Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Javascript hjälp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske borde jag ställa denna fråga någon annanstans men jag chansar.

Vad behäver jag gjort i Javascript då?
Att i IE 5 läsa av vilka knappar som trycks ner och låta en funktion köras om dessa kanppar trycks ner.

ex.
ctrl-retur trycks ner då vill jag att ett nytt fönster öppnas.

Någon som kan detta?

  • Medlem
  • London
  • 2002-06-24 13:48

Jag har också lite problem med JavaScript, framför allt i Netscape OS X. Jag har laddat ner MRJPluginCarbon men kan ändå inte se scripten.

Någon som vill hjälpa en... två vilsna själar?

  • Medlem
  • London
  • 2002-06-25 14:24

Nej, förlåt. Jag menade Java-applets. Nu har jag undersökt lite till och funnit att om man loggar in på sidan med Java-appleten, loggar ut och loggar in igen så funkar det. Jag får felmeddelande att funktionen den anropar inte finns första gången jag går in på sidan. Finns det något sätt att ladda in allting i förtid så att den inte anropar en funktion som inte är laddad ännu. Det funkar finfint på OS 9 och Windows.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Jag vet inte om det går att läsa av specialtangenter med JavaScript. Tror inte det går att göra så som du vill. En tangent åt gången kan man läsa av de vanliga tangenterna, men två samtidigt är osäkert.

Det går att läsa av alla tangenter så långt har jag kommit men frågan är då om man kan få browsern att fatta två tanget kombinationer.
Verkar inte så just nu i alla fall.

Har för mig att jag har läst av flera tangenter samtidigt i en Java-applet, men jag minns ju tyvärr inte hur

Ja det är lättare i Java men jag pratar om Javascript. En helt annan värld!

Har du testat händelsen KeyPress? Kan inte den ta flera knappar samtidigt? Annars innehåller event.modifiers ett tal som berättar vilka funktionstangenter som tryckts ner (ctrl, shift, alt och kommando).

Event.ALT_MASK : 1
Event.CONTROL_MASK : 2
Event.SHIFT_MASK : 4
Event.META_MASK : 8

Dessa adderas så om event.modifiers innehåller siffran 6 har du tryckt ner både control och shift.

Hoppas att detta hjälper.

1
Bevaka tråden