen genom att ändra ljudet till tex 22khz och sen tillbaka till 44khz (har jag för mig)
ändra lite så blir det bra iaf

/Applications/Utilities/Audio MIDI Setup

1
Bevaka tråden