Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur viktigt är ISO 9000-3?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla. Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av riktiga, små till stora mjukvaruprojekt gärna för stora kunder (typ Ericsson). Vad jag undrar är hur viktigt det är med kvalitétstandarder såsom ISO 9000-3. Efterfrågas det av kunder? Kollar de upp att ni följer standarden, krävs det bara att ni påstår er följa den eller måste ni tom. ha ett certifikat?

Grejen är den att jag för närvarande pluggar programvaruteknik och att vi nästa termin ska ha ett stort programvaruprojekt. De vill att vi bland annat ska efterfölja den nämnda standarden (ISO 9000-3 för den som undrar) och det känns som om det handlar mer om pappersarbete än att faktiskt göra något vettigt. Är det så?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 19:58

På din sista fråga så har jag den uppfattningen med!

Kan dock inte ge så mycket feedback, men kan se om jag kan locka hit en kontakt som jobbar mycket med utveckling och säkring kring projekt.

ISO 9000 är i stort sett bara "pappersarbete", dvs. att man definierar och säkrar företagets olika processer osv. Dessutom så ställer kvalitetssäkringen stort krav på spårbarhete osv, vilket kräver att i stort sett allt man gör dokumenteras skriftligt. Det krävs enorma resurser för att kunna sköta detta arbete, inget för småföretag alltså.

/M

ISO-certifiering i sig är mest byråkrati. Om man gör ett dåligt jobb blir det inte bättre för att det finns en pärm som beskriver hur det dåliga jobbet skall göras. Däremot kan en certifiering vara en bra utgångspunkt för att ta tag i saker och ting. Men det är inte gratis och det verkar vara ganska ovanligt med mindre företag som funderar i dom här banorna. Man vill nog vara lite roddiga för att det är enklast kortsiktigt och för att vara mer lättrörliga.

1
Bevaka tråden