Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scrollfunktion till äldre ibook?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ibook som jag köpte i januari i år. Finns det någon smart programvara som kan ge mig samma scrollfunktion som i senaste uppdateringen av ibook?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-25 22:20

Funkar det på iBook G3 också?

Ursprungligen av obo:

Funkar det på iBook G3 också?

Om du hade orkat klicka på länken i föregående inlägg, så hade du sett följande:

"Supported models include aluminum PowerBooks introduced from 2003 to 2004 as well as all G4 iBooks."

Det kan ju kanske funka ändå, men iBook G3 finns alltså inte på deras lista över modeller som stöds.

  • Medlem
  • 2005-10-25 23:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Supported models include aluminum PowerBooks introduced from 2003 to 2004 as well as all G4 iBooks."

Det kan ju kanske funka ändå, men iBook G3 finns alltså inte på deras lista över modeller som stöds.

Var hittar du listan över datorer som stöds? Att AluBook är included innebär väl inte att tex TiBook är excluded?

Ursprungligen av Baron:

Var hittar du listan över datorer som stöds? Att AluBook är included innebär väl inte att tex TiBook är excluded?

Han tog citatet från iScroll2:s hemsida. Jag tror att meningen Supported models include aluminum PowerBooks introduced from 2003 to 2004 as well as all G4 iBooks. betyder att det endast är dessa modeller som stöds. Inga iBook G3 alltså.

Förövrigt tycker jag tvåfingersscrollningen på min nya iBook är helt genial och jag använder det väldigt mycket. Så mycket att jag försöker använda det hela tiden på min gamla iBook G3 utan att jag tänker på det.

  • Medlem
  • 2005-10-26 12:39
Ursprungligen av Adrian B:

Han tog citatet från iScroll2:s hemsida. Jag tror att meningen Supported models include aluminum PowerBooks introduced from 2003 to 2004 as well as all G4 iBooks. betyder att det endast är dessa modeller som stöds. Inga iBook G3 alltså.

Jag hittade "listan" men ville inte vara så säker på att TiBook inte stöds.

Ursprungligen av Adrian B:

Förövrigt tycker jag tvåfingersscrollningen på min nya iBook är helt genial och jag använder det väldigt mycket. Så mycket att jag försöker använda det hela tiden på min gamla iBook G3 utan att jag tänker på det.

Det är helt sjukt bra rent ut sagt!! Har det på min PB och jag undrar hur jag nånsin kunnat leva utan det. Bara denna funktion gjorde det värt att uppgradera tidigare i år!!

Ursprungligen av Rickard A:

Det är helt sjukt bra rent ut sagt!! Har det på min PB och jag undrar hur jag nånsin kunnat leva utan det. Bara denna funktion gjorde det värt att uppgradera tidigare i år!!

Ja, det är för såna här saker som jag verkligen gillar Apple, små smarta uppfinningar som underlättar min vardag. Jag hade förut funderat mycket på hur de skulle kunna få till en scrollfunktion för oss med bärbara macar (och få det snyggt på ett macigt sätt), men kunde inte själv tänka ut en så smart lösning.

  • Medlem
  • 2005-10-25 23:21

sidetrack

Vet inte vilka modeller det fungerar med men det fungerar utmärkt på min iBook G4.

Hm, utgår från att du vill ha en scroll i sidan av musplattan, men det kanske inte alls är det du menar?

  • Medlem
  • 2005-10-25 23:47

Nix, inte scroll i sidan utan tvåfingerscroll (gissar jag).

Ursprungligen av Baron:

Nix, inte scroll i sidan utan tvåfingerscroll (gissar jag).

Precis vad jag menade.

Nu har jag testat tvåfingerscrollningen. Första intrycket är positivt men den är förstås inte lika bra som originalet, men så är det också en beta-version. Bläddringen blir lite "ryckigare", men det beror också på vad man har för inställning.

Det här underlättar hur mycket som helst. Skönt att slippa leta sig fram till scrollningslisten.
Tack för era snabba svar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-26 16:01

Använder själv sidetrack vilket jag själv finner mycket bättre än 2fingerscrollen.

http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/

  • Medlem
  • 2005-10-26 20:17
Ursprungligen av The_JJ:

Använder själv sidetrack vilket jag själv finner mycket bättre än 2fingerscrollen.

http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/

Även jag gillar sidetrack, har använt den länge. Men tvåfingerscrollen är lättare att hantera, tycker jag.

Hur får man tillbaka tvåfingersscrollen när man har SideTrack installerat?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-12-07 19:24

Med risk för att bli stenad måste jag ändå precentera följande scenario.

Jag har en iBook 12" 800. På denna har jag instalerat 10.4.3 och två fingerscrollen fungerar inte. Är inte det lite skumt? Är det så att jag måste ladda ner ett tilläggsprog (som ni tidigare länkat till) eller har nått blivit fel i instalationen? Tycker att det är mkt märkligt.

Om det är så att jag måste instalera nått extra så är det mkt märkligt:
*Det finns stöd för den funktionen i 10.4
*Det går att få det att funka med flertalet bärbara modeller

Varför funkar det då inte med en gång?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-07 20:04

Kanske därför att styrplattan är av en annan typ på nyare iBooks och iScroll är en helt egen drivrutin som fixar funktionen på de äldre utan inblandning av Apple?

Varför Apple inte fixar funktionen på de äldre eftersom det uppenbarligen fungerar är lite märkligt, eller?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-12-07 22:13

Ja, hade det varit windows hade man tyckt att det var helt ok att kompletera med drivrutiner, men nu är det ju OSX, det ska ju bara funka! Jaja.. de e väll bara att ladda, ingen mening med att sitta och vänta och hoppas på att 10.4.4 ska ha stöd för det

  • Oregistrerad
  • 2008-03-19 21:52

Jag har iScroll2 på min iBook G4 1.2Ghz 12". Men jag har problem. Hur f-n ska skitet ställas in? Först när man drar med två fingrar så händer inget. Så blir man lack och dra lite mer och då får den frispel och far hela vägen ner och sedan "studsar" upp igen och så håller den på att "pendla" för minsta lilla rörelse.

Så hur f-n ska känsligheter och accelerationer och dylikt ställas in för att skitet ska funka? Man blir ju bara lack på den.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-29 15:37

ingen som vet?

  • Oregistrerad
  • 2008-10-01 18:54

Senaste versionen av iBook G4 hade ju scroll-funktion inbyggt i musplattan. Var i datorn ligger funktionen? Är det i själva musplattan eller ligger det i moderkortet? Är det musplattan så kan man ju fixa fram ett topcase med ny mus till sin äldre iBook

Någon som vet?

1
Bevaka tråden