Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hysteriskt usel mottagning på airport!?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ibook 12" G3 och en gammal grafite airport. När jag installerat airport och DET funkade (phu!!) så var mottagningen otroligt bra. Jag kunde vara 50 meter från mitt hus och surfa, genom en tegel+trä vägg, och i hela huset med underbar mottagning. Men sedan en dag började det trilskas. Det ville inte bara. Startade om massa.. Nu är mottagningen, 1 meter ifrån, full, men sedan går det bara utför. Jag kan PRECIS sitta på undervåningen, precis under det. Men inte 1 meter där ifrån.

En konstig sak till. Ikonen uppe till höger är i princip alltid full, jämfört med Internetanslutning som är jättedålig, se bild. jag kan inte sufra NÅGONTING när hälften finns på internetanslutningens mottagning.

åååhh jäkla airport.

Försökt sätta in sladden på till kortet i datorn, det SITTER, jag lovar.. Airporten omstartat massa gånger, datorn likaså..

Vad kan det vara, jag menar, det funkade ju i början!!

ps hoppas ni förstår någonting av min bild, fråga annars..

"Lyckades" få dålig mottagning tills det att jag kom på att det var min nyinstallerade trådlösa AV-länk som störde. Bara att fippla om frekvenserna sen funka det igen. OT: rätt kul var det när jag sen fick in grannens AV-länk och tittade på hans/hennes DVD-film. Tur att klockan inte var 00.00 så att det var dags för hans/hennes gymnastikfilm ;-).

fippla om frekvenserna på AV-länken då eller?
Jag kunde prova med att koppla ut allt i huset, förutom internet och airport, imorgon, och prova, men jag tror inte det kommer att göra någon skillnad. Jag har en del trådlösa saker, men de flesta är urkopplade och annars är det bara massa trådar överallt.

u har mottagningen sjunkigt och jag kan inte ens vra i samma rum med mottagning. Är det fel på datrn eller airportet tror ni? Jag har ingen aning, men jag kör på sladd nu, precis som innan...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 15:11

Hur är det. Har du några nära grannar som kanske har skaffat W-lan. Ligger de för nära i frekvens så kanske det kan störa förbindelsen.

Mvh Sören

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 16:18

Martin,

Som SörenP just skrev, så låter det som troligast att någon av dina grannar nyligen installerat ett trådlöst nätverk och kör på samma frekvens/kanal som du använder i ditt nät.

Prova att ändra frekvens/kanal på ditt nät, så fungerar det säkerligen bra igen!!

Lycka till,

-Torkel

Jag föreslår att du laddar ner iStumbler från http://istumbler.net/ för att kolla om du får in fler W-Lan och i så fall vilka frekvenser de ligger på. Där kan du även kolla signalstyrkor och brus.

Ett sätt att utesluta din dator och Airport-kortet kan vara att bege sig till en plats med ett öppet W-Lan nät. T.ex. ett stadsbibliotek eller en Max hamburgerrestaurang (för de har väl fritt W-Lan mot Internet fortfarande?).

Lycka till i ditt sökande efter felkällor..

/A

jag hittar fasen inte något annat nät. de konstiga är att det blir sämmre för var dag som går. Första gången då det fungerade kunda jag liksom vara 45 minuter från huset!? jag har inte heller ändrat något från dessa goda tider.

för övrigt: programmet säger att signal är lite 100 över hela tiden, typ 105 - 106 och noise är på 50 - 70. när jag är 0 - 4 meter ifrån. sen när jag går ner precis under airportet på undervåningen är det signal på typ 43 och noice 23 - 36.
Säger detta någon någonting?

Senast redigerat 2005-10-31 18:02

det är inte datorns fel i alla fall för jag kan kör den utan problem i andra nät, prövat det nu. jag satte på ett onödigt Wep lösenord, det kan inte vara det eller?

nu har airportets mottagning funkat bra jätte länge! Jag hade det urkopplat i en vecka ungefär och sedan funkade mottagningen helt perfekt! Nu, när jag hade airportet på en natt, så blev mottagningen dålig igen!!! Vad kan detta vara?

Överhettning av AirPort:en?

Om det blir sämre med tiden så låter det som om det är AirPorten det är fel på. Eller?
Hur har du ställt Airporten? Testa att ställa den luftigare och se om det blir någon skillnad?

Ja, det är inte kortet i datorn iaf, för i skolan funkar det jättebra. Om jag kunde få en återställningsguide så kanske det hjälper, jag har nu den senaste uppdateringen. Jag kan ställa den på någonting så den får med luftflöde undertill, jag kan ställa den nära ett fönster?

1
Bevaka tråden