Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual-core G5 = snabbare spel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Borde inte spelen bli snabbare nu när det är dual-core processorer istället för två processorer?
Eller spelen använder fortfarande bara 2,0 GHz fast det "egentligen" är 2x2GHz?

För har man två st vanliga G5:or på 2GHz så används ju bara den ena processorn för spelen inte har stöd för dubbla processorer. Eller dual-core funkar likadant bara det att de sitter i samma processor? Alltså de måste skriva stöd för dual-core för att få ut den extra kraften?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-24 13:40

Dual Core är likvärdigt ur programmets synvinkel. Så det kommer inte innebära någon förbättring för spel som inte skrivits för att utnyttja flera processorer.

Ursprungligen av flojon:

Dual Core är likvärdigt ur programmets synvinkel. Så det kommer inte innebära någon förbättring för spel som inte skrivits för att utnyttja flera processorer.

Damn! Då får man vänta tills intel-Macarna kommer för att få lite snabbare spel på Mac.
Hade varit kul om spelen blev bättre på Mac och utbudet ökade en aning, hade bidragit till att fler köper Mac också och ser det som ett fullt alternativ till Windows. Många dissar ju Mac för det dåliga spelutbudet, oftast det argument de flesta kör med (förutom att de tycker Mac är dyrt då).

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-10-24 14:14

Finns ju dock q3 som stödjer dual, r_smp 1 i console

Ursprungligen av Gadd:

Finns ju dock q3 som stödjer dual, r_smp 1 i console

Synd att det inte går att få igång på OS X bara. Har provat flera olika Quake3 demos, men det går inte att köra för det hänger sig innan det ens startat. :/

Ursprungligen av tobiwan:

Synd att det inte går att få igång på OS X bara. Har provat flera olika Quake3 demos, men det går inte att köra för det hänger sig innan det ens startat. :/

Klart att Q3 Arena funkar på OS X! Se bara till att ha senaste uppdateringen installerad. Sök på Versiontracker.com t ex.

Ursprungligen av Jernberg:

Klart att Q3 Arena funkar på OS X! Se bara till att ha senaste uppdateringen installerad. Sök på Versiontracker.com t ex.

Har sökt där bl.a. och laddat ner från olika ställen o provat, men inget har gått igång varken på jobbMacen eller hemmaMacen. Jag kör OS X Tiger 10.4.2.
Ska försöka få tag i en fullversion av spelet istället och testa det.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-24 15:01

Medal of Honor sviten och Call Of Duty är också dubbelproppkapabla, annars hade jag nog aldrig fått igång dessa på min dubbel 500 MHz G4.

Ursprungligen av henil:

Medal of Honor sviten och Call Of Duty är också dubbelproppkapabla, annars hade jag nog aldrig fått igång dessa på min dubbel 500 MHz G4.

Finns det några speldemos på dem ute för Mac så man kan testa dem innan man köper? Är dem kul?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-24 23:10
Ursprungligen av tobiwan:

Finns det några speldemos på dem ute för Mac så man kan testa dem innan man köper? Är dem kul?

http://www.macgamefiles.com

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-24 16:13

Prova denna sida:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=mac+game&meta=

Någon av dessa länkar borde ge demonedladdning.

1
Bevaka tråden