Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bbedit 2 terminal, applescript?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-06 14:07

I BBEdit kan man ju köra "unix" script skrivet i t.ex. python.

Problemet är att outputen skrivs till en textfile som man alltid måste stänga efter sig - "save??", no... o.s.v..
Samt att om man har ett program som spottar ut stuff på stderror så får man inte denna output i bbedit.

Tänkte istället att jag skulle rigga ett AppleScript som man med kortkommando kör inifrån bb. Detta skulle då säga åt terminalen att om den inte redan står i rätt directory, flytta sig dit, samt helt enkelt köra "python hello.py".

Kan dock inget applescript och hajjar inte hur jag ska få den att använda mitt överst aktiva term-fönster. Vill ju inte ha ett nytt varje gång man provar...

Tips?

Tell window 1?

Kolla om du har ett sådant objekt i ordlistan för terminalen. Sitter inte på OSX just nu så jag kan kolla.,

/Ola

  • Oregistrerad
  • 2002-09-06 15:05

Har aldrig pillat med Applescript så antar att steg ett är att få bbedit att från mitt aktiva fönster få grepp om pathen samt filen jag jobbar med.
sen med terminalens hjälp köra den.

finns ju lite info i bb´s dict,
provade lite tell BB..
run unix script a list of anything -- list of values to be passed to @ARGV
[selection only boolean] -- execute the selection as a unix script
[save before running boolean] -- save the front window before running
[use debugger boolean] -- use the perl debugger
[run in terminal boolean] -- run the script in the Terminal (uses MacPerl when running on Mac OS 8.6 and 9.x)
[chdir to script folder boolean] -- set the working directory to the script´s parent folder
[output to Unix script output window/new untitled window/script log output window] -- the output mode to use
[clear before writing boolean] -- clear the output window before writing
[save after writing boolean] -- save the output window after writing

greppar dock inte vad den inbygda gör.

För att skjutsa över t.ex. ett perlskript i BBEdit tiil Terminalen skulle man kunna göra så här:

Spara dokumentet i det aktiva BBEdit-fönstret
Hämta sökvägen till dokumentet
Gör om sökvägen till POSIX
Kör skriptet i Terminalen

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "BBEdit 6.5"
save document of front window
set pathToFile to file of document of front window
end tell

set pathToFile to POSIX path of pathToFile

tell application "Terminal"
do script with command "perl " & pathToFile
end tell</pre>

//Mikael

  • Oregistrerad
  • 2002-09-09 13:13

Tack Mikael!

Dock så öppnas ett nytt terminal fönster varje gång. Skulle vilja att det körs i samma, "det översta aktiva".

Sen undrar jag om man kan fokusera terminal fönstret. Nu körde den igång under bbedit, visserligen bra så länge programmet inte behöver någon input och man har en stor skärm.

1
Bevaka tråden