Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknik: Vad är PCI Express?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Power Macintosh G5 är idag den enda datormodell från Apple som går att uppgradera med instickskort - då räknar jag bort PC-Card korten som används i Powerbook-serien. Instickskorten har varit av olika standarder genom åren. Apples egenutvecklade standard Nubus härskade fram till sommaren 1995 när Power Macintosh äntligen bytte till PCI, en standard som även PC-tillverkarna använder.

Hela 133MB per sekund delas mellan instickskorten och det räckte väldigt långt under slutet på 90-talet. I takt med att grafikkorten blev allt viktigare och processorkrävande ökade också kraven på snabbare bussar. För datorer med PCI-grafikkort och hög belastning på PCI-platserna av exempelvis SCSI-kort uppstod problem, lösningen var att ta fram en separat kortplats för grafikkortet.

I slutet av 1999 lanserades Power Macintosh G4 med AGP-plats. AGP står för Accelerated Graphics Port och hade en egen dedicerad kanal på hela 266MB per sekund och påverkades alltså inte av hur mycket PCI-korten användes. AGP-standarden har utvecklats och den senaste versionen kallad AGP 8x levererar 8x266MB eller cirka 2.1GB per sekund.

Dom senaste åren har flera nya typer av instickskort lanserats som slukar enorma mängder bandbredd. SATA-kort använder 150MB/sek per kanal, Gigabit Ethernet använder 125MB/sek per port och Firewire 800 slukar 100MB/sek per port. Som du förstår räcker inte PCI långt och en ny standard har tagits fram: PCI-Express, inte att förväxla med PCI-X som Apple använt på G5:orna under dom senaste åren men som aldrig blivit någon succé förutom i serversammanhang.

PCI Express är en seriell teknik som erbjuder 250MB/sek per anslutning ungefär som AGP. Varje kort får alltså tillgång till den fulla bandbredden, den delas inte mellan korten. PCI Express erbjuds i flera hastigheter - dom vanligaste hastigheterna är 4x, 8x och 16x där den sistnämnda används för grafikkort.

Apple erbjuder fyra PCI Express platser i nya Power Macintosh G5 som lanseras senare idag - en 16x plats för grafikkort, en ledig 8x plats och två lediga 4x platser. Det innebär att dom nya Nvidia GeForce-korten erbjuder bättre grafikprestanda än vad som tidigare funnits tillgängligt på Mac men tyvärr också att du som investerat i ett fett AGP-kort för sin Mac har hamnat i en återvändsgränd.

PCI Express kan även användas externt och har stöd för HotSwap - möjligheten att ansluta och ta bort enheter utan att starta om datorn precis som USB och Firewire. Det är inte omöjligt att vi kommer få se lösningar baserade med denna teknik i framtiden. För stunden är antalet PCI Express kort för Mac väldigt begränsat och det kommer nog dröja några månader innan tillverkarna presenterar nya versioner med denna nya teknik.

Det var ju bra att vi får PCI Express. Men hur 17 vet du det, redan nu? Å Martin, om jag såge vad du ser i kristallkulan! Sitter här med avtryckarfingret redo för att klicka på "Köp nu". Men jag får hålla mig till senare ikväll...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-19 14:58

Jag vet inte hur han kan veta om de nya G5orna som släpps ikväll (antagligen) verkligen har PCI-express. Men det vore väldigt dumt om de inte har det, eftersom att nya iMac G5 (som släpptes i förra veckan) redan har den tekniken.

Så egentligen är det inte så svårt att gissa OM Powermac G5 får PCI-express, utan NÄR. Verkar som att återförsäljare har fått en hel del förhandsinfo om vad som händer ikväll. Och personer med bra kontakter där borde inte ha så svårt att luska fram specar. Jag gissar på att Martin har väldigt goda kontaker i Macvärlden, både inom Apple och dess återförsäljare.

Dessutom tror jag att 99Mac skulle kunna påfrestas rejält om Martin skrev det han vet om de kommande maskinerna som en nyhet på engelska Dags att testa vad servrarna går för Martin, med det nya skin-et och allt?

Tittar man in på Apple Store så står det att det är PCI-X på de två "större" maskinerna!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-19 15:01
Ursprungligen av Nilsanders:

Tittar man in på Apple Store så står det att det är PCI-X på de två "större" maskinerna!

PCI-X är inte samma som PCI-express (som det står skrivet här ovanför ...)

Citat:

PCI-Express, inte att förväxla med PCI-X som Apple använt på G5:orna under dom senaste åren men som aldrig blivit någon succé förutom i serversammanhang.

Jag tog bort några onödiga inlägg som uppstod pga ett missförstånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 15:21
Ursprungligen av Björnström:

Apple erbjuder fyra PCI Express platser i nya Power Macintosh G5 som lanseras senare idag - en 16x plats för grafikkort, en ledig 8x plats och två lediga 4x platser.

Nice! Vill ha nu!

Första gången jag sett 99mac på digg.com.

http://www.digg.com/apple/PCI-express_in_the_new_Power_mac_G5_today

Givetvis fick du en digg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 17:05

bara 2 diggs...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 18:15

Har du pimpat in dig hos Jobs eller hur vet du det?

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2005-10-19 19:43

så med andra ord kan jag inte ta och köpa mig en ny g5 med pci express och stoppa in mitt m-audio audiophile 2496 som är ett pci kort som det står ska va g5 kompatibelt eller har jag helt fel???

Ursprungligen av digji:

så med andra ord kan jag inte ta och köpa mig en ny g5 med pci express och stoppa in mitt m-audio audiophile 2496 som är ett pci kort som det står ska va g5 kompatibelt eller har jag helt fel???

Det stämmer - alla gamla PCI-kort kan du glömma i nya G5:orna.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-23 11:34
Ursprungligen av Björnström:

Det stämmer - alla gamla PCI-kort kan du glömma i nya G5:orna.

Intressant med tanke på vissa PCI-kort från Sonnet, som ska vara kompatibla med G5. Hade funderingar på att köpa ett PCI-kort för Serial ATA, 4+4 portar till min G4 och sedan ta med mig kortet till G5 när jag köper den.

Ursprungligen av BoP:

Intressant med tanke på vissa PCI-kort från Sonnet, som ska vara kompatibla med G5. Hade funderingar på att köpa ett PCI-kort för Serial ATA, 4+4 portar till min G4 och sedan ta med mig kortet till G5 när jag köper den.

Det är nog många som upplever samma problematik nu. Jag har talat med Sonnet och Firmtek ang detta och nya kort är på gång men kommer nog dröja till MacWorld Expo i San Francisco skulle jag tro.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-23 12:23
Ursprungligen av Björnström:

Det är nog många som upplever samma problematik nu. Jag har talat med Sonnet och Firmtek ang detta och nya kort är på gång men kommer nog dröja till MacWorld Expo i San Francisco skulle jag tro.

Jag kan tänka mig att relationen mellan Sonnet och Firmtek inte är den allra bästa. Saken är den att jag trodde att Sonnets kort var tillverkade av Sonnet, men fick veta att Firmtek tillverkar dom. Saken var den att jag köpte ett Tempo Serial ATA PCI-kort från Sonnet. Min PM G4 DA blev helt knäpp efter att jag monterat kortet. Jag mailade Firmtek Support. De berättade att mitt kort inte var kompatibelt med min DA. De rekommenderade istället sitt eget kort. Skälet skulle vara att deras kort 100% skulle fungera, medan det fanns 2% chans att ett kort från Sonnet inte skulle fungera. För några dagar sedan mailade jag Firmtek igen av någon anledning och frågade om de körde en linje för Sonnet och en annan för sina egna kort? Fick då till svar att det är samma kort. Skillnaden är färgen och namnet tryckt på kortet. Kortet skulle heller inte fungera med Tiger eller/och om jag uppgraderat min DA med ett processorkort från Sonnet.
Med andra ord så är kombinationen Tiger+ Sonnet PCI-kort+ Sonnet cpu upgrade+ PM G4 DA= inte sant. Eller?

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2005-10-19 21:42

okej det var ju synd e det samma då med pci-x då?

Ursprungligen av digji:

okej det var ju synd e det samma då med pci-x då?

Nä. PCI-X är bakåtkompatibelt med gamla PCI så i en G5'a med PCI-X kan du stoppa i ditt kort. Apple fortsätter tydligen sälja en variant av de burkarna också.

1
Bevaka tråden