Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progga för Mac... på PC eller Mac?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att gå en kurs i programmering till hösten. Eftersom jag pluggar till ljudingenjör är detta en kurs som skall inrikta sig direkt mot programmerande ljudteknik. Som vi alla vet är Macen något av defactostandard inom musikbranschen idag, vilket gör att jag för min del ser det som en självklarhet att en sådan kurs borde erbjudas med inriktning mot programutveckling för Macar.
Mitt stora dilemma är PC-träsket. Skolan har förvisso macar i alla våra kontrollrum, men det är bara media-avdelningen som har riktiga datasalar med Macar. Vår datasal har bara PC-burkar och det är i denna som utbildningen är tänkt att förläggas.

Min fråga är alltså riktad till alla programmerare som utvecklar programvara för Mac, och allra helst ni som själva jobbar med ljudprogram eller ljudpluggar eller dylikt.
Om syftet med en sådan här kurs är att lära sig programming med inriktning mot ljud, och den proffersionella ljudbranschen domineras av Mac OS, borde den då inte ges på Macar? Eller är ljudprogrammering så godtyckligt att man lika gärna kan ha kursen på PC-burkar och änvända samma kunskaper när man skriver ljudprogram för Mac?

Själv är jag också väldigt nyfiken på teknikerna som apple implementerat i OS X just för ljud. Men var hittar man någon som kan dessa tekniker i Sverige och som eventuellt vill undervisa i dem?

Det här har verkligen blivit en viktig fråga för mig, så om du har någon idé eller åsikt om detta så skulle jag verkligen bli tacksam...

/Jont Olof

[ 24 Maj 2002, 00:18: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Grundprinciperna är desamma såvitt jag vet. Däremot använder man olika kodbibliotek till de olika plattformarna. Mac OS 9 använder soundmanager, OS X använder CoreAudio (enligt uppgift bland det snabbaste som finns, CA slår BeOS med kortare fördröjningar). SoundManager finns till OS X och är byggt ovanpå CA. Till Windows använder man andra bibliotek, typ DirectSound(?) och dyl.

En mer spelinriktad API som finns till OS X, Linux, Win, etc är OpenAL.

Tack Kinslayer!

Jag har gjort en hel del efterforskning själv och förstått på ett ungefär hur det ligger till. Själv är jag mest intresserad av att lära mig ljudprogrammering för Macen. Jag tycker CoreAudio verkar jäkligt kompetent och det vore spännande att lära sig mer om.

Får se vart vi hamnar med kursen!!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden