Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux dist som passar en PII 266

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 18:55

Jag har en en PII266 med 64mb ram samt en P233MMX med 64mb ram. Någon som har ett tips om vilken Linux dist man ska välja? Jag vill köra Firefox/Mozilla i Gnome eller KDE på dem. Jag har testat några modernare livecd distar (Slax, Knoppix) men de kräver mer ram.

Tacksam för tips...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 19:57

Jag tipsar mig själv! Damn Small Linux fungerar perfekt.

http://www.damnsmalllinux.org/
http://distrowatch.com/table.php?distribution=damnsmall

Hyfsat svårt att köra KDE och Gnome med bara 64 MB, men det kanske går.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 23:38

Jo det är nog så. DSL som jag kommer köra bygger på Fluxbox...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-23 00:58

DSL... Det känns inte så värt det.
testa Debian.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 19:50
Ursprungligen av loobiac:

Jag har en en PII266 med 64mb ram samt en P233MMX med 64mb ram. Någon som har ett tips om vilken Linux dist man ska välja? Jag vill köra Firefox/Mozilla i Gnome eller KDE på dem. Jag har testat några modernare livecd distar (Slax, Knoppix) men de kräver mer ram.

Tacksam för tips...

Rekommenderar slackware eller om du kan tänka dig *BSD, FreeBSD.

Debian eller valfri BSD, kanske helst FreeBSD isf eftersom de övriga är mer serverorienterade (hade det rört sig om en server hade jag tveklöst sagt OpenBSD i stället). Glöm KDE och Gnome, det blir sirapssegt, utan kör någon mer lättviktig skrivbordsmiljö (xfce, fvwm, windowmaker eller liknande).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-26 22:50

Håller med tidigare, du skall köra en binärdist eftersom det är otroligt segt att kompilera saker på en gammal dator, och du skall köra en binärdist för att det är lätthanterligt. Egentligen spelar det ingen större roll vilken version av mjukvarorna du kör, det är antal program och X som kräver mycket dator. Kör blackbox eller något liknande så kommer det fungera.
Installera så lite som möjligt från början och lägg till det du absolut behöver; eftersom du har så lite ram vill du inte ladda mer saker i minnet än nödvändigt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-10-27 19:51

Debian med fvwm2 är det optimala och sen leta rätt på lite minne.. en PII 350 och 512MB RAM funkar utmärk med det, hade en sån på mitt förra jobb. Anledningen till varför jag hade det var att användare som kom och klagade över att deras dator var gammal blev tysta när jag visade att jag hade en äldre själv.

1
Bevaka tråden