Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ETM eller FTN

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 19:29

I djungeln av minneskretsar har jag nu funnit två olika men snarlika (Samsung).

Den ena heter: M368L6423ETMCCC
och den andra: M368L6423FTNCCC

Vad betyder FTN kontra ETM?

ETM-modellen rekommenderas till G5:orna men är svår att hitta.
FTN finns och går att köpa till vettigt pris men jag vet inte om den fungerar med min G5:a.

Hjälp!

Senast redigerat 2005-10-24 21:57
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-24 23:53

Efter att ha tittat på Samsungs hemsida så är det som följer

M368L6423ETMCCC är ett något äldre minne som finns i 333 och 400 Mhz versioner (två olika)

M368L6423FTNCCC är nyare och finns bara i ett utförande för 333/400 MHz

Slutsatsen är att det bör fungera med M368L6423FTNCCC i din G5:a, troligen har FTN minnena kommit ut efter din G5:a därför rekommenderas ETN. Det är vanligen så att äldre (och långsammare) minnen faktiskt är dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 07:31

Tack!

Jag hittade också ett dokument där som beskrev koden men fick inte ut alla bokstäverna (N:et resp. M:et) vilket ju kan vara avgörande.

Anledningen till att jag nu vill köpa nytt är att jag precis fått svar fråån Corsair ang. mina nuvarande kretsar som jag haft i ett år i min G5 och som precis börjat strula. De menar att man INTE kan ha dessa tillsammans med de som kom från Apple (vilket jag har haft problemfritt i ett år). Försöker de blåsa mig? Har någon av er andra Corsair's Valueselect VS512MB400 i era datorer?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-25 09:36

Jag såg precis att det var ETM och FTN jag missade skillnaden där. Ska kolla vad N och M står för när jag kommer hem ikväll. Återkommer

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-25 20:00

Nu har jag tittat efter, bägge är 400 MHz minnen 64M x 64 bits, du kan med största sannolikhet använda M368L6423FTNCCC i stället för ETM minnena

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 20:56

Då provar jag. Har redan kollat med försäljaren och jag får skicka tillbaka med 100% returrätt om de inte funkar. Tack igen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-26 00:14

Ingen orsak.

Det verkar lite skumt att de plötsligt inte skulle trivas med Apple kretsarna eftersom de har funkat i ett år! Antigen så är de trasiga eller så har något annat hänt. Mitt grottande med databladen i den här frågan har lett mig in på en tanke runt det här.

De här kretsarna (modulerna rätteligen) har en del parametrar som är programmerbara. Då inställer sig genast ett par frågor:

1. Finns det timing data eller motsvarande sparat i det batteribackade RAM:et i Mac:en ?? Anledningen till att jag frågar är att jag har haft strul med min G4:a (annan tråd här) men sedan jag plockade ut batteriet och lät det tappa minnet så verkar maskinen blivit mera stabil. RAM parametrar ?? Någon som har tillräcklig insikt i arkitekturen för att kasta ljus över detta ????

2. I så fall , är det samma parametrar för alla minnesbankarna eller är de individuella ??

Någon som vågar bita i detta ???

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 00:19

Jag har resettat PRAM två gånger. Hjälpte inte. Det blir aldrig några fel med memtest direkt efter uppstart men så fort jag startat en enda applikation får jag hundratals felrader på varje deltest. Originalmodulerna ger aldrig ett enda fel med memtest.
Corsair påstår att VS-serien (Value Select) inte kan köras ihop med originalen men faktum är att det gått perfekt i ett år (och då har jag verkligen pressat datorn nästintill hela tiden, med tunga applikationer). Nu kan jag inte ens starta Safari eller TextEdit utan att det krascharoch detta direkt efter omformattering och nyinstallation av systemet. Så fort jag tar bort Corsair funkar allt helt felfritt hur länge som helst.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 07:56

Kom på en sak till. Har tidigare skrivet en tråd om "getingen i datorn", dvs ett underligt svagt knastrande ljud som ungefär lät som en geting som fastnat mellan två prylar inne i datorn och ungefär en gång i kvarten försökte komma loss. Om jag inte är helt förvillad tidsmässigt, försvann det ljudet av sig självt ungefär samtidigt som minnet började krångla. Kan det tyda på att något (modul?) höll på att "gå sönder" och att det till slut gjorde det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-26 10:51

Kan ju vara ett problem med nätaggregatet, men det är inte så lätt att mäta spänningarna till minnena. Toleranserna på spänningen är liten 2.5V +-0.2 eller +- 0.1 V så ett mindre fel kan stöka till det. Känsligheten för spänningsvariationer varierar definitivt med fabrikatet.

Ha du provat att köra enbart med Corsair minnet ??

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 21:58

Ja, det blir lika många fel i memtest med enbart Corsair-paret som de blir när jag kör båda fabrikaten. Tar jag bort Corsair-paret fungerar det felfritt.
Har beställt FTN-minnena nu så vi får se. Jag meddelar när jag testat dem.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-26 22:34

Ja det är ju definitivt ett problem med minnena, speciellt eftersom minnestesterna spricker. Corsair lär ju inte kunna skylla på Apple minnena om de är urplockade.

Min G4 dök precis igen... grr...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 07:34

Det lustiga var att de skrev till mig att deras ValueSelect (som jag har) inte är kompatibla med originalminnena, men jag vet inte hur man då förklarar att de fungerat perfekt i ett år tillsammans.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 16:11

Nu har minnena kommit (tre dagar från USA). Har kört memtest i en timma mot dem och de verkar klara sig! Billigt och bra (800), med andra ord.

1
Bevaka tråden