Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på PowerBook G4 Titan

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-21 21:21

Hej.
Min mamma har köpt en begagnad tiBook G4 867 mhz. Säljaren sa att batteritiden var ok när han testade den senast, han verkar seriös, datorn är i mkt bra skick.
Men den håller högst en timme, sedan dör datorn. Det märkliga är att datorn bara dör när batteritiden står på 75 % kvar, utan förvaring. Borde batteritiden vara så dålig på en så passs ny dator? Min pismos batteri är betydligt bättre.
Några erfarenheter inom detta problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 21:26

I vilket skick batteriet är beror helt på hur datorn använts. Att batteriet ger upp i en 2-3 år gammal dator får väl anses vara hyfsat normalt.
Kör gärna iBatt och se vad det säger om batteriets skick.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-21 21:34

Jag har en PB 1,25 Alu som efter ca 2 år har en batteritid på ca 20 minuter. Jag har i princip aldrig använd batteriet för drift. Uppenbarligen (?) tar batteriet skada om strömadaptern är inkopplad hela tiden. Jag slår ALDRIG av min PB. Stänger bara locket och låter strömadaptern vara inkopplad hela tiden.

Jag har en tiBook G4 867 mhz och har alltid strömadaptern i när jag inte använder datorn. Om jag använder datorn till normalt kontorsarbete räcker batteriet fortfarande 3 tim efter 2,5 års användning. Min frus aluBook G4 1 GHz har typ 20 min batteritid.

Jag tror inte det är konstant uppladdning utan snarare flera djupurladdningar, typ laddat ur datorn så att man måste låta strömadaptern sitta i några minuter innan man överhuvudtaget kan starta datorn, som knäcker batteriet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-21 22:09
Ursprungligen av morgan_a:

...utan snarare flera djupurladdningar, typ laddat ur datorn så att man måste låta strömadaptern sitta i några minuter innan man överhuvudtaget kan starta datorn, som knäcker batteriet.

Det är ju det som många - för att underhålla batteriets livslängd - rekom(m)enderar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-21 23:45
Ursprungligen av Wire:

Det är ju det som många - för att underhålla batteriets livslängd - rekom(m)enderar.

Kanske är bättre batterier i TiBook då, jag har en 667MHz som jag haft i 4 år som på jobbet alltid sitter i med sladd vare sej den är på eller av.
Har haft med den på tåg ganska nyss och körde 3h utan problem, det såg ut att vara ett tag kvar på den också. Har kollat på en 2+ timmar lång dvd en gång när jag glömde stoppa i sladden och det gick bra det med

Funderar på att köpa en ny 15" men om batteriet är kass kanske man ska behålla den gamla istället... även om jag kör mest på sladd iofs

Man kan kanske ta ur batteriet? Har sett att pc-nissar gör det för att "inte nöta på batteriet" när sladden sitter i? Det jobbiga kommer väl om strömmen går eller nåt

Ursprungligen av Wire:

Det är ju det som många - för att underhålla batteriets livslängd - rekom(m)enderar.

Även Apple rekommenderar det:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Det ideala enligt Apple är att ladda upp och ladda ur batteriet varje dag. Vid långvarig förvaring rekommenderar Apple att ladda ur batteriet till 50% och ta ur det ur datorn.

Det är faktiskt inte för att batteriets kapacitet ska vara optimal som månatlig urladdning rekommenderas, det är en kvarleva från NiCd-tiden, varken NiMH eller Lithium-Ion har minnesproblem. Orsaken är snarare att batteriet behöver kalibreras för att kapacitetsberäkningen ska blir riktig. Korta urladdningar följt av uppladdning leder till att datorns batteriövervakning tror att batteriet är slut och datorn stängs av för tidigt, trots att det finns kapacitet kvar.

Lithium-Ion åldras så fort det har producerats och har en livslängd 2-3 år. Åldrandet fördröjs om det förvaras svalt och inte helt uppladdat (se Apples rekommendation).

På Battery University kan man läsa följande rekommendation:
http://www.batteryuniversity.com

Citat:

Simple Guidelines
Avoid frequent full discharges because this puts additional strain on the battery. Several partial discharges with frequent recharges are better for lithium-ion than one deep one. Recharging a partially charged lithium-ion does not cause harm because there is no memory. (In this respect, lithium-ion differs from nickel-based batteries.) Short battery life in a laptop is mainly cause by heat rather than charge / discharge patterns.

Batteries with fuel gauge (laptops) should be calibrated by applying a deliberate full discharge once every 30 charges. Running the pack down in the equipment does this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate and in some cases cut off the device prematurely.

Keep the lithium-ion battery cool. Avoid a hot car. For prolonged storage, keep the battery at a 40% charge level.

Consider removing the battery from a laptop when running on fixed power. (Some laptop manufacturers are concerned about dust and moisture accumulating inside the battery casing.)

Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing date. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.

If you have a spare lithium-ion battery, use one to the fullest and keep the other cool by placing it in the refrigerator. Do not freeze the battery. For best results, store the battery at 40% state-of-charge.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 10:09

Vad tror ni om det här då?

Yes!!

Senast redigerat 2006-09-05 18:34

Men batteriet slits mycket hårdare när man fortsätter att ladda upp det när det är 100% laddat.
Och då ska man ta bort strömadaptern och köra slut på batteriet , sen sätta in ladda och köra samtidigt men annars kan man ju ta ut det varje gång man ska hålla på länge.

Ursprungligen av AxelTesch:

Men batteriet slits mycket hårdare när man fortsätter att ladda upp det när det är 100% laddat.
Och då ska man ta bort strömadaptern och köra slut på batteriet , sen sätta in ladda och köra samtidigt men annars kan man ju ta ut det varje gång man ska hålla på länge.

Det finns inget belägg för att Lithium-Ion inte tål att laddas när det är fulladdat. Däremot tål det ett begränsat antal cykler, vilket talar emot att ständigt ladda ur det (om man inte vill gynna Apple).
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

1
Bevaka tråden