Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela USB Skrivare Mac-Mac & Mac-PC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Känns som detta borde vara mycket enkelt men kanske jag missat nåt...

Jag har en Canon MP750 ansluten via USB (och "Shared") till min iMac G5.

Jag har en Netgear WGT634U trådlös router
iMac G5 är ansluten till nätet via Airport
PC (Win XP) är ansluten till nätet via ethernet kabel
iMac G4 Globe äransluten till nätet via en Dlink DWL 122 USB 802.11b trådlös adapter (PRISM driver version 1.4.7)

Problemet i korthet: PC hittar printern och kan ansluta till den. När jag skriver ut ser jag att printjobbet hamnar i skrivarkön men det kommer alldrig ut något på skrivaren?? iMac G4 Globe hittar inte ens skrivaren?

Någon vänlig själ som har nåt tips på hur jag kommer vidare?

Tack

/Bobby

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 23:38

har du specialtecken i användarnamnet när du loggar in?

jag hann svära väldigt mycket innan jag kom underfund med att osx inte stöder det. jag skapade en ny användare som INTE hade ö i namnet och använde den när jag loggade in på skrivaren... då fungerade det finfint.

Ursprungligen av Perc:

har du specialtecken i användarnamnet när du loggar in?

jag hann svära väldigt mycket innan jag kom underfund med att osx inte stöder det. jag skapade en ny användare som INTE hade ö i namnet och använde den när jag loggade in på skrivaren... då fungerade det finfint.

Nix inga svenska tecken! Men enligt ett annat forum är det omöjligt att få det att fungera med DLINK DWL-122 trådlös usb adapter!! Så det var ett billigt men kanske inte heltäckande sätt att få en gammal mac trådlös...

När det gäller PC (win XP) har jag trots alla försök och installation av Bonjour för windows inte lyckats få en utskrift på printern. Allt ser perfekt ut jobbet hamnar i kön och försvinner sedan ut i den binära världsrymden :). Nån som har nåt tips?

/Bobby

Har samma problem. Testat att skriva ut från PCn(XP) via både Samba och IPP, det hamnar i kön men inget kommer ur skrivaren Det fungerar dock att skriva ut från andra macar.

Alles

Jag har en Canon IP4000 den utan Wlan, en G4 och en bärbar PC Dell. Skrivaren är ansluten till Macen via en USB kabel. Dellen är trådlöst förbunden med nätverket. Att skriva ut från PC till Skrivaren funkar alldeles utmärkt. Det enda jag va tvungen att tänka på var att se till att vara inloggad på Macen. Enklaste sättet var att använda samma användare som jag har till Macen. Nästa steg är att installera skrivare på PC:n. Drivrutinen och skrivarmodell finns redan i PC:n och SKA vara Apple Color LaserWriter.

Sen funkar utskrifter alldeles utmörkt. Prova
//johan

Tillägg

Porttypen på PC skall vara IPadressen till värddatorn:skrivarnamnet i mittfall blir porten 192.168.0.2:iP4000

Drivrutinen på PC: Apple Color Laserwriter 12/600

//johan

Ah, i mitt fall fungerade det om jag valde "Apple LaserWriter 12/640 PS"-drivrutinen. Skrivaren som delas är en HP LaserJet 1010.

Hej,

"Tricket" är att få utriften till skrivarkön i postscript format sedan sköter Mac OS X resten!!! Det verkar som man kan välja vilken drivrutin som helst bara det blir postscript i slutändan...

Tack för alla tips...

/Bobby

1
Bevaka tråden