Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny medlem på 99Mac!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-23 21:24

Hej alla 99Mac:are!!

Jag är nyfiken på vad Mac är idag och vad det har att erbjuda, därför har jag nu blivit medlem på 99Mac..

Är (mycket-) kunnig på PC, kan lite "Linux".

Viss utbildning inom IT-säkerhet, främst mot Windows enligt ISO-17799.
Är numera mest intresserad av bildbehandling och textbehandling samt "informationssökning".
Har tidigare syssslat lite med html, men tappat intresset och tiden.

På senare tid, mer och mer, börjat anse att "datorn" är ett arbetsredskap som ska fungera enkelt och snabbt och har dessutom börjat tröttna på "Windozes" säkerhetsbrister och de höga kraven på ny (läs: snabbare) hårdvara. "Linux" är ett alternativ, men jag tycker det kräver för mycket "pillande" och att det tyvärr inte håller en riktig Desktopstandard, som man ska kunna kräva av ett OS idag. Viktigt för mig är att kringutrustningen är lätt att installera och fungerar stabilt.

Mjukvaran ska enligt min filosofi vara så användarvänlig att man inte ska behöva gå en kurs eller öppna en manual för att kunna använda den. "Mormor" ska kunna använda den, men det ska finnas finesser att tillgå, allt eftersom kunskaperna ökar.

Mina OS idag: Mandrake 9.2 och XP.
Min hårdvara idag: Athlon 1800+, 764 RAM, GeForce 5700, 60 GB HDD, Epson 1260 Skanner.
Har skurit ner från 6 st PC till en enda stackare.
Snart lär den åka ut och eventuellt bytas mot en dator med Mac (eller SuSe).

Mvh // Curious

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-23 21:26

Hej Curious.
Välkommen hit.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 10:08

Välkommen, vilken mac funderar du på?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 12:24

Hej och välkommen Curious!

Jag bytte just ut en dator med liknande prestanda (win XP) som den du har. Har nu en Mac mini.
Jag skall väl inte påstå att jag var särskilt kunnig på pc sidan, men jag kände inget direkt intresse av att lära mig heller, lite för fult/krångligt/instabilt för att jag skulle idas.
Jag upplever att Mac OSX är både snyggt och stabilt (har haft minin igång i ca två veckor nu, medans Pc'n som mest fick stå på några timmar) och känns mer enhetligt på någe vis.
Jag vågade ta språnget mycket pga detta forum. Får du problem finns det alltid snälla personer som är redo att hjälpa.
Lycka till med nyfikenheten!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-24 17:49
Ursprungligen av Relayer:

Hej och välkommen Curious!

Jag bytte just ut en dator med liknande prestanda (win XP) som den du har. Har nu en Mac mini.
Jag skall väl inte påstå att jag var särskilt kunnig på pc sidan, men jag kände inget direkt intresse av att lära mig heller, lite för fult/krångligt/instabilt för att jag skulle idas.
Jag upplever att Mac OSX är både snyggt och stabilt (har haft minin igång i ca två veckor nu, medans Pc'n som mest fick stå på några timmar) och känns mer enhetligt på någe vis.
Jag vågade ta språnget mycket pga detta forum. Får du problem finns det alltid snälla personer som är redo att hjälpa.
Lycka till med nyfikenheten!

Hej Relayer!

Tackar! Vad förslår du för Mac för surfning, lättare bildredigering och textbehandling?

Mvh // Curious

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-24 17:47
Ursprungligen av rixard:

Välkommen, vilken mac funderar du på?

Hej Rixard!

Det vet jag inte, har ingen riktig uppfattning om vilka alternativ som finns.

Hur ser det ut på OS sidan, finns det flera olika versioner av Mac eller är det bara olika "uppdateringar"?

Jag vill ha det stabilaste (OS) som finns och det ska vara på svenska, ingen "gatukorsning" där det är blandat, som det ofta är i "Linux"!

När det gäller hårdvaran, så vill jag att det ska gå att använda till lättare bildredigering utan att det "toklaggar".

Som jag nämnt är jag en riktig "färsking" på Mac!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-24 18:04

Vad gäller versioner av mac os... så är dom nya versioner av samma sak eller hur man ska uttrycka sig. Dock så tillkommer det alltid stabilitet, nya smarta funktioner osv. Tiger(10.4) är riktigt stabilt och det är den versionen som levereras med alla nya macar.

Vilken mac du ska köpa beror lite på vad du redan har för prylar. Har du en schysst lcd/crt, kanske en bra mus då är nog kanske mac mini nåt att kika på. Liten men inte handikappad på nåt sätt.

Har du inget av det ovan nämnda eller har dåliga diton så kanske en iMac g5 är nåt att fundera på.

Vilket program tänker du utföra bildredigeringen i? Photoshop? GIMP? Minin duger till det mesta bara du inte förväntar dig att redigera väldigt högupplösa bilder grymt snabbt.

Vad gäller OS:et så är det bra översatt iom att det är en komersiell produkt. Helhetskänslan gör att det inte känns lika ihopplockat som vissa linux-distar KAN göra. Har du kört Gnome tidigare under linux så kommer du att känna dig hemma då Gnome i mångt och mycket apat efter just mac os.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-24 20:50

Hej igen Rixard!

Tack för svaren!
Om jag förstått det rätt , så ska jag ha en iMac G5 med senaste Tiger som OS.
Fast jag har inga krav på att kunna redigera högupplösta bilder utan "lagg".

Har ingen Mac-hårdvara, det enda som troligtvis kan följa med är skannern och min laserskrivare (Epson 1260, Brother 1240).

Har alltid kört Gnome i linuxdistarna, så då lär steget över inte bli "högt", jag gillar dessutom Gnome skarpt.

4. frågor (lite off-topic kanske):

1. Finns det någon bra "hardware-comp-list" till Mac?
2. Vad för färgskrivare i 2 000- 3 000:- klassen rekommenderar du?
3. Vilka bildbehandlingsprogram följer med i Tiger?
4. Går det att använda open-source i Tiger?

Mvh // Curious

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 22:01

Tja vilken mac du skall köpa är svårt att säga.
Tiger följer som sagt med till alla nya macar, Min mini är på inget sett blixtrande snabb, men med gott om ram minne(1Gb) upplever jag inte att den är för långsam på något sätt.
Eftersom du haft en linux maskin kan du nog använda ditt tangentbord, mus och monitor om du skulle köpa en mini.
Jag kör med mina gamla pc-tangentbord och skärm. Du behöver inte köpa apples tangentbord/skärmar.
Imac är både ruskigt snygg och prisvärd, men jag tyckte ändå att det var för mycket pengar och jag är otroligt nöjd med min lilla guldklimp

1. ?
2. Jag har hört mycket bra om Canons Pixma skrivare
3. Iphoto följer med i det sk iLife paketet, gratis när man köper ny mac.
4.?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-25 09:25

Ok, har du inga jättestora krav så tror jag att en mini kan passa dig bra men förutsätter ju att du har en bra skärm redan. Annars är det nästan bättre att skaffa en iMac där du har allt inbyggt. Det du kan göra är ju att gå till en återförsäljare som säljer macar och titta på dom.

1. På apple.com/macosx/overview - där ser du lite saker du kan koppla in och klicka du exempelvis på skrivare så får du upp en lista med kompatibla skrivare.

2. Skrivare låter jag någon annan svara på.

3. iPhoto följer som sagt med där du kan göra enkla korrigeringar i bilder. Dock så är det inte komplett så du bör införskaffa photoshop eller kanske GIMP.

4. fink.sourceforge.net/ - fink är ett alternativ där dom portar rätt mycket unix över till mac os. Ta en titt på det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-10-25 20:25

Tack för Rixard och Relyer för era svar, det rätade ut de flesta större frågetecknen jag hade.

Vill bara förtydliga (till Relayer) att "Comp-list" står för kompabilitetslista, det finns för både mjukvara och hårdvara till t.ex. Linux och Windows, så man vet om hårdvaran/mjukvaran passar med det man har eller ska köpa. T.ex: www.microsoft.com/hcl/

En sista fråga under denna rubrik, är det väldigt dumt köpläge nu, kommer priserna droppa snart eller kommer det bättre hårdvara inom närmsta tiden?

Mvh // Curious

Mvh // Curious

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-10-25 22:42

Om det är köpläge är en ständigt lika svår fråga. Vi brukar svara att behöver man datorn nu ska man köpa den nu. I teknikvärlden kommer det ju ständigt något nyare och bättre så man kommer i vilket fall snart sitta där med en "gammal" maskin. Sen kan man säga att t.ex. iMacen är ju precis nyuppdaterad så den är det ju klart köpläge på.

Här håller de lite koll på uppdateringarna:

http://buyersguide.macrumors.com/

1
Bevaka tråden