Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XML-parser till OS X

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-26 17:03

Jag vill komma igång att leka med XML, men vet inte vilken parser jag skall använda. På den i övrigt eminenta webbresursen IDG.SE/webstudio finns ett jättebra XML-tutorial, men eftersom det är windows-orienterat så finns bara rekommendationen "Internet Explorer 6.0" och nån sån hittar jag inte till OS X.

Tips, råd, idéer?

Internet Explorer 5.x

//Mikael

Man kan också använda Sablotron som parser och använda sig av PHP för att driva den.
Om du inte känner för att bygga din egen version av PHP men nödvändigt stöd så finns det en passande binär att ladda ner från Marc Liyanage - http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

Installera enligt instruktionen, verifiera via phpinfo att du har fått rätt version.

Om du sedan har en XML-fil och en XSL-fil så kan du med följande lilla php-script transformera från din original XML-fil fill vad nu för format din XSL-fil genererar.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><?php
$xslfile="/library/WebServer/Documents/xsl/stdpage.xsl";
$xmlfile="index.xml";
$parser = xslt_create();
$result=xslt_process($parser,$xmlfile, $xslfile);
print $result;
xslt_free($parser);
?> </pre>

Bara att byta ut till dina filnamn.

Någon gång skall jag författa en liten dokumentation om jag gjort på ett par av de sites jag skapat med XML, bl.a www.isanova.net, men om du behöver mer hjälp så är du välkommen att kontakta mej.

MVH
/Anders I

[ 26 Maj 2002, 21:42: Meddelandet ändrat av: Anders Isaksson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-27 13:11

Jag tackar allra ödmjukast för den utförliga informationen!

jag har hållt på och joxat med XML hela dan och inser vilken fantastisk grej det är. Det enda säkra/bra sättet jag hittat dock är just med att "bygga" en parserfunktion i PHP, men jag fattar inte hur man ska kunna få riktig nytta av det, nämligen att kunna välja ut en viss post i samlingen.

Jag skulle vilja kunna "söka" och skriva ut en post bland t ex 20 små texter, vilket är för lite för en databas, men för mycket för att sitta och knacka för hand i HTML, särskilt som man kan förvänta sig ändringar snart från de som tillhandahåller dem. Alla exempel och tutorials jag hittat uppehåller sig vid att man bara formaterar data, inte selekterar.

Vill man selektera verkar allting handla om DOM, vilket verkarf rätt skakigt, särskilt som de exempel jag stött på vill importera active-x komponenter...

Min våta dröm är att skicka med ett argument i querystring
mypage.php?visa=text7

och sedan bolla fram texten ur en xml-fil med samtliga små fjutttexter...

Erferenheter? Tips? :rolleyes:

Jag hittade ett litet program på versiontracker.com som heter TextXSLT. Den är trevlig om man snabbt vill komma igång leka med XSLT utan att behöva ladda ner parsers och skriva script. Sabletron och libxslt är inlagda i den.

1
Bevaka tråden