Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Europeiska återförsäljare slutar med studentrabatt

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har beslutat att från och med 1 Oktober får inte återförsäljare sälja Apples produkter med studentrabatt. Studentrabatt ges från och med 1 Oktober endast via AppleStore på nätet, ej i butik.

Jag fick det bekräftat idag då jag skulle beställa en Powerbook på Apple Center i Luleå.

Jag kan tänka mig att detta kommer kraftigt att påverka de nyetablerade Apple Center som blomstrat upp här i Sverige det senaste året. Då studenter är en stor målgrupp så är valet inte så svårt vart man handlar i fortsättningen... applestore på nätet.

Vad tror och tycker ni?

Det är fördjävligt.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-09-27 17:35
Ursprungligen av mrsandin:

Apple har beslutat att från och med 1 Oktober får inte återförsäljare sälja Apples produkter med studentrabatt. Studentrabatt ges från och med 1 Oktober endast via AppleStore på nätet, ej i butik.

Jag fick det bekräftat idag då jag skulle beställa en Powerbook på Apple Center i Luleå.

Jag kan tänka mig att detta kommer kraftigt att påverka de nyetablerade Apple Center som blomstrat upp här i Sverige det senaste året. Då studenter är en stor målgrupp så är valet inte så svårt vart man handlar i fortsättningen... applestore på nätet.

Vad tror och tycker ni?

Tråkigt, svårt att få folk att switcha när man inte kan pilla på macen. Tror inte det är många som kommer att tänka: "Den datorn på bilden där ser användarvänlig ut, jag tror jag köper en sådan för 10 000kr och testar". Trodde att Apple hade insett detta..

Många unga datorköpare kommer att besöka Apple Centers och klämma och känna på prylarna men handla på applestore på nätet med studentrabatt. Detta får följden att de nyetablerade butikerna eventuellt kommer få problem med lönsamheten då de blir tvungna att pruta lite grann för att få igenom en affär. Att direkt hänvisa till applestore är ju inte så klokt det heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-27 18:21
Ursprungligen av mrsandin:

Apple har beslutat att från och med 1 Oktober får inte återförsäljare sälja Apples produkter med studentrabatt. Studentrabatt ges från och med 1 Oktober endast via AppleStore på nätet, ej i butik.

Jag fick det bekräftat idag då jag skulle beställa en Powerbook på Apple Center i Luleå.

Jag kan tänka mig att detta kommer kraftigt att påverka de nyetablerade Apple Center som blomstrat upp här i Sverige det senaste året. Då studenter är en stor målgrupp så är valet inte så svårt vart man handlar i fortsättningen... applestore på nätet.

Vad tror och tycker ni?

EXAKT samma sak hände mig idag. Powerbook, Apple Center, Luleå

själv beställde jag trots detta på Apple Center, då jag dels vill stödja butiken eftersom man inte vill bli av med den och den fasta apple-kontakten, eller vad man ska kalla det.
dessutom tycks leveranstiden via Apple Store vara ganska mycket längre, underligt nog, än genom Apple Center.
vägde ovanståande argument med att jag behöver datorn snarast möjligt, egentligen förra veckan - samt den goda atmosfären i butiken

i vilket fall som helst - infon om beslutet att upphöra med studentrabatten kom som en kalldusch, då jag trodde att jag skulle spara cirkus 2000kr.

Jag kan acceptera om Apple stoppa studentrabatter i nätbutiker, men fysiska butiker är bra för Apple och bör stöttas. De gjorde ju en prisomläggning för något år sedan för att just ge de fysiska butikerna bättre marginaler. Risken finns att detta river ner vad man vann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 07:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

De gjorde ju en prisomläggning för något år sedan för att just ge de fysiska butikerna bättre marginaler.

Gjorde Apple verkligen det? Jag trodde att det var så att återförsäljare aldrig har haft så låga marginaler på Apples prylar som de har nu.

Ursprungligen av mrjean:

Gjorde Apple verkligen det? Jag trodde att det var så att återförsäljare aldrig har haft så låga marginaler på Apples prylar som de har nu.

Well. Det beror på hur mycket Apple saker du säljer. Mer saker = Större marginal | Färre saker = Lägre marginal...

Jag kan visserligen ha fel. Men jag tror att det är så det fungerar.

Ursprungligen av mrjean:

Gjorde Apple verkligen det? Jag trodde att det var så att återförsäljare aldrig har haft så låga marginaler på Apples prylar som de har nu.

Det stämmer att Apple ändrade strukturen för prissättningen rejält 2003. Den som har butik, demodatorer, tekniker etc får små rabatter som tillsammans gör en stor skillnad. Det är inte en slump att Macoteket har fyra butiker - jag gissar att Linköping & Uppsala inte går runt ekonomiskt men rabatterna ges på hela volymen och då kanske den där extra procenten motiverar en extra butik.

Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer när Apple öppnar sina Flagship stores i Stockholm och Köpenhamn nästa år - hur många småhandlare klarar sig då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 23:01
Ursprungligen av Björnström:

Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer när Apple öppnar sina Flagship stores i Stockholm och Köpenhamn nästa år - hur många småhandlare klarar sig då?

Är detta bestämt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-27 22:48

Kan ju nästan tro att Apples ledning är nära besläktade med våra kära Socialdemokrater

Apple sade för något år sedan att de skulle satsa fullt på " Apple Center " konceptet för att uppmärksamma och uppmanade Apple återförsäljare att investera i " Apple Center " konceptet med student rabatter m.m. från Apple.
Medan nu så hugger man alla " Apple Center " konceptet och Apple återförsäljare i ryggen och samtidigt tar man bort det enda återförsäljare kunde konkurrera med Rabatterna!

Med andra ord har Apple Sverige uppmuntrat " Apple Center " att plöja upp jorden för Apple för att sprida Apple och nu när det är tid för att skörda vinsterna (" Apple Center " reklam och arbete) så ser man till från Apple Sverige att sno åt sig vinsten och mer eller mindre slå ut återförsäljarna. Bra jobbat Apple!

Alla vet om man köper en dator för 15000 – 45000 och kan få 10 % rabatt så blir det pengar vilket man lätt tar. Är man dessutom Uppsala student ( snart Lund ) så får man 12% rabatt vilket gör det ännu mer mindre lockande att köpa i butik även om man vill stödja sin återförsäljare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-28 19:10

Personligen handlar jag alltid i en affär (om man bortser ifrån min 20" Dell)...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 09:29

Studentrabatt

Tjena

Mecenat har bra studentrabatter på www.mecenat.se/apple

/djuse

Behandlingen av Apple centers är verkligen bedrövlig. De får inte grejjer, det blir billigare att handla direkt från nätet och förr eller senare blir de personer som jobbar i butiker som säljer både mac och pc tvunga att se var de tjänar pengar.

Apple är i sverige lika bra på marknadsföring och prissättning som en gång i tiden commodore var.

Ursprungligen av Lordgray:

Behandlingen av Apple centers är verkligen bedrövlig. De får inte grejjer, det blir billigare att handla direkt från nätet och förr eller senare blir de personer som jobbar i butiker som säljer både mac och pc tvunga att se var de tjänar pengar.

Apple är i sverige lika bra på marknadsföring och prissättning som en gång i tiden commodore var.

Jag tror vi ska skilja på vad svenska Apple vill åstadkomma och vilka långsiktiga mål som Apple har globalt. Bjers har lyckats bra med att skapa förutsättningar för svenska butiker och försäljningen har ökat med 72% enligt honom själv - det är ruskigt bra siffror.

"Problemet" är väl att jänkarna ser siffrorna och bestämmer sig för att öppna egna butiker och slår småhandlarna på fingrarna genom att ta dom stora städerna. I Sverige är det bara Stockholm som är stort nog.

Alla vet väl att det långsiktiga målet är att sälja huvuddelen av datorerna själva och låta småhandlare sköta service, support och mindre affärer. Titta på utvecklingen sedan AppleStore öppnade 1997 och var vi är 2007 med egna butiker, direktförsäljning och många små ageranden (tillgång på produkter, först-på-marknaden, unika produkter, unika erbjudanden) som tillsammans ger användarna anledning att handla direkt.

I Sverige borde de inte ha några rabatter alls, det skapar bara gnäll...

Ursprungligen av kitesurf:

I Sverige borde de inte ha några rabatter alls, det skapar bara gnäll...

Jag tror jag talar för många.... Jag håller inte med.

1
Bevaka tråden