Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kall vinter innebär slut på el i sverige...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-25 11:57

http://henrikalexandersson.blogspot.com/2005/10/i-vinter-kan-det-bli-mrkt-och-kallt.html

Svenska Kraftnät har skrivit en rapport till regeringen.

Citerar samma som han gör.

"Effektbalansen i en situation med mycket kallt väder under vintern är emellertid synnerligen beroende av att elsystemets anläggningar kan användas i full omfattning.

I jämförelse med tidigare år är känsligheten större för otillgängligheter och störningar genom att all produktions- och överföringskapacitet måste utnyttjas samtidigt för att klara elleveranserna.

Några ytterligare resurser för att klara förhållanden med ännu kallare väder och därav följande ökad förbrukning eller situationer när viktiga anläggningar är ur funktion finns inte inom landet.

En sådan situation måste hanteras genom begränsningar av elförbrukningen i mer eller mindre tvingande former."

Detta är sjukt.
Några för för sig att lägga ner kärnkraft utan att tänka sig för...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 12:05

Sidde,

Det är väl ingen nyhet att vi vid el-överskott exporterar el till utlandet & vid el-underskott importerar el från utlandet.

Exempelbild:

http://www.nordpool.no/marketinfo/exchange/map/2005-10-24.gif

Läs mer på:

http://www.nordpool.no

-Torkel

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-25 12:14

Onej, det är inte nytt... men jag har inte sett tidigare i denna debatt att elbolagen nämnt något om att tvinga ner elförbrukingen.

Först: Hör detta hemma här på 99mac?

Sen: Det är väl rätt uppenbart att Staten i praktiken håller på att lägga ner industrilandet Sverige, eller Sverige som högteknologiskt land över huvud taget!!! (Även om de kanske inte lyckas så är det en målsättning)
Exempel: Nedläggning av Svensk Kärnkraft. Konsekvens: Vi köper brunkolsel från Tyskland och Kärnkraftsel från högriskreaktorena som är kvar från Sovjettiden.
Nästa exempel: Hela Sverige är med och betalar 2-4 miljarder för att strypa Stockholms infrastruktur.

Uuuuhahäh, förstå att jag inte tycker att detta hör hemma här!

Detta är Plusforumet, det är ok att skriva offtopic här.

Det är korkat att lägga ner kärnkraften utan att ha en fullgott alternativ. Brunkol är inte ett sådant. (I långa loppet är jag för en nedläggning av fissionskraftverken, men så länge som vi måste köpa in el så som vi gör idag är det korkat att avveckla.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 13:23

Svante,

Kolla igenom rubrikerna/trådarna i Plusforumet, så finner du en hel del "offtopic", d.v.s. "icke-Mac-relaterade" diskussioner.

Vad jag förstått, så är det lite mer "spelrum" på Plusforumet än på övriga 99mac.

Rätta mig om jag har fel,

-Torkel

Jag fattar, det är bara det att vissa saker i samhället kan reta mig rätt mycket.
Ledsen för mitt utfall!

Jag älskar inte kärnkraft, men i jämförelse med Ignalina och brunkol så känns en utveckling av moderna kärnkraftverk oändligt mycket tryggare.
Det byggs i Finland och en fet kabel därifrån kommer att rädda Svensk energiförsörjning. Därmed inte sagt att man kan luta sig tillbaka i utvecklingstänket. Nya energikällor är spännande, som bränsleceller t.ex.

Tänk dig jordens öknar fulla med solceller som ger energi att spjälka upp vatten till syre och väte. Det är redan på gång, bara bränslecellerna kan bli effektivare så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 17:56
Ursprungligen av Torkel:

He he, jag väljer att ej nappa på den.....

  • Medlem
  • 2005-10-25 21:07
Ursprungligen av Svante S:

He he, jag väljer att ej nappa på den.....

den här då?

Eller så här kanske....

  • Medlem
  • 2005-10-26 15:00

Ett litet offtopic ämne men inom rätt tråd(??). Appropå el så kan jag säga att jag aldrig tidigare satt mig in och valt bolag själv. Men nu till den här vintern så gjorde jag.
Kan meddela att genom att byta från Dalakraft till Kraft och Kultur (sjukt namn men ok) så HALVERADE vi våra elräkningar!! Helt otroligt...
Mina fem öre om el!

1
Bevaka tråden