Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenSource och FreeSource

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-06-14 09:52

Vad är skillnaden mellan OpenSource och FreeSource?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-06-14 14:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Onken:
Vad är skillnaden mellan OpenSource och FreeSource?

Freesource har jag då aldrig hört talas om, men om det är Free software du menar, så ligger det en djupare betydelse om demokratiska friheter bakom det begreppet, medan Opensource-rörelsen nöjer sig med de praktiska aspekterna av fri källkod.

Om herr Pawlo läser denna tråd så kan han säkert förklara bättre Annars kan du läser mer på gnu.org och opensource.org.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-06-14 18:21

Nä det är FreeSource jag menar. Läste om något program som "byggde" på det men kommer inte ihåg vilket.

Jag har inte heller hört talas om "freesource" som ett begrepp. Open source och copyleft däremot. Det skulle jag kalla de väletablerade koncepten.

Däremot kan ju ett program bygga på ett annat med fri källkod, men då är "free source" en beskrivning och inte ett namn.

En snabb sökning på nätet stödjer detta. "Freesource" som ett ord förekommer ganska sällan, och de som använder det verkar mindre insatta. Glöm det. Det är Open source och copyleft som gäller. Och så shareware, freeware och Public Domain förstås, men det är mest för binärfilerna.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2002-06-16 01:19

Okej, tack då!

Det finns Open Source och Free Software som är de vanligaste begreppen. Skillnader förklaras bäst på GNU´s hemsida.

Ciryon

1
Bevaka tråden