Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktoljud från min G4!!!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ni som "redan" har fixat fläktarna?

Min G4 mdd låter som ett "reaplan som startar" när man trycker på startknappen?
Har inte kunnat lyssna på musik p.g.a. oljud från fläktarna (power eller/och processorn)
Maskinen er nu ca 2 år gammal och nu har jag bestämt mig för att försöka fixa oljudet

Har gjort ett sök på forummet ang. fläktoljud och har förstått att det är Verax konverterings-
grejor man skall använda sig av. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet med inköp av
Verax-produkter, hur får man tag på delarna man behöver (köpställe/leverantör), i Sverige eller Norge?

Är det ett överkomligt arbete med byte av fläktarna?

Finns det andra allternativ till Verax ? Har Apple några förslag till att få maskinen TYST ?

Tacksam för alla typer kommentarer.

MVH
Flodström (Ny på forummet)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 14:32

Nu tror ju inte jag att det är någon nyhet (vet inte varför du postade det här i nyhetsforumet?).

Jag köpte Verax kiten från Verax i Tyskland. Såg några månader senare att det var en butik i Göteborg som hade tagit hem några. Om du verkligen vill fördjupa dig i ämnet så gå till www.g4noise.com och läs på forumet

Annars tror jag att man fortfarande kan beställa kit'et via Verax. Och det gör stor skillnad.

Hej och tack för era inlägg

Det blev lite fel när jag postade inlägget i "Nyheter". Såg inte att det var ett "Power Mac"
Men så är det när man är ny/grön på något nytt.

Ursprungligen av replicant:

Nu tror ju inte jag att det är någon nyhet (vet inte varför du postade det här i nyhetsforumet?).

Jag köpte Verax kiten från Verax i Tyskland. Såg några månader senare att det var en butik i Göteborg som hade tagit hem några. Om du verkligen vill fördjupa dig i ämnet så gå till www.g4noise.com och läs på forumet

Annars tror jag att man fortfarande kan beställa kit'et via Verax. Och det gör stor skillnad.

Det skulle vara fint om du kunde finna adressen eller tel.numret til den Göteborgsbutik du nämner i dit svar ?

Annars, kunde man väl skaffa en G5 i stället för att bygga om den "gamla" G4:an jag nu arbetar på, men det är inte alltid att budgeten tillåter det (G4:an är oanvänd/i nyskick).

Inga andra tips ang. allternativa lösningar för "buller-bekämpning"?

MVH
Flodström

Förmodligen är vi alla som köpte Verax-kitet mycket nöjda... det består i 2 valfria sändningar M1/M2 - däremot kan man ju fundera över hur gammal en mac får bli innan man lika gärna kan köpa en ny - MDD är ju 2 år gammal nu. Du skulle kunna börja med att lossa kontakten för den lilla fläkten... en större del av oljudet kommer därifrån. Den fläkten är egentligen till för att kyla Superdriven... min är fortfarande hel efter att jag bränt flera DVD utan fläkten.

  • Medlem
  • 2004-12-14 16:43

Jag köpte ju ett Veraxkit alldeles nyligen. Det var dyrt men värt. Det blev helt otroligt tyst (undantaget hårddisken, som plötsligt hörs)(beställt en Seagate). Verax är grejen. Oj vad jag är nöjd.

Nu önsketänker jag en del, men jag föreställer mig också att en veraxad G4 MDD får betydligt högre andrahandsvärde än en omodifierad Vindtunnel.

Han menar säkert www.macforum.se

Sök på ordet "Verax" hos dom och du finner följande:

Verax PowerMac G4 DP Silent Kit exkl montering 3062 kr 3828 kr men moms
Verax PowerMac G4 DP Silent Kit inkl montering 3857 kr 4821 kr med moms

Res inte i onödan innan du kontaktat dom... ja så att dom har varorna i lager.

Det kanske ska sägas att de/vi som var ute i tid fick ny gratis nätdel från Apple som hjälpte några dygn för att sedan börja väsnas nästan som vanligt igen. &

Ursprungligen av Olle@mac:

Det kanske ska sägas att de/vi som var ute i tid fick ny gratis nätdel från Apple som hjälpte några dygn för att sedan börja väsnas nästan som vanligt igen. &

För G4:orna på jobbet fungerade Apples fix faktiskt riktigt bra, vår 867:a blev föredömligt tyst och 1,25:an iaf tillräckligt tyst att för man inte skulle störa sig på den längre. Men nu är de utbytta mot G5:or, det är nog bästa lösningen tror jag

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 21:27

Det var nog den som Olle nämner jag tänkte på.

Som sagt sök på www.g4noise.com om du vill hitta alternativa lösningar, där finns tips från folk som provat alla möjliga uppslag

/Jocke

  • Medlem
  • 2004-12-15 03:30

Men hos Macoteket kostar Verax-tystnadsgrejorna 2494 kr inkl. moms.
Hos pcsilent.de kostar samma kit 219 €. (Där finns också ett annat fläktbyteskit för 60 €.)
Lycka till Flodström!

Jag tror inte att Verax fläktaran är så mycket bättre än ADDA eller Panflo fläktar, där en 120 mm och två 60 mm tillsamman kostar under 500 kr.

Jag lämnade in min dual 1.25 pga fläktarna och berättade för återförsäljaren att jag testat att det var 120mm fläkten som gav det mycket irriterande surret. Det hela gick på garantin och de bytte ut nätaggregatet så jag fick tillbaka en lika surrig dator

Nu har jag satt in den i ett dämpat skåp och surrandet hörs fortfarande om än mindre. Till skillnad från alla andra dator tillverkare som använder 3poliga fläktkontaker har Apple 2 poliga men jag har slaktat lite gamla mackar så jag har både kontaker och tystare 120 mm fläktar det är bara det att det är en del jobb att byta ut den där 120 mm fläkten men någon gång skall jag göra det :rolleyes:

Ursprungligen av DrBoar:

Jag tror inte att Verax fläktaran är så mycket bättre än ADDA eller Panflo fläktar, där en 120 mm och två 60 mm tillsamman kostar under 500 kr.

Du har faktiskt lite fel nu, dvs. den/din föreslagna (?) fläktlösning är inte *räddningen* - så här är det. Den stora 120mm fläkten byts till en 80mm, över procesorkylningen kommer 2 mellanstora fläktar samt en kåpa - DÄRUTÖVER kanske det viktigaste... de 2 små fläktarna inne i nätdelen samt att man rekomenderade en extra nogranhet hur/var censorn placeras inne i nätdelen. Man sände några veckor efter att M10/M11 släptes en liten kabel som ströp ned den lilla DVD-fläkten till 5 volt, så sammantaget är nog detta den bästa lösningen.

Det kan även vara värt att tillägga att ganska många av oss fick ytterligare vinster i lägre värme och oljud då vi installerade Apples program "Apple CHUD Tools" som vid installation hamnade i DEV-mappen. Kanske kan man fortfarande stänga av ena processorn... är lite osäker på om detta går med senaste versionerna. Det är bara ett fåtal program som har stöd för dubbla procesorer så att stänga av 1 gör knappast någon skillnad.

ftp://ftp.apple.com/developer/Tool_Chest/Testing_-_Debugging/Performance_tools/

Man kommer åt CHUD via Sytem Preferences ( längst ned )

Som jag betraktat problemet så är bristen i MDD att luftflödet är felaktigt i originalutförande vilket resulterar i för hög värme som i sin tur kickar igång flera fläktar - ett Moment 22 där Verax lyckat bäst med att lura en ganska illa designad burk.

Olle

Apple CHUD Tools går även att ta hem från versiontracker.

om man behöver dev tools installerat eller ej vet jag inte - men har inte riktigt vågat testa detta - störs in så mycket utav ljudet från min mdd - men värmen kan ibland bli olidlig här runt om datorn.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14358

om någon har testat detta utan dev tools, och hur det funkar, säg gärna till.

Bytte ut 120 mm fläkten i en MDD 1.25 dual till en 120 mm fläkt från en skrotad 8200. (Mycket likartade fläktar finns in 7200 7300 7500 7600 och förmodligen i 9X00 och 8X00 serierna.

Det olidligt höga surret är nu utbytt mot en fortarande hörbart surr men nu så pass lugnt att man kan ha datorn ute under bordet i stället för en ljuddämpad låda. Temperaturen var uppe i 59C (med Fold@home på bägge processorerna 24/7) mot tidigare ca 50-52C. Slår jag av dessa klienter så ligger temperaturen på ca 56 grader enligt Temperature Monitor,

Den gamla Delta fläkten jag har finns inte med i Deltas specifikationer längre.
MDDs orginalfläkt AFB1212SHE har 3700 rpm 4.7 M3/min och 53 dB i oljudsnivå vid 12V
Den "nya" är mycket lik AFB1212HE 2600 rpm 3.0 m3/min och 41 dB, inte en tyst kvalitetsfläkt som ADDA eller Panflo men mycket bättre än tandläkarborren som Apple vägrade byta ut

Satsar på"Verax".de

Tack "lufra" och alla ni andra som svarat på mina inlägg

Ursprungligen av lufra:

Men hos Macoteket kostar Verax-tystnadsgrejorna 2494 kr inkl. moms.
Hos pcsilent.de kostar samma kit 219 €. (Där finns också ett annat fläktbyteskit för 60 €.)
Lycka till Flodström!

Efter att ha søkt och studerat olika lösningar och förslag på bl.a. G4noice, 99mac, Verax, har jag
kontaktat Verax i Tyskland. Har fått pris på två aktuella Kit (M10/processor och M11/ power supply)
Satsar på M11 först. Priset för ett Kit är 93,96EUR (ca 770:- NOK) netto + frakt och MVA (Norsk moms). Överkomligt tycker jag och jobbet kostar mig inget då jag skall gjöra arbetet med fläktbyte själv.

Hör av mig när detta är gjordt så får ni veta resultat och tot. pris på noiseuppgrading:en

MVH
Flodström

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-26 17:35

Vindtunneln igen! G4

Har en G4 med utbytta fläktar. Det hjälpte bra när datorn stod i ett rum med en temp av ca 20°.
Nu är den stationerad i ett rum som håller ungefär 23-24°, och det går inte att få svalare.
Fläktljudet är betydligt starkare nu. Fruktansvärt. Beror tydligen på omgivningsluften?
Har någon ett bra förslag hur jag skall åtgärda felet?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-26 18:55

>>Gert
Vilken variant av PM G4 är det du har?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 09:46

Powermac G4 dual 1 GHz

Ursprungligen av Macus:

>>Gert
Vilken variant av PM G4 är det du har?

Powermac G4 dual 1 GHz 768MB DDR/80GB/ATI Radeon 9000 64MB

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 20:41

Ett tips är att ta bort högtalaren på fronten och fixa en liten fläkt som blåser in ny luft

Ursprungligen av replicant:

Ett tips är att ta bort högtalaren på fronten och fixa en liten fläkt som blåser in ny luft

Förstöra utseendet på en så fin låda? Är du galen???

Personligen är jag nog för feg för att byta ut fläktarna i min MDD. (Det är generationen efter "vindtunnlarna". Innan jag köpte den minns jag att Apple hade lovat att de fixat ljudnivån, och uttryckt sig i stil med "our customers will be very pleased to notice how silent the new models are." Det första jag tänkte när jag startade datorn var "satan vad den väsnas!")

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-26 22:26
Ursprungligen av replicant:

Ett tips är att ta bort högtalaren på fronten och fixa en liten fläkt som blåser in ny luft

tror det är bättre att blåsa ut luft där och låta 120in ta in ny luft.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-10-27 10:05

Om jag hade en så pass ny PM G4:a, så hade jag nog satsat på Verax-kitet.
Det höjer ju andrahandsvärdet dessutom. Kostar 1995 kr exkl moms på Macoteket.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46283&product_id=366018

Eller så säljer du G4:an och köper en PM G5. Det blir kanske ungefär lika dyrt.
Men undvik 1,8 GHz-modellen. De verkar vara struliga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-27 12:26

Låter bra, men är nog lite för avancerat för mig. Lyckades visserligen byta till Apples kit, men detta är mig nog övermäktigt, och ställer sig väl nog dyrt att anlita verkstad till.
Har skaffat en iMac PowerPc G5 1,8 GHz 768 MB DDR SDRAM, men den hackar fram mina redigerade filmer, det är därför jag behöver "vindtunneln". Kör den dock bara vid videoredigering och det är inte min vanliga sysselsättning. Får väl stå ut dom gångerna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-19 23:40

Jag har lagt lite tid på min G4 FW800 2x1,25GHz.

Denna skulle vara fixad enligt Apple. Jag tyckte den förde ett himla liv.

Jag har klippt bort fläktgallren på både PSU:n och CPU fläkten. Den stora CPU fläkten är bytt mot en Enermax 120mm 1500-2300 RPM. Den kör jag med potentiometern i max och 12V i orginalmatningen. Denna fläkt varvar upp friskt om lådan är öppen. Den fläktstyrningsdistans som sitter mot heatsinken har jag lagt distanser emellan så den är ca 4-5 mm från heatsinken. Luften gör mest nytta så. Har provat lite olika avstånd.

De båda PSU fläktarna är bytta mot Adda 60mm. Dessa kör jag i 7V.

DVD fläkten går orginal. Tycker inte den stör.

Eftersom jag bara har grafikkort i den så får det plats en 80 mm Papst på insidan i de tomma kortplatserna. Fläkten sitter med buntband. Denna evakuerar varm luft i skorstensverkan från CPU:n

Alla fläktar har fått "antignissel filt" där de kommer emot chassit.

Med följande ger det en PSU outlettemp på ungefär 38-39 gr. C och en CPUtemp på ca 51 gr C

Genom att öka PSU fläktarna till 12V så sjunker PSU outlet till ca 36 gr C. Tyvärr hör du fläktarna då. Borde kanske höja dessa fläktar till 8-9 Volt för optimal kylning/ljudnivå.

Maskinen upplevs som riktigt tyst. Det är hårddisken som låter mest.

Högtalaren är monterad i chassits top. Detta gör att PSU:n blir ett par grader kallare. Du känner ett flöde in i högtalarhålet nu.

/Fred

Jag har sammanställt alla Aerofreds råd på min site. http://my.mac.se/marcus/mdd

1
Bevaka tråden