Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skadat logikkort Ibook - två frågor

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En kompis till mig har drabbats av att logikkortet till hans Ibook 12" 1,2 ghz-dator har gått sönder. Hans ettåriga garanti har gått ut, och han befinner sig i Berlin, och har där fått veta av en macreparatör att han kan få kortet utbytt av dem för 700 euro (dvs runt 6500 spänn). Jag har två frågor angående det här:

1. Är det ett rimligt pris eller kan han få det billigare fixat när han kommer hem till Sverige? Jag såg på en amerikansk sajt att de tog 500 dollar (knappt 4000 kronor) för ett begagnat logikkort till just den här modellen. Ska installationen behöva kosta 2500 i sig?

2. Han börjar fundera på om det kanske nästan är läge att helt enkelt köpa en ny dator istället. Kan han trots det skadade logikkortet få över hårddiskinnehållet till en annan dator, exempelvis via firewirekoppling?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-17 17:34

Vet inte om priserna är de samma här, men skulle nog tro att det är i samma härad. Jag hade nog också funderat på en ny burk i stället även om det känns surt. Kanske kan han återanvända minne mm. Nyare burkar har ju mer finesser och snabbare CPU:er dessutom .

Det beror ju på hur trasig den är om det går att köra den som FW-disk. Startar den inte så är den metoden ute ur leken. Det går ju alltid att plocka ut disken och sätta den i en extern låda. Det finns billliga USB lådor för några hundralappar. Finns även med FW men då är de lite dyrare.

1) Jag tror vi fick ett pris på typ 6000 kr när vi lämnade in en iBook med trasigt logikkort. Men sen kröp Apple till korset och lagade det gratis (precis som alla logikkortsfel vid den tiden). Nu vet jag inte om Apple strypt det fria reparationsprogrammet för logikkortsfel (eller om din kompis har drabbats av en annan typ av fel), men det kan ju vara värt att kolla upp om ni inte gjort det.

2) Om felet är av den typen att datorn fungerar men skärmen är svart så borde det gå att starta upp i "firewire target mode", dvs när iBooken blir till en firewire-hårddisk. Men fungerar inte det kan man alltid öppna iBooken själv och stoppa in hårddisken i ett chassi för 2,5"-diskar (något jag gjorde i somras för att rädda data på ovan nämnda iBook som somnade in för gott).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 19:05

Jag skulle klaga hos Apple & senare till KV om Apple inte lyssnar, så länge reklamationsrätten finns kvar s.a.s.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-17 20:02

Jag fick gratis reparation och delar i våras på en iBook G3/700... Kan väl knappast varit någon garanti kvar på den

Har en iBook G4 800mHz, som är drygt 1,5 år nu. Logikkortet pajade i sommras och jag har försökt att få Apple att ta kostnaden, som skulle bli ca 7.000. Tyvärr har jag inte lyckats! Min återförsäljare har också försökt hjälpa mig nå en lösning men det verkar tvärstopp.
Så jag räknar med att plocka isär datorn, för att åtminstone få ur hårddisken på 80Gb som, efter hårddiskkrach, installerades ett par veckor innan kortet pajade.
Har haft tre olika iBook, men detta var med all säkerhet den sista!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-17 22:49
Ursprungligen av Martin Frykberg:

Har en iBook G4 800mHz, som är drygt 1,5 år nu. Logikkortet pajade i sommras och jag har försökt att få Apple att ta kostnaden, som skulle bli ca 7.000. Tyvärr har jag inte lyckats! Min återförsäljare har också försökt hjälpa mig nå en lösning men det verkar tvärstopp.

Har gjort samma erfarenhet. Konsumentköplagen säger att leverantören ska åtgärda fel i produkten inom två år från köp (tre år för köp efter 1 juni i år, tror jag), men tyvärr måste man kunna bevisa att produkten varit felaktig redan vid köpet så Apple svarade i princip att de struntade i svenska konsumentköplagen. Men hemförsäkringen täckte skadan så det kostade mig bara självrisken - ett tips, alltså.

Ursprungligen av theoo:

Jag fick gratis reparation och delar i våras på en iBook G3/700... Kan väl knappast varit någon garanti kvar på den

Apple har ett utbytesprogram för logikkort i ibook G3:or http://www.apple.com/support/ibook/faq/ så din kanske föll inom ramen för det. Nu tycker jag att det verkar vara läge för detsamma för G4:or.

  • Medlem
  • 2005-10-17 23:17
Ursprungligen av echo:

Har gjort samma erfarenhet. Konsumentköplagen säger att leverantören ska åtgärda fel i produkten inom två år från köp (tre år för köp efter 1 juni i år, tror jag), men tyvärr måste man kunna bevisa att produkten varit felaktig redan vid köpet så Apple svarade i princip att de struntade i svenska konsumentköplagen. Men hemförsäkringen täckte skadan så det kostade mig bara självrisken - ett tips, alltså.

Apple har ett utbytesprogram för logikkort i ibook G3:or http://www.apple.com/support/ibook/faq/ så din kanske föll inom ramen för det. Nu tycker jag att det verkar vara läge för detsamma för G4:or.

Jag har haft inne min iBook G3 700 två gånger för byta av logikkort. Och nu är den död igen. Tror ni att det skulle vara möjligt att få den reparerad igen kostnadsfritt? Symptomen är precis desamma som de två första gångerna. Datorn är väl ungefär tre år gammal nu.

/Majk

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-18 00:14
Ursprungligen av majk:

Jag har haft inne min iBook G3 700 två gånger för byta av logikkort. Och nu är den död igen. Tror ni att det skulle vara möjligt att få den reparerad igen kostnadsfritt? Symptomen är precis desamma som de två första gångerna. Datorn är väl ungefär tre år gammal nu.

/Majk

Snabba ryck då, för utbytesprogrammet gäller inom tre år från köpet. I övrigt krävs bara, så vitt jag förstår, att serienumret ligger inom intervallet UV117XXXXXX - UV342XXXXXX.

  • Medlem
  • 2005-10-18 01:04
Ursprungligen av echo:

Snabba ryck då, för utbytesprogrammet gäller inom tre år från köpet. I övrigt krävs bara, så vitt jag förstår, att serienumret ligger inom intervallet UV117XXXXXX - UV342XXXXXX.

Antar att det är kört för min del då. Rotade fram kvittot, inköpt 2002-08-27 tydligen. Typiskt, datorn som varit trasig sedan juli.

Ursprungligen av majk:

Antar att det är kört för min del då. Rotade fram kvittot, inköpt 2002-08-27 tydligen. Typiskt, datorn som varit trasig sedan juli.

Testa och ring Apple. Jag har en gång fått en dator reparerad efter att garantin gått ut. Då det var ett känt fel. Testa ivf. Kan inte bli sämre än ett Nej.

Tack för svaren, ska vidarebefordra era tips till min vän i Berlin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-23 18:56
Ursprungligen av Martin Frykberg:

Har en iBook G4 800mHz, som är drygt 1,5 år nu. Logikkortet pajade i sommras och jag har försökt att få Apple att ta kostnaden, som skulle bli ca 7.000. Tyvärr har jag inte lyckats! Min återförsäljare har också försökt hjälpa mig nå en lösning men det verkar tvärstopp.
Så jag räknar med att plocka isär datorn, för att åtminstone få ur hårddisken på 80Gb som, efter hårddiskkrach, installerades ett par veckor innan kortet pajade.
Har haft tre olika iBook, men detta var med all säkerhet den sista!

--- Ok, följande inlägg är extremt rörigt men jag är för trött för att fixa det ---

Jag fick igenom reklamation hos apple på min 1 1/2 år (drygt) gamla iBook med felaktigt logikkort för andra gången. Men det krävdes flera timmars telefonsamtal med Apple samt 2 st fax, först skriftlig reklamation och sedan utdrag ur konsumentköplagen med bifogad tolkning. Tog ca 1 månad att få igenom...

Första gången mitt logikkort gick sönder var det inga problem att få igenom gratis rep, men jag fick muntligen bekräftat av en supporttekniker på Apple att de har skärpt till reparationerna av logikkort betydligt (läs tvärvägrar).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-18 10:49

Jag har en iBook 12" G4 800.
Den dog efter ca 1,5 år.
Skaffade fram ett intyg av en "ASCnånting", satt ett par timmar i telefon med apple, blev skickad lite hit och dit, sen fick jag ett nytt moderbord..

Så säg åt han att han ska stå på sig.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-26 22:19
Ursprungligen av ocap:

Jag har en iBook 12" G4 800.
Den dog efter ca 1,5 år.
Skaffade fram ett intyg av en "ASCnånting", satt ett par timmar i telefon med apple, blev skickad lite hit och dit, sen fick jag ett nytt moderbord..

Så säg åt han att han ska stå på sig.

Låt mig rätta mig själv. Jag SKA få ett nytt moderbord. Har inte fått det än, enligt teknikern så moderkortet restnoterat. Och apples leveranstider är inge bra alls... speciellt inte på nått så lågprioriterat...
Dom gör nog inga direkta pengar på moderkort till en några år gammal iBook...

Så det blir att vänta och se... Håller tummarna för att den komemr innan jul.

Vid tredje gången logikkortet ryker ska man väl dessutom få en ny iBook?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-18 15:45

Har en känsla av att ha hört/läst det nånstans nångång men kan inte verifiera. Klart intressant att kolla upp, dock. Instämmer med ocap: Stå på dig! Man ska inte ge upp utan att försöka. Ring Apple support, förklara läget och se vad som händer. De är oftast mycket vänliga, så det kanske inte ens blir någon diskussion om din rätt.

Jag tror att det kan vara bra att tala om att man diskuterat sina problem på 99mac Forum så att Apple vet att man delat med sig av sina erfarenheter - vad har ni andra för åsikter?

Det som stör mig är att det verkar vara ett lotteri om man ska få reparationen täckt av Apple eller ej! Kan man tala för sig och vara lite påsttridig verkar det som om flera lyckas få Apple att ta sitt ansvar.
Jag fick prata med en i och för sig trevlig kille hos Apple som verkade vilja hjälpa mig, men han var tvungen att fråga sina kollegor (chef?) och efter 10 minuters spännande väntan blev det NEJ!
Men en del lyckas helt uppenbart. Jag har sett inlägg både här och på apple.com av flera som haft en iBook som inte täckts av det utökade garantiprogrammet, och trots det fått Apple att stå för kostnaden.
Dåligt - trasigt logikkort verkar vara en smitta och jag hoppas fortfarande att Apple snart ska ta med denna modell (iBook G4 800) i ett utökat garantiprogram!

Det är riktigt att man får en ny Ibook om moderkortet gått 3 ggr!
Jag har själv råkat ut för det.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-23 16:20
Ursprungligen av sventa46:

Det är riktigt att man får en ny Ibook om moderkortet gått 3 ggr!
Jag har själv råkat ut för det.

Får man en NY eller får man en ny G4 800?

Jag skulle gissa på att skälet till att det tar sån tid är att dom spelar upp medelandet för sin chef och att dom lyssnar igenom det ett par gånger innan dom tar beslut.

Allt spelas ju in vettu...

Och det är klart att de anställda inte springer över till chefen och förklarar vad som sagts, dom trycker på en knapp så sitter nån och lyssnar på vad som sagts, kanske tar tjejjen eller killen du pratat med nästa samtal medans chefen lyssnar

Jag tror att efter att ha kopplats runt tre-fyra gånger så fick jag prata med Matt, han lovade att koppla mig vidare och efter att ha väntat i 10 minuter så svarar Matt igen, tror du han tyckte det var skämmigt när jag förklarade, vänligt men bestämt, att han låtit mig vänta i tio minuter för att få prata med han igen...

Jag hade en G3a Ibook som tre ggr gick sönder.
På Lanmaster sa dom andra gången att går den sönder en gång till så säger reglerna att man kan kräva en ny.
Och givetvis pajade den en gång till.
Den lagades igen och jag glömde bort saken tills dom ringde från dataföretaget som sköter våra datorer och sa att jag skulle komma in med min dator för jag skulle få en ny.
Och dessutom skulle jag få en G4 , det fanns väl inga G3or kvar antar jag.
Tack sa jag och på den vägen är det!:))

Jag hade faktiskt inga problem att få min då två och ett halvt år gamla G3:a lagad nu i augusti, vilket kanske berodde på att jag kunde hänvisa till Logic Board Repair Program-grejen på Apples hemsida. Förvisso var den på lagning i en månad (sommartider, hej, hej!), men jag behövde inte pynta ett öre, så jag blev nöjd.

Länk: http://www.apple.com/support/ibook/faq/

  • Medlem
  • 2005-10-27 00:23

Ringde till Apple i förra veckan angående min iBook. De gick med på att fixa den som en garantireperation trots att den är tre år och två månader gammal. Fick prata med en mycket trevlig dansk kille, vi hade lite svårt att förstå varandra men det gick vägen.
Nu är datorn inne på reperation för tredje gången. Första gången var den hos Apple, andra gången hos Lan Master och nu är den på Macforum. Omkring två veckor skulle det ta. Jag är bara glad att få problemet åtgärdat, hade verkligen gett upp hoppet om den här datorn.
Märkligt nog gick det lättare att få en garantireperation nu när till och med den förlängda garantin gått ut än det var när datorn var knappt två år gammal.
Har i den här härvan hittat kvittot till datorn, vansinnigt att jag betalade ungefär 19 500 utan extra ram. Och då köpte jag den där det var billigast just då enligt macbarometern.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-10-28 02:50

Way to go, majk! En riktig solskenshistoria.

Byter Apple logikkortet gratis även om jag vart inne själv i iBooken och rotat? (bytt hårddisken som jag trodde var trasig fast det kanske bara var logikkortet som strulade, vad vet jag?)
Nu låter datorn skumt, varje gång jag trycker ner en tangent låter hårddisken (eller däromkring) med ett kort ljud.

Och en annan fråga, kan det vara så att hela datorn krashar om det är logikkortet som falerar, eller orsakar det bara skärm-syndrom?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-30 14:45
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Och en annan fråga, kan det vara så att hela datorn krashar om det är logikkortet som falerar, eller orsakar det bara skärm-syndrom?

Min sa click och sen var den tvärdöd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-30 18:26
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Och en annan fråga, kan det vara så att hela datorn krashar om det är logikkortet som falerar, eller orsakar det bara skärm-syndrom?

Logikkortet orsakar två olika fel, dvs dels startup problem och även inne hos "skrivbordet" kernelpanic o.s.v., dels skärmproblem. LCD skärm uppträder konstigheter.

Logikkortet är ju i princip hela datorn (läs: moderkort med allt integrerat) så det behöver inte bara bli skärmproblem!

Ok, det blir nog till att lämna in min dator ändå. Nu strejkar skärmen nästan totalt. Kan man lämna in den här i London trots att jag köpte den på Macoteket?

Bevaka tråden