Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Webshop!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Marcus Dahlberg heter jag och sköter hemsidan åt ett företag som heter Globalsport! Jag är absolut ingen höjdare när det gäller hemsidor på något sätt utan det enda jag sysslar med är att lägga till nya produkter och dylikt, väldigt basic.
Nu har jag dock ett problem som jag skulle behöva hjälp med, kan ej heller få hjälp av killen som gjort sidan så han är i USA på praktik.

Det är så här att när man använder safari eller firefox, ja i princip vilken webbrowser som helst till mac så funderar inte den vänstra menyn på hemsidan. Man kan inte klicka på de olika produktkategorierna vilket inte känns så lyckat. Vet ej hur man kommer till rätta med det problemet. Det är precis som att länkarna inte finns...men det gör dem för om man söker på ett produkt namn...t.ex. adidas så kommer där upp en mängd med produkter. Det enda programet som jag får det att fungera med är internet explorer, och det är ju kanske ingen hit direkt.

Vet ej ifall det är någon här på forumt som kan sådant här eller som har tid att hjälpa mig med problemt. Men om det finns det så skulle jag vara evigt tacksam för alla slags tips och råd. Som sagt jag är inte särskilt duktig på det här med hemsidor och koder så allt för avancerade ingrepp o koder och dylikt är jag mycket osäker på om jag klarar av.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem!!

Hemsidan är : www.globalsport.se

Mvh

Marcus Dahlberg

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-25 11:02

Det fungerar inte med firefox för pc heller.

Ett snabbt experiment visade att Firefox inte gillar att man gör en cell till länk.
Som det är nu så står det:
[...]
<A HREF="meny.asp?lank=Redskap">

<td width="4" bgcolor="#959595"> </td><td class="menud" onmouseover="this.className='menu_hover'" onmouseout="this.className='menud'"> 

<b>Redskap</b></td></a>
[...]

Ändra det till:
[...]
<td width="4" bgcolor="#959595"> </td><td class="menud" onmouseover="this.className='menu_hover'" onmouseout="this.className='menud'"> 
<A HREF="meny.asp?lank=Redskap"><b>Redskap</b></a></td>
[...]

Så tror jag det skall fungera till FF och Safari, men jag vet inte om det blir lika "snyggt" som det var innan.

Tack för tipset!

Fick dock inte rätt på det hela tyvärr. Som sagt så har jag ganska så liten koll på det här med koder. Jag lägger inte till kategorierna genom html koder och dylikt utan genom en admin meny.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-25 11:44
Ursprungligen av basketzero:

Tack för tipset!

Fick dock inte rätt på det hela tyvärr. Som sagt så har jag ganska så liten koll på det här med koder. Jag lägger inte till kategorierna genom html koder och dylikt utan genom en admin meny.

Okej, men du måste tyvärr ändra detta i HTML koden någonstans om det ska fungera för andra än ie.

Finns säkert nån villig som gör jobbet för en konsulttimme eller 2, lär ju inte va speciellt mycke kodhackande om det är som MatsS skrev ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 12:12

Marcus,

Lite "offtopic" kanske, men är du medveten om länken "Okkido" i underkant på sajten, med vilken man hamnar på en sajt som troligen inte ligger i linje med Globalsports...

-Torkel

Haha. klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-25 13:18

Marcus,

Har du pratat med den som skapat webbplatsen att vänstermenyn inte fungerar som sig bör!?

Koden/scriptet för vänstermenyn heter:

http://www.globalsport.se/meny.asp

...och när man "kör" den genom w3c's HTML-validering på sidan:

http://validator.w3.org/

...får man en hel del fel, vilka några säkerligen kan generera de problem du upplever.

Lycka till,

-Torkel

Haha....ja jag såg att han måste gjort sig av med sin tidigare hemsida och tydligen låtit någon annan ta över domänen. Jaja.....får väl ta ett litet snack med honom om det sen. Nu är det i alla fall fixat.

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska ge mig in i lite meckande för att se om jag kan få nån fason på det hela.

Mvh

Marcus

Känns nästan som man får lov att ta hjälp från nån som är proffs på det här. För jag är inte säker på att klurar ut det här tyvärr.....känns som det är dags att lära sig lite koder så man vet va man håller på med.

1
Bevaka tråden