Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve G5 med Dualcore och DDR2

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När kommer en snabbare Xserve G5 med 2x2.5GHz Dualcore processorer och DDR2 minnen tror ni?

Aldrig hoppas jag... finns tillräckligt med prylar jag vill ha

Tisdag

Det är bara en fråga om "när" faktiskt. Jag drömmer fortfarande om en billig lillebror men jag kommer nog aldrig få som jag vill. Har börjat titta på gamla Xserve G4:or som börjar bli "billiga" nu i ren desperation

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 13:48
Ursprungligen av Björnström:

Har börjat titta på gamla Xserve G4:or som börjar bli "billiga" nu i ren desperation

Var någonstans hittar man sådana?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 16:06

Ja, Apple borde ha en låg-pris server, samt en fullständig G5:a som är rackmonterbar!

xServern saknar grafikkortsplats men skulle annars bli en lysande redigeringsmaskin.

Du menar att den saknar PCI Express och AGP? PCI finns ju och grafikkort för PCI finns om än rätt kassa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 00:25

Redigering på Mac = Final Cut Pro = AGP eller PCI-E ett måste

Även så är två PCI-platser som den har lite för lite. Man skule behöva tre:

1st grafikkort
1st scsi/fiberkort
1st video i/o kort

Det är som Björnström säger tycker jag, Apple har helt prisat ut sig för nischen "webbtjänster". Xservern är ett kraftpaket och gjord för att hantera tunga belastningar och processorkrävande beräkningar. Powermacen är även den i samma kategori och nu när det inte går att få en Powermac under 20.000:- ser det rätt tröstlöst ut.

Vad jag skulle vilja se är en "webb edition" av Xservern, möjlighet till mycket minne, snabba diskar, hårdvaru-RAID, that´s it. Sälj den gärna med en budget version (billig Intel) processor. Det är bara SQL-maskinerna som behöver vara lite kraftigare för ett webbhotell och för det kan man använda en Cluster node.

Jag har inhandlat att par Xserves nu men herregud nog sneglade man mer än en gång på de där snorbilliga HP Proliant burkarna. Inte för att de är så upphetsande men de fyller våra behov lika bra som de fyra gånger så dyra macarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 01:09

Håller med. En iMac utan skärm - där har du en billig maskin. Sälj för c:a 8000 kr. Pang-boom, dooone.

Om Xserve blir den sista Intel prdukten att uppdateras (vilket det finns indikationer på) så är det väll ganska troligt att vi snart får se en ny version av Xserve, i alla fall närmsta 6 månaderna.

1
Bevaka tråden