Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flyttar jag OSX till extern FW-disk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag köpt en extern FW-IDE till min Mac Mini (Maxtor One-Touch 200gb). Nu undrar jag hur man gör om man vill köra operativsystemet på den istället för Minins inbyggda IDE. Jag har för mig att jag har hört att man kan flytta över OS till den disken? Ska man formatera orginaldisken sen? Alla tips är välkomna för jag vet inte riktigt vad jag gör! Jag har installerat den nya HD:n och allt så jag kommer in i den i Tiger och den verkar ju fungera bra...jag har raderat den tror jag i alla fall? Så den bör väl vara redo, eller? Hur göra?

Tack på förhand!

Markus

Ok Carbon Copy Cloner funkade ju fint, nu har jag kopierat över alla filer från Mac Minin till den externa HD:n. Nu undrar jag hur man gör för att starta från den externa? Jag har gjort den bootable med CCC men det är ju fortfarande Mac Minin som startar upp så den går inte radera. Jag undrar hur man ska göra för att flytta boot-ansvartet till den externa och sedan undrar jag om det bara är att radera Minins disk sen med skivverktyg?

Tack på förhand!

Markus

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-26 07:52
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Ok Carbon Copy Cloner funkade ju fint, nu har jag kopierat över alla filer från Mac Minin till den externa HD:n. Nu undrar jag hur man gör för att starta från den externa? Jag har gjort den bootable med CCC men det är ju fortfarande Mac Minin som startar upp så den går inte radera. Jag undrar hur man ska göra för att flytta boot-ansvartet till den externa och sedan undrar jag om det bara är att radera Minins disk sen med skivverktyg?

Tack på förhand!

Markus

Gå till Systeminställningar och välj Startskiva, där kan du markera vilken disk datorn ska starta på.
Under förutsättning att allt är som det ska så är den externa valbar som startskiva.
Det går bra att formattera den interna disken med Skivverktyg när du startat på den externa.

Ursprungligen av Konrad:

Gå till Systeminställningar och välj Startskiva, där kan du markera vilken disk datorn ska starta på.
Under förutsättning att allt är som det ska så är den externa valbar som startskiva.
Det går bra att formattera den interna disken med Skivverktyg när du startat på den externa.

Tack kompis!

1
Bevaka tråden