Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webbserver och brandvägg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 11:49

Hej! Jag vill använda den inbyggda webservern samtidigt som jag har brandväggen inställd på att inte släppa in någon. När jag aktiverar personal web server och därefter sätter på brandväggen så är valet "allow personal web serving" automatiskt valt. Grejen är att jag har fast uppkoppling på ett nät som inte tillåter serververksamhet och vill därför starta webbservern utan att det ska märkas... någon som har några tips? (utan att använda någon shareware-brandvägg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 12:09

Använd en annan port än port 80 (som är standard).
Kör port 666

Nejmen 8080 eller något. Kanske, vet inte vad alla används till.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 12:11

Ehm, hur ändrar man detta? Antar att det krävs terminalarbetande...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 12:29

Lyckades hitta det. Tror jag, räcker det att man ändrar i /etc/httpd/httpd.conf - Port 80 till önskat portnummer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 12:31

Troligen, det låter som rätt ställe varje fall.
Brandväggen/routern måste öppnas för porten också, glöm inte det.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 13:20

Men eftersom jag inte vill att någon ska kunna ansluta/upptäcka min server ska jag väl inte öppna brandväggen för det numret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 13:51

Aha du vill köra server helt lokalt och inte alls ut mot internet?

Då vet jag inte. Även om brandväggen automatiskt öppnar port 80 då du kör igång webbdelning måste det gå att stänga av den.

Nu är det Formel ett på fyran, heja Pablo!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 15:02

Nu försöker jag ladda ner mysql, men vilken version är kompatibel med jaguar? På www.mysql.com finns denna
MySQL 3.23.52MacOS X 10.1.1 (Darwin 5.3.x)
Är den versionen kompatibel med jaguar?

Förresten, det känns verkligen som att man sitter med mycket kraft i datorn helt plötsligt! Att börja gräva under skalet på os x är verkligen kul på något nördigt vis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-15 15:11

På Mark Liyanages sida finns en macosx-specifik mysql-installerare att hämta hem. Även php och annat mysigt finns att tanka ner. Hur enkelt som helst att installera!

Mark Liyanages sida

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 17:32

Jag laddade ner paketet från killens hemsida men när jag försöker skapa en användare som heter mysql så står det att jag redan har en användare som heter så! Trots att "accounts" i kontrollpanelen säger att jag inte har det.. vad göra?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 18:10

Det löste sig, har fått php att fungera. Nu är det bara asp kvar . Har hört talas om iASP men förstod INGENTING av installationsinstruktionerna..
1. Under the <APACHE_SOURCE>/src/modules directory, create an "iasp" directory
Vart ligger denna katalogen?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-15 19:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel R:
Det löste sig, har fått php att fungera. Nu är det bara asp kvar . Har hört talas om iASP men förstod INGENTING av installationsinstruktionerna..
1. Under the <APACHE_SOURCE>/src/modules directory, create an "iasp" directory
Vart ligger denna katalogen?

Vet inte riktigt om det är det som söks, men mappen som apaches moduler ligger i är
"/usr/libexec/httpd/"

/arvid

1
Bevaka tråden