Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på mopedljudet i iMac g5 17"?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 21:08

Har surfat runt en del nu på nätet och letat efter en lösning på detta problem eftersom jag börjar tröttna rejält på detta oljud.

Inte för att det är högt i volym men det har en resonant underton som irriterar enormt mycket om man sitter dag efter dag framför sin dator och arbetar. Man vill ju trots allt ha en bra arbetsmiljö.

De få lösningar jag hittat har handlat om att ta bort själva höljet på CPU-fläkten och därigenom komma ifrån att fläkten vibrerar och skapar resonans... Andra har sågat av halva höljet och sedan satt tillbaka fläkten igen och till sist några som har lagt till lite dämpning på nedre halvan av höljets utsida och på så sätt fått ordning på problemet...

Det verkar dock som alla dessa har haft en iMac rev.b och inte som jag, en rev.a...

Någon som hört talas om dessa, kanske provat någon av metoderna själv?

//Trinodia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 21:35

Du har inte kontaktat Apple?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 21:42

Jodå det har jag...

Första veckan jag hade iMacen så gjorde jag det... Fick efter en massor med prat på deras supportchat dom att skicka ett nytt midplane men det var närapå så att det nya lät värre än det jag hade från början men det är nu det nya jag fick som jag kör på... så den biten har jag tappat hopp om med tanke på hur många som skrivit på apples egna forum om exakt samma problem och bara fått sina tråda borttagna istället för att få en lösning på sina problem.

Om det fanns en lösning som apple hade på det så tror jag inte dessa personer som nu har gjort moddningar på sina iMacar för att bli av med just detta ljud skulle ha gjort det...

//Trinodia

Ursprungligen av Trinodia:

De få lösningar jag hittat har handlat om att ta bort själva höljet på CPU-fläkten och därigenom komma ifrån att fläkten vibrerar och skapar resonans... Andra har sågat av halva höljet och sedan satt tillbaka fläkten igen och till sist några som har lagt till lite dämpning på nedre halvan av höljets utsida och på så sätt fått ordning på problemet...

Vart har du hittat knepet med att lägga dämpning? Jag har sökt runt endel själv men inte hittat något vettigt. Har samma bekymmer som du på en iMac G5 17" rev A.

//Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 09:16

Det är två olika sidor jag hittat om detta...

Först den som då innehåller information om några som lyckats bli av med det genom att ta bort höljet/såga av en bit av det: http://www.geocities.com/uofr06/imacproject/

Och sedan då en lite mer samlingssida av olika tips: http://www.scienceman.com/pgs/00_imacG5_fanforum.html

Funderar rejält mycket på att prova den första av dom, dvs köra helt utan höljet på cpu-fläkten.

Man får ju däremot komma ihåg att alla dessa modifikationer går rakt emot garantin och går något sönder när man gör dessa modifikationer så får man nog stå sitt kast... Vi får se hur jag ska göra men klart man är sugen att slippa oväsendet...

//Trinodia

Bra att någon tar upp det här gamla problemet igen. Själv är jag så van vid oljudet i min iMac G5 17 rev. A att jag inte stör mig särskilt mycket på det längre. Midplanet i datorn har jag bytt fyra gånger (tre gånger på egen hand) och det som sitter i nu låter inte på långa vägar lika illa som det som satt i ursprungligen.

Annars intressant det där med att dämpa resonansen en bit gummi, det låter som en enkel och riskfri lösning (till skillnad från att ta fram sågen). Ska ta och testa det när jag får tillfälle. Har rev. A och B samma hårdvarukonstruktion förresten?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 10:53

Rev A och B har vissa skillnader i hur fläkten sitter fast samt hur fläkten får ström...

Rev A har en lång kabel som går på baksidan av hela midplanet och sedan upp på ovansidan igen men på motsatta sidan om vart fläkten egentligen sitter.

Rev B har en kontakt previs bredvid fläkten där den då får ström.

Rev A's CPU-fläkt sitter på ett sådant vis att man måste lossa på hela midplanet för att få loss den eftersom man måste antingen dra den rakt ut, eller nedåt. Detta eftersom högtalaren som sitter precis bredvid fläkten sitter ivägen...(Det är det jag kommit fram till... man KAN få loss den, inget att orda om där...)

Rev B's CPU-fläkt har en lite smartare fastsättning som gör att när man klickar ur bygeln som håller fast den så faller den samtidigt bakåt och möjliggör då att man kan ta loss den snett uppåt utan att behöva plocka ur hela midplanet... Finns tillochmed som DIY part hos apple numera och såklart då finns det en manual för hur man gör just detta...

Annars så sitter fläkten på precis samma ställe i rev A och B... Iallafall när det gäller 17"... 20" vet jag inget om eftersom mina sökningar på nätet alltid handlat om 17" modellen...

//Trinodia

Videon på http://www.scienceman.com/pgs/00_imacG5.html säger verkligen allt. Mopedljudet orsakas av CPU-fläkten som sitter i det nedre vänstra hörnet (sett framifrån), och ljudet förstärks av att det studsar mot ytan datorn står på. Men det hade ni ju redan listat ut

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:24

Har också en rev. A där jag vant mig vid ljudet. Letade en massa när jag precis köpt den, men då fanns det inte direkt någon bra lösning på det. Nu blir man lite småintresserad igen av att testa något. Var är länken till sidan som beskriver hur man tar bort själva höljet, eller där man sätter dit en gummibit? (känner mig blind på scienceman-sidan...)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:34

Hehe, var tydligen alldeles för tydligt. Ska nog testa det där med att lägga en skumbit uppemot höjlet, låter ju som en enkel och ofarlig idé.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:45
Ursprungligen av Anders Båth:

Hehe, var tydligen alldeles för tydligt. Ska nog testa det där med att lägga en skumbit uppemot höjlet, låter ju som en enkel och ofarlig idé.

Tänk på att CPUn kommer upp i grader uppemot 80-85 grader så man bör nog tänka på att använda material som är värmetåliga och inte brandfarliga.

Ursprungligen av Trinodia:

Tänk på att CPUn kommer upp i grader uppemot 80-85 grader så man bör nog tänka på att använda material som är värmetåliga och inte brandfarliga.

Precis. Funderar just på vilket material som är bäst.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 13:43

Idag har jag labbat lite med min iMac...

Gjorde modden att ta bort fläkthöljet helt och gjorde en högst temporär lösning med hjälp av lite wellpapp och eltejp bara för att få fläkten att sitta emot cpun igen. Jag gjorde detta bara för att se om det överhuvudtaget gick att göra just denna modifikation med en rev A.

Körde lite tester efter att ha startat upp datorn igen och visst, surrandet finns fortfarande men det är nästintill omöjligt att höra. Fick sätta örat till datorn för att höra det. Själva blåsljudet från fläkten utan hölje överröstar det lilla som är kvar när man pressar upp den till högre fläkthastigheter...

Testen jag gjorde var att starta en encoding av en avi fil -> mpg4 i ffmpegx för att belasta cpu lite. Belastningen på cpun ligger då på 100% konstantt. Kom upp i 80 grader där det vände och gick ner till 75/76 där det stannade tills jag avbröt testen... CPUFläkten höll då som max 3800rpm vilket hade varit enormt enerverande ljud innan jag tog bort höljet.

Under testet så hörde jag fortfarande så smått mopedljudet men i en volym som helt klart inte är irriterande samt mer eller mindre utan resonanstonen som ibland uppstod. Nu hörde man istället att det gick luft genom intaget (vilket man nog hör om mopedljudet inte fanns alls i normala fall) och det ljudet är på inget sätt irriterande enligt mig.

Nu har jag monterat tillbaka höljet på fläkten eftersom denna metod inte kändes säker nog för min egna del. Fläkten satt inte alls fast och kunde troligen lossna om man stötte till datorn lite hårt. Ska försöka komma på något bättre sätt att montera fast fläkten mot cpu-"tunneln" så att den sitter mer säkert.

Det ultimata hade varit om man kunde få tag på en likadan fläkt till eftersom man då utan problem skulle våga sätta sågen i höljet till fläkten vilket inte är något jag är direkt sugen på i nuläget eftersom man har garanti kvar...

//Trinodia

Ursprungligen av Trinodia:

Idag har jag labbat lite med min iMac...

Gjorde modden att ta bort fläkthöljet helt och gjorde en högst temporär lösning med hjälp av lite wellpapp och eltejp bara för att få fläkten att sitta emot cpun igen. Jag gjorde detta bara för att se om det överhuvudtaget gick att göra just denna modifikation med en rev A.....

Låter väldigt intressant det här. Var det några större bekymmer att få bort fläkthöljet? Har läst att på rev A måste man ta bort hela logikkortet för att ens komma åt. Stämmer det?

//Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 22:28
Ursprungligen av enders:

Låter väldigt intressant det här. Var det några större bekymmer att få bort fläkthöljet? Har läst att på rev A måste man ta bort hela logikkortet för att ens komma åt. Stämmer det?

//Anders

Själva CPU-fläkten sitter fastspänd med hjälp av en metallbygel som i sin tur sitter fast i midplanet.

Även Rev B har denna metallbygel men den är designat på ett annat vis som gör att man kan få loss fläkten mycket lättare.

Man fick först plocka ur hela midplanet (enl. anvisningar som man kan ta hem på apples DIY site) och därefter plocka loss fläkten genom att först lossa på bygeln så att fläkten lossnar, vända uppochner på hela midplanet, lossa på fläkten samt högtalarens kabel som går från ena sidan till andra på undersidan av midplanet, skruva loss den högtalare som sitter bredvid fläkten och sedan ta loss fläkten... Inget smidigt sätt direkt men det går, vilket en del verkar ha tvivlat på enligt vad jag läst på nätet om det hela...

Efter det får man pressa med tummarna inuti höljet för fläkten på den sida där fläkten är inkapslad (det är den sida som i normala fall är neråt när den är monterad) och på så vis så hoppar fläkten ut ur själva höljet, den sitter inte fast med något lim eller något utan sitter helt enkelt bara istoppad i höljet med bra passform så den sitter där den ska...

Om man väljer att köra helt utan hölje så måste man såklart tänka på att den absolut måste sitta tajt mot själva kylflänsen så att luften som dras in i fläktens trumma skickas vidare in i kylflänsen. Annars blir kylningen för dålig och om man har otur så kan nog tillochmed cpun gå sönder av för hög värme.

Personligen undersöker jag just nu om det går att bygga någon enkel hållare i plexiglas eller liknande material så man får upp fläkten i rätt höjd och att man kan fästa den i hållaren igen så som den sitter i orginalutförande.

Tog en bild på fläkten när jag hade den loss ur höljet och bifogar med detta inlägg...

//Trinodia

Tack för dina utförliga utläggningar! Apple har gjort om sitt DIY program för iMacen så midplane-DIY-dokumentet finns inte längre kvar där. Har du det dokumentet så att du kan lägga upp det någonstans?

//Anders

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 19:30

Anders: Skickade dig ett mail med länken men tänkte att jag kan posta den även här.

Detta är då den PDF fil jag använde mig av...

http://www.info.apple.com/sesv/cip/pdf/s_imacg5/S033-2500.pdf

Den är egentligen en beskrivning för hur man ska göra när man ska byta sin skärm men fungerar lika bra när man vill ta loss sitt midplane i och med att man måste ta loss det ur datorn innan man kan byta skärmen.

//Trinodia

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:33

Idag har jag återigen gjort en liten test för att komma fram till hur man ska lösa detta surrande...

Dagens laborationer bestod i att göra i ordning en platta i plexiglas med tre pelar på. På dessa vilar sedan fläkten på för att den ska hamna i en bra position för att blåsa in luft i kylflänsen.

Resultatet? Jag har återigen bytt tillbaka till originalhöljet eftersom det inte hjälpte lika mycket med plexiglas som med wellpapp, mest troligt eftersom det inte fanns någon dämpning i detta material så vibrationerna dämpades ej sam ljudet som fläkten orsakade studsade runt lite mer än när jag använde wellpapp...

Så nu har jag helt enkelt fått tre olika nivåer på det surrande ljudet beroende på hur fläkten har suttit i datorn, minst med wellpapp (men då kändes det väldigt osäkert att använda datorn), lite surrande (men ändå för mycket) med plexiglas och för mycket med originalhöljet.

Så vad har jag kommit fram till?

Jo... Fläkten i sig är så klart det som orsakar mopedljudet. Originalhöljet förstärker detta och skickar ljudet rakt ner eftersom det är en helt sluten design av höljet så ljudet har ingen annanstans att ta vägen.

Den modifikation som innebär att man sågar i originalhöljet innebär att man hänger fläkten fri i luften vilket ger en bra dämpning samt låter surrandet från fläkten försvinna iväg lite mer fritt i datorn än med hela höljet kvar.

De övriga som löste det med wellpapp får såklart inte fast fläkten lika bra som de som sågat av höljet men även här så försvinner ljudet iväg lite varstans och dämpas även av wellpappen, men eftersom fläkten inte hänger löst i luften så blir det tyvärr vibrationer mot övriga ytor och en del av surrandet finns kvar...

Vad tror ni övriga om detta?

//Trinodia

Det känns som att det är en ganska vettig slutledning.
Jag har precis testat att lägga lite ljuddämpningsmaterial under och över fläkthuset och jag kan notera en liten förbättring. Jag tog loss hela midplanet men ville inte gå så långt som att ta loss fläkten eftersom min iMac förtfarande är täckt av AppleCare.
Jag fattar inte varför det är så svårt för Apple att erkänna problemet och erbjuda byte av fläkt. Det måste ju ha kommit nån någon annorlunda fläktkonstruktion nu som kan lösa problemet.

//Anders

Ursprungligen av enders:

Det känns som att det är en ganska vettig slutledning.
Jag har precis testat att lägga lite ljuddämpningsmaterial under och över fläkthuset och jag kan notera en liten förbättring. Jag tog loss hela midplanet men ville inte gå så långt som att ta loss fläkten eftersom min iMac förtfarande är täckt av AppleCare.
Jag fattar inte varför det är så svårt för Apple att erkänna problemet och erbjuda byte av fläkt. Det måste ju ha kommit nån någon annorlunda fläktkonstruktion nu som kan lösa problemet.

//Anders

Det ser ju ut som att hela konstruktionen har gjorts om i den nya iMacen, så det är ju inte säkert att det finns fläktar av den gamla konstruktionen som låter mindre. Av vad jag har läst om den nya iMacen har jag fått uppfattningen att den är precis så tyst som den ska vara.

Så du säger att dämpande material inte är lika effektivt som de andra metoderna? När jag väl testar att göra något åt ljudet vill jag att det verkligen ska märkas. Kanske beror resultat även på vilket material som används.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 19:01

Precis, dämpning är inte precis idealet för att bli av med ljudet... Men det verkar vara den enda om man inte vill in och skruva så mycket som jag gjort...

För dämpning har jag personligen funderat på lite olika format av sillikon eller gummiringar men jag tror inte det skulle ens hjälpa lite i mitt fall, har provat att hålla fast höljet medans man har datorn igång och det har inte blivit nästan någon skillnad alls.

Jag ska försöka få tag på en ersättningsfläkt på något sätt...

//Trinodia

Ursprungligen av Trinodia:

Precis, dämpning är inte precis idealet för att bli av med ljudet... Men det verkar vara den enda om man inte vill in och skruva så mycket som jag gjort...

För dämpning har jag personligen funderat på lite olika format av sillikon eller gummiringar men jag tror inte det skulle ens hjälpa lite i mitt fall, har provat att hålla fast höljet medans man har datorn igång och det har inte blivit nästan någon skillnad alls.

Jag ska försöka få tag på en ersättningsfläkt på något sätt...

//Trinodia

Håll oss underrättade i den här tråden om du får tag på en bättre fläkt. Att byta till en tyst fläkt är ju den allra bästa lösningen, men sådana fläktar växer väl inte på träd precis.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 19:36

Gjorde lite sökningar på nätet på produktnummer och namnet Delta Electronics och hittade tillslut den fläkt som apple använt i grunden i iMac G5 rev A.

Detta är en länk till produktbladet för fläkten... Däremot så hjälper nog inte detta så mycket i och med att den inte alls ser ut som den speciallösning som apple använder...

http://www.delta.com.tw/product/cp/dcfans/download/pdf/BFB/BFB60x60x25mm.pdf

Klart jag håller er underrättade om vad som sker, får se i början av veckan när jag tänker ringa runt lite och kolla om det går att få tag på en fläkt eller åtminstone själva höljet till fläkten.

//Trinodia

Skrivet av David Craig i februari, om orsaken till fan noiset:

My theory:
The noise is not caused by mechanical rubbing of the fan blade and housing or other components. Instead, I think that as the fan rotates at high speeds, there is a slight lateral wobble caused by the play I noted in the bearings.

The wobble is due to the magnet passing by the four iron poles and being strongly pulled toward that pole (or perhaps being repelled as the coils are actively pulsed by the driving circuitry). In any case, I believe it comes down to the lateral play in the ball bearings.

I believe the noise is emanating from the bearings themselves as they move laterally ever so slightly, but at high speeds. Perhaps the noise is then being amplified or resonating within the plastic fan housing as the vibrations are transmitted through the structure.

If this theory is correct, one might expect the noise to have a strong frequency component at four times the rotational speed of the fan. I've yet to actually test this.

By the way, I carefully reassembled my fan and the computer with no ill effects. The noise level is as it was. The whole operation was done carefully and was nondestructive.

A solution?:
Regardless of the actual cause - bad bearings or whatever, the fan noise is real and it is especially irritating.

Apple should take Delta Electronics to task on this issue or simply accept blame themselves for choosing these fans. Although the ball bearings seem like a nice design feature, perhaps a higher quality bearing with less lateral play would solve the problem, or perhaps sleeve type bearings would work better - if these are practical in this application. As I mentioned, I'm not a mechanical engineer. This is all just based on my scientific curiosity.

In any case, Apple should fix this problem once and for all!They should do it by offering a kit to their customers containing redesigned fans with the simple tools and instructions that would be required for replacing the "system fan" and "CPU fan". There's no need for people to be replacing their mid-planes. Having replaced one myself, I can tell you that it would be quicker and easier to replace the fans themselves.

Apple should do this because it's the right thing to do. They haven't been giving us any answers. I love Macintosh computers, but if this were a PC I'd have tossed it out the window by now. Loyal Apple customers such as myself should not have to go to such lengths as reverse-engineering a fan. These fans ruin an otherwise wonderful, beautiful computer and sour the whole Macintosh experience. I would think Apple would learn this lesson from past experience, like the "wind tunnel" Mac. Good grief!

http://www.macintouch.com/imacg5part05.html

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 14:16

Läste den där precis när jag köpt min iMac när jag var på jakt i först skedet efter en lösning på problemet och tyckte det lät väldigt intressant men jag tror vi kan säga ganska säkert nu att vi som har detta oljud i våra iMacar (speciellt vi som har rev A) kan nog glömma att Apple kommer fixa det åt oss eftersom dom redan har släppt två nya versioner av denna modell och dom nog knappast bryr sig längre om de äldre modellerna (förutom de riktigt allvarliga problemen då som video/power åtgärden)...

Det han skrivit handlar dessutom om 20" modellen av iMac och de har en annan design av fläktar så det stämmer inte riktigt in på det problem vi har med våra 17" iMacar men ändå intressanta iakttagelser.

De lösningar jag försöker med i nuläget får inte bort själva missljudet från fläkten utan minskar det bara till en mer acceptabel nivå, detta kan man göra eftersom designen av den väg som fläktens ljud tar idag inte är en bra lösning.

En senare lösning kanske är att helt enkelt köpa en fläkt av samma modell från Delta electronics och helt enkelt byta ut den som sitter i apples specialdesignade innre hölje men mina efterforskningar i att försöka hitta en sådan fläkt någonstans här i Sverige har hittills varit misslyckade...

För leta vidare på lösningar

//Trinodia

Nej, Apple kommer knappast göra något åt saken längre. De har haft chansen men har misslyckats, och många har blivit rejält besvikna på dem. Sista gången jag köpte en Mac utan att lyssna på den i förväg.

Jag funderar på om det ens är värt att fortsätta lägga mer tid på det här problemet. Det finns ingen enkel lösning och det enda som teoretiskt hjälper är slänga fläkten åt helvete och stoppa in en ny. Andra lösningar ser jag själv inte som tillräckligt effektiva, eller särskilt säkra (ur garantisynpunkt exempelvis). Men så är jag själv osäker inför att göra större ingrepp i min iMac (rev. A), som att byta fläkten till exempel.

Trinodia, fläktarna är antagligen specialtillverkades åt Apple, och tillverkas kanske inte längre. Var har du letat? Begagnade fläktar kanske kan fungera, men hur vet man om de är tysta, och var får man tag på sådana...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 16:30
Ursprungligen av Kristian B:

Trinodia, fläktarna är antagligen specialtillverkades åt Apple, och tillverkas kanske inte längre. Var har du letat? Begagnade fläktar kanske kan fungera, men hur vet man om de är tysta, och var får man tag på sådana...

Jag har letat på Delta Electronics hemsida som är (enligt vad man kan se på själva fläkten) tillverkaren av den. Produktnumret som står är den fläkt som jag angett i ett tidigare meddelande (BFB0612H eller vad det nu var) och den fläkten är enligt deras website en fläkt med ungefär samma dimensioner men med en annan inkappsling.

Jag skulle tro att själva fläkten (dvs kullager och fläktblad samt motor) skulle vara fullt möjligt att byta ut i apples specialinkappsling mot den som finns i den man kan köpa av Delta Electronics och på det viset bli av med ljudet. Men ett sådant ingrepp innebär lite mer än jag är idag beredd att göra i min dator. Om jag fick tag på ännu en trasig komplett fläkt med samma problem så skulle det inte vara direkt främmande att göra sådana försök med den fläkten dock... Vi får se om jag lyckas hitta någon hos någon av de återförsäljare som är auktoriserade att reparera iMacen.

I övrigt så håller jag med dig. Det är lite väl mycket jobb egentligen och det borde inte vara något som vi själva ska behöva göra. Tror dock att om apple hade hittat en lösning på problemet så hade det nog inte funnits samma problem även i rev B av iMacen samt att dom hade erbjudit de som haft problem med rev A att lösa problemet åt dom.

Jag kommer nog inte personligen att ge upp i mina försök att hitta antingen en helt komplett lösning på problemet så man blir av med ljudet helt eller en "så bra som möjligt" lösning utan att bli av med ljudet helt.

Fortsätter med att skriva i denna tråd i mitt letande av en lösning...

//Trinodia

Trinodia, din jakt på en lösning på detta problem uppskattas mycket! Hoppas att vi får en lösning.
Lycka till!

//Anders

Min 1 års garanti har gått ut så jag kan nog börja såga i fläkthöljet
Jag har bytt midplanet 3 ggr och vet inte är om det är fortfarande rev 1 eller 2. Köpte Imacen i december 2004.
Hur kan man reda på detta, finns det någonstans skrivet på midplanet?

I systeminfo står det PowerMac 8,1
Boot ROM-version: 5.2.2f4

kan det hjälpa?

Bevaka tråden