Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskproblem i iBook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett jäkligt skumt problem med min 2 år gamla iBook.
Saken är den att min hårddisk rasslar som katten och det låter som den kört fast i något spår. Ingenting hjälper förutom att hålla datorn i 45°-90° vinkel. Då är hårddisken tyst som katten och allt går som smort. Beror det på att min hårddisk håller på att ge upp och att jag behöver en ny?

Här kommer hela historien:
Håddisken krånglade några gånger när jag haft igång Azureus och provöppnat en avi-fil i VLC trots att denna inte var helt nedladdad, och jag var tvungen att tvångsomstarta. Datorn hade väl inte direkt kraschat men det lät som att hårddiskläsaren hade hakat upp sig i någon slags loop-rörelse med regelbunden rytm. Det är inte första gången det händer men det har alltid löst sig efter omstart. Men idag fastnade datorn under starten i hårddisk-loopen. Jag stängde av den igen, tog ur batteriet, drog ur alla sladdar och väntade ett par timmar. Sen satte jag ihop den igen och startade. Till min fasa körde hårddisken fast igen. Hårddisken blev ännu mer högljudd. Den rasslar liksom. Jag startade på Tiger-DVDn och efter lång väntan och mycket hårddiskskrammel kom den faktiskt igång och jag kunde öppna skivverktygsprogrammet. Först gav den ett felmeddelande när skivan inte kunde tas bort från skrivbordet, jag testade igen och nu satte den igång. Segt som katten gick det. Det gick väl ok till halva vägen sen körde den fast helt. Jag ruckade lite på datorn och märkte att ljudet ändrades, stapeln började röra sig igen och programmet hittade en massa fel på hårddisken. Så testade jag att reparera hårddisken med verktygsprogrammet medan jag höll datorn i en vinkel där hårddisken rasslade som minst. Då lyckades programmet inte hitta några problem alls. Hårddisken gick som smort när jag höll datorn i 45°vinkel.
Så nu sitter jag här och skriver mitt inlägg och håller datorn som om den vore ett dragspel, tragiskt.

Skulle vara oerhört tacksam om något har ett bra tips att komma med

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-22 17:13

Låter ju verkligen som att det är ett hårdvaruproblem. Ta backup på allt du vill ha kvar!

jo, jag har gjort det, nu ar det val bara att ga och kopa sig en ny harddisk...hoppas bara att det loser min huvudvark

hej, var bara nyfiken på om du köpte ny hårddisk? Min iBook G3 har precis börjat uppföra sig som din. Det är ett metalliskt surrande iaf, du kanske menade mer rassel..? Det ggår väldigt sakta också, och allt hängde sig två gånger.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-20 21:41

Det verkar mörkt, Jonas...

Jag har en iBook G4 12" som hade samma problem för ett år sen. Jag upptäckte inte någon förbättring när jag rört eller vinklat datorn, men jag noterade att ljudet ändrades när man lyfte runt den.

Från början segades datorn ner rejält, för att sedan hänga sig hela tiden och till sist inte starta alls. Den fastnade i rassel-loopen vid uppstart, som du själv sa. Jag matade in skivan och den rog sig inte igenom hårddisken. Hårddisk -> Kass!

Jag blev väldigt uppriven av det hela eftersom att jag inte hade hunnit göra backup på mer än lite smått och gott. All min egeninspelade musik försvann för att aldrig återvända och en bit av datorns själ försvann. Det enda bra i det hela var att den precis hann paja innan garantin gick ut, så jag fick inte betala en krona för hårddiskbytet (i Holland?). Men mången tårar föll av min dumdristighet att inte göra backup...

Nu tänker ni nog att jag nu säkert har lärt mig en läxa och alltså numera gör backup på det mesta som jag håller kärt.

Inte fan gör jag det! En extra hårddisk kostar ju skjortan!

1
Bevaka tråden