Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya powerbooken (okt -05)

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-21 08:54

Tänkte göra en liknande tråd som den när den nya iBooken kom i somras. Jag vill helt enkelt se hur många som beställer den nya powerbooken.

Jag tänker beställa en pbook 15" med 100 gb 7200 rpm-disk så fort lite pengar har överförts till mitt konto.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:33

La en beställning på en PB 15" med 100GB 7200-rpm genom Apple Center i Luleå igår.

Blir min andra beställning eftersom jag hamnade i bump-glappet då jag beställde en PB 15" för lite drygt 3 veckor sedan (då apple inte verkade ha kvar dem i lager längre).
Är inställd på väntan igen, men mycket förväntansfull

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-23 15:57
Ursprungligen av svampmoln:

La en beställning på en PB 15" med 100GB 7200-rpm genom Apple Center i Luleå igår.

Blir min andra beställning eftersom jag hamnade i bump-glappet då jag beställde en PB 15" för lite drygt 3 veckor sedan (då apple inte verkade ha kvar dem i lager längre).
Är inställd på väntan igen, men mycket förväntansfull

Kan berätta att din beställning har status: "Sent to Manufacturing
We're building your system according to your custom specifications."

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 16:00
Ursprungligen av ocap:

Kan berätta att din beställning har status: "Sent to Manufacturing
We're building your system according to your custom specifications."

tackar så mycket för uppdateringen
hör gärna av dig/er om det skulle komma upp något uppskattat leveransdatum i ordern.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-24 11:27
Ursprungligen av svampmoln:

tackar så mycket för uppdateringen
hör gärna av dig/er om det skulle komma upp något uppskattat leveransdatum i ordern.

"Preparing Shipment"

Håller dig uppdaterad

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 14:06
Ursprungligen av ocap:

"Preparing Shipment"

Håller dig uppdaterad

höll på att missa inlägget
låter onekligen bra, med tanke på när jag beställde.
hoppas de lyckas kicka iväg den snart... börja klia som fasen i fingrarna

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-21 14:47

Jag stod och vajade mellan 12" och 15" innan uppdateringen.. men nu tycker jag inte det är nåt att tvivla över. Inte i mitt fall iallafall. Som kommer att använda den för att spela in musik och redigera dv-film på "amatörnivå".

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 14:59

har aldrig funderat på någon annan modell än 15" faktiskt. beställningen jag ursprungligen la var med det bättre grafikkortet, men med combo istället för superdrive för att dra ner lite på kostnaden.
inte lika mycket att fundera på i den nya modellen känns det som. bortsett från att 7200-disk borde vara standard känns den nuvarande konfigurationen mycket vettig.
att jag får lägga ut några hundra extra kan jag lätt svälja.

kommer användas för grafisk formgivning - mestadels för tryck, lättare musikinspelning, eventuellt lättare filmredigering om det skulle knipa, och självklart även för rent och skärt nöje.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-21 17:09

Jag beställde en 15" PowerBook så fort Apple store öppnade efter onsdagens press event. Innan "uppdateringen" så var jag osäker på ifall jag ville ha Combo eller SuperDrive, när dom sedan plockade bort Combon så blev ju valet genast lite lättare. Att skärmen fick högre upplösning och 128MB grafikkortet blev standard gör ju inte saken sämre.
Tack vare CSN-kortet så behövde jag "endast" betala 18295:- för datorn och 493:- för Mighty Mouse som jag slängde med i beställningen. Apple skickade datorn runt 06.00 imorse, så har jag lite tur så kommer den förhoppningsvis redan nästa vecka!

Datorn kommer främst att användas till kreativt arbete, foto och webbutveckling. Det här är min första Mac och det ska kännas skönt att formatera PC:n för sista gången innan syrrorna får ta över den helt.

Beställde en standardkonfigurerad 15" PowerBook från MacForum i Göteborg i onsdags. Passade på att beställa en 20" Cinema Display och 2 st 1 Gb DDR2-minnen till den också. Och självklart Aperture!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-22 09:19
Ursprungligen av capojava:

Beställde en standardkonfigurerad 15" PowerBook från MacForum i Göteborg i onsdags. Passade på att beställa en 20" Cinema Display och 2 st 1 Gb DDR2-minnen till den också. Och självklart Aperture!

Snacka om att fläska på
Kul. Du får recensera Aperture sen.

Beställde en 15" med 1Gb ram och utan superdrive i torsdags, min första Apple-produkt. Blir spännande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 10:35

Otroligt! Idag kom alla beställda Powerböcker som jag betällde förra vecka. Detta har väl aldrig hänt tidigare, att datorerna kommer bara någon dag efter att dom släppts.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 11:06

Märkligt att en ny PB inte är helt/mer up to date. Många av dessa uppdateringar borde ju rimligen levererats med systemet. Dom är ju inte precis dagsfärska.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-24 11:16
Ursprungligen av Wire:

Märkligt att en ny PB inte är helt/mer up to date. Många av dessa uppdateringar borde ju rimligen levererats med systemet. Dom är ju inte precis dagsfärska.

tror du besvarade din förra fråga själv där..:-P

de är antagligen inte dagsfärska, därav den snabba leveransen..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-24 11:32
Ursprungligen av clabbe:

tror du besvarade din förra fråga själv där..:-P

de är antagligen inte dagsfärska, därav den snabba leveransen..

Jo, men Sucurity updadte från juli(!) Hårdvaran är ju dagsfärsk.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-24 14:01
Ursprungligen av Wire:

Otroligt! Idag kom alla beställda Powerböcker som jag betällde förra vecka. Detta har väl aldrig hänt tidigare, att datorerna kommer bara någon dag efter att dom släppts.

Då kanske min har dykt upp idag också. Isf gick det väldigt fort, betydligt snabbare än vad iPod leveransen gjorde för några månader sedan.
Dom skickade ut den 09:00 för leverans hem till mig, nu vill jag bara sluta jobba!

Jag beställde precis en 12" PowerBook med 768 MB ram. Eftersom jag aldrig bränner DVD-skivor bytte jag ut superdriven mot en komboenhet och sparade 1040 kr.

Passade på att beställa en iPod nano till brorsan också. Det kanske gör att det tar längre tid att få hela kalaset?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 11:50

Security Update 2005-008 (Mac OS X 10.4.2)
Delivers a number of security enhancements and is recommended for all Macintosh users.
09/22/05

Security Update 2005-007 v1.1 (Mac OS X 10.4.2 Client)
Security Update 2005-007 v1.1 replaces Security Update 2005-007 v1.0 for Tiger systems Mac OS X v10.4.2. Users who have already installed v1.0 on Tiger systems should install v1.1.
08/17/05

Inte riktigt juli men slutet av augusti, konstigt att dom inte uppdaterat det men som sagt; är hårdvaran färsk så är det ju inget att oroa sig för

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 14:22

Jag väntar fortfarande på att lite pengar ska föras över på mitt konto; förhoppningsvis kan jag lägga beställningen i slutet av veckan. Så det kliar rätt rejält i mina fingrar också. Den som väntar på nåt gott....vete 1%!€!##"! om det stämmer

Jag ändrade rubriken en aning (la till " (okt -05)") för att specifiera vilken PowerBook-modell det handlar om - bra när tråden dyker upp senare.

Undertecknad FÖRSÖKER lägga en beställning.

Då jag bor i ett postkommunistiskt land skall man inte räkna med att folk jublar eller ens bryr sig bara för att man kommer och säger; Hej, jag vill gärna spendera en för landet halv genomsnittsårslön i er butik.....

Jag undrar nu följande:
Är det sant att man inte kan beställa ”specialtangentbord”, i mitt fall ett svenskt? Kan detta bara beställas från Sverige? Alla PB är väl BTO?

Om det nu går (jag får olika svar hos olika butiker), skall detta då påverka leveranstiden? (Varför skulle det göra det?)

Vad har ni fått för leveranstider på era kraftböcker?

(Känns för övrigt sådär att beställa "nytt" och modellen är typ 1 år gammal.)

/ kalle.

Ursprungligen av Kalle Borch:

Alla PB är väl BTO?

Näe, jag tror inte det.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 17:41
Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag tror inte det.

stämmer. inte de som är CTO

Ursprungligen av Kalle Borch:

Undertecknad FÖRSÖKER lägga en beställning.

Då jag bor i ett postkommunistiskt land skall man inte räkna med att folk jublar eller ens bryr sig bara för att man kommer och säger; Hej, jag vill gärna spendera en för landet halv genomsnittsårslön i er butik.....

Jag undrar nu följande:
Är det sant att man inte kan beställa ”specialtangentbord”, i mitt fall ett svenskt? Kan detta bara beställas från Sverige? Alla PB är väl BTO?

Om det nu går (jag får olika svar hos olika butiker), skall detta då påverka leveranstiden? (Varför skulle det göra det?)

Vad har ni fått för leveranstider på era kraftböcker?

(Känns för övrigt sådär att beställa "nytt" och modellen är typ 1 år gammal.)

/ kalle.

Tangentbord har du kunnat beställa som reservdel, vet inte vad det kostar eller hur lång tid det tar, men det gick förr.

På svenska Applestore tycks det som om bara 17" går ner i pris ca 640kr på om man väljer engelskt tangentbord, inte de andra.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 17:12

Tror det är svårt att byta tangentbord på dom nyare pbooksen. Man måste byta hela bottenplattan osv... det är vad jag hört iaf men jag sitter inte framför en pbook just nu så jag är inte helt säker.

Var bor du nånstans Kalle?

Jag bor i Tjeckien, men skall detta spela ngn roll?
Min maskin byggs väl enligt mina önskemål i Kina, oavsett var jag bor?

/ kalle.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 17:53
Ursprungligen av Kalle Borch:

Jag bor i Tjeckien, men skall detta spela ngn roll?
Min maskin byggs väl enligt mina önskemål i Kina, oavsett var jag bor?

/ kalle.

Tyvärr, på applestore verkar det vara det lokala språket och engelska som tillval som gäller. I vissa fall har fransmännen lyckats få igenom att dom ska kunna beställa franskt tangentbord även om dom beställer från t ex irländska applestore.

Byta ut det efteråt blir svårt som sagt iom att det inte bara är att lyfta upp tangentbordet och byta. Misstänker att det har att göra med bakgrundsbelysningen...dock vet jag inte hur det är på 12".

Jag fick just avslag på min order på Applestore

Wasakredit gillade inte att jag redan hade ett lån(!), så det gick inte att få igenom ett studentlån.
Så det blir till att betala cash, vilket jag igentligen inte har lust med nu, cash är bra att ha till mycket annat också.
Men jag bara måsta ha en bärbar nu, helst förra veckan.

Jag har nu hittat en affär som via sin Österrikiska kollega kunde fixa det hela på en vecka.
Skall det vara effektivt så är postnazister att föredra framför postkommunister.
Nu är det bara att vänta....

Bevaka tråden