Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt utseende för 99mac imorgon

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-18 23:45
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Gör Top Speed default skin!

Håller med. Snyggt.

Uppskattar det jobb ni/du lägger ned på detta!

Sen hade det kanske varit på sin plats med ett _förtydligande_ om vad som "händer i morgon" - det är ju inte uppenbart för alla (till exempel för de som har ett liv, höll jag på att skriva... )

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 23:46

Vad händer imorgon?

Ursprungligen av zaft:

Vad händer imorgon?

Vet inte riktigt, men vi kan ju undra om Steve fortfarande kommer att förklara hur mycket snabbare det går än på en maskin med Intel Inside…

Finns en tråd här med spekulationer blandat med en del sanning:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86906

Titta in imorgon kväll är mitt bästa tips

"Nyhets"-framsidan kan ju lika gärna plockas bort ändå, då den alltid ändå är typ en dag sen med allt. Den här versionen diggade iaf jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 01:17
Ursprungligen av melfunko:

"Nyhets"-framsidan kan ju lika gärna plockas bort ändå, då den alltid ändå är typ en dag sen med allt. Den här versionen diggade iaf jag.

Jag skulle nog vilja säga att 99mac var först med ett svenskt test av iPod Nano men jag kan ju ha fel. Du kan ju försöka att bevisa motsatsen

Och vem vet vad framtiden har att ge

Ursprungligen av slarti:

Jag skulle nog vilja säga att 99mac var först med ett svenskt test av iPod Nano men jag kan ju ha fel. Du kan ju försöka att bevisa motsatsen

Och vem vet vad framtiden har att ge

Jag nämde så vitt jag vet inte recensionerna? Jag pratade om nyhetsrapporteringen? Jag säger bara att den sega framsidan är till viss del onödig då den allt som oftast inte hänger med. Jag tycker 99mac kör ett superbt jobb med recensionerna.

är det mysql eller apache som brukar ta mest stryk under dessa dagar? (gissar på mysql, men?)

Det blir tydligare avskiljning melllan inläggen med detta temat med de nya mörka "balkarna". Innan flöt det ihop lite för mycket. Hoppas ni fortsätter med de mörka balkarna!

I inledningsposten får du gärna vara lite tydligare med *varför* forumet får ändrat utséende. Forumet används av många som inte har full koll på Apples. Jag brukar ofta hänvisa kunder och kollegor till 99mac och det är lite tråkigt om de möts av en nyhetssida som denna eftersom det var inte den sajten med det utséendet som jag syftade på.

Så... En tydligare beskrivning av själva orsaken till ändrat utséende, tack!

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-19 11:07

jag tycker det gamla utseendet var bättre, visst detta är snabbare och funkar nu när vi står inför stora händelser. Dock tycker jag man borde ha en förklaring till varför det ser ut som det gör nu utan att man skall behöva gå in i denna tråd och "leta" själv.

//Filip

Fasiken va snabb 99mac blev. Like in the old days

Macrumors har inte slagit på sitt slimmade utseende ännu - inget händer alltså ännu på en stund.

Vet inte vad klockan är i USA just nu, men då jag sitter borta i fjärran östern lär allt intressant hända efter läggdags pga tidszonerna.

Behåll det här temat - det är ju bäst! Rent, snabbt och snyggt!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-19 15:54

Jag måste ta och beröma teamet. Så här ska man göra när det är stora event på gång, skala ner så att det flyter. Att ni sen lyckats göra det snyggare är ju verkligen inte helt fel:D

Vi har ungefär en timme kvar till dom stora trumpeterna drar igång och då stänger vi av sökfunktionerna samtidigt.

Nu jäklar är det bra med slimmat forum, hemska tanke om ni skulle gå omkull idag.

Jag har alltid lite väntetid när jag skickar efter "www.99mac.se", men när väl förstasidan är uppe går det snabbt med sökningar osv.

Vad gör det segare vid "nybesök"?, är det inlogningen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-19 18:27
Ursprungligen av kitesurf:

Jag har alltid lite väntetid när jag skickar efter "www.99mac.se", men när väl förstasidan är uppe går det snabbt med sökningar osv.

Vad gör det segare vid "nybesök"?, är det inlogningen?

Jag upplever samma sak, och för mig började forumet bete sig så efter den senaste uppgraderingen som gjordes. Har inget minne av att det var så "seg" start förut.

3100 connections och 4.1 megabit/sek rapporterar brandväggen. Men vi står pall - skönt!

Man kan konstatera att forumet klarade dagens anstormning riktigt bra. Visst tog det några sekunder innan sidor laddades, men det blev ju aldrig så där galet långsamt.

Vet inte exakt hur stor skillnad det skulle göra, men om man kikar lite under ytan finns det en hel del utrymme för att trimma HTML-koden i forumen. Långsammare lär det ju inte bli i alla fall :).

Det gick rätt bra - vi har fortfarande rätt mycket trafik men den pekar mot en annan server (statisk server med bilder och reportage på engelska för MacNN etc).

Under en kort stund var det svettigt för MySQL men det var en kort puckel på cirka 30 minuter. Får börja skramla till ytterligare en processor igen

Vi har ändrat tillbaka många av inställningarna till "icke-krigsläge" så att säga.

Kul med så mycket feedback angående utseendet, det kommer en öppen önskelista inför nästa version av sajten och då vore det jättebra om alla gav sina synpunkter såklart. Jag har förstått att "less is more".

Jag som tidigare gnällt över att sidan verkar ha somnat in får som det heter backa tillbaka under min sten. Föredömligt. Precis så som jag minns 99 och precis som jag vill ha den.

Ursprungligen av Lordgray:

Jag som tidigare gnällt över att sidan verkar ha somnat in får som det heter backa tillbaka under min sten. Föredömligt. Precis så som jag minns 99 och precis som jag vill ha den.

Kul att höra! Ganska tids & resurskrävande som du säkert förstår, hade varit kul att hålla igång en framgångsrik redaktion eftersom vi har kontakterna men det blir knepigt att betala hyran då

Fråga: Jag läste att det övervägs nya proppar (processorer) för att få lite mer brus i kubbarna i Mysql.

Det är onekligen en lösning, men jag antar att ni även kikat på alternativ till Mysql?
Mysql är en utmärkt databas men bara upp till en viss gräns, det saknas en del saker enligt mina vänner som jobbar som DBA:er. Själv är jag rätt nöjd med filemaker om man så säger...

Men postgree är väl snabbare för att inte tala om de kommersiella alternativen. Men det kanske inte är ett alternativ av andra orsaker. Sybase finns väl till mac och så även nåt av oracles grejjer?

Det är synd att IBM inte har portat DB/2 till mac os x.

Lugnt vettu! Allt jag begär är att ni skall vara bäst i världen.
Hur svårt kan det vara?

Haha, du måste tro mig - jag har massor av tuffa idéer i bakhuvudet och vi skulle verkligen kunna bygga en så fantastisk sajt om vi kunde jobba ihop bättre och dela på arbetsuppgifterna. Vi är ju över 17.000 personer här trots allt.

Har fått en del intressant feedback senaste dagarna och kommer ändra på en hel del inför nästa version av 99mac.

En sak som jag gillade var epostmeddelandet.
Jag hade funderat på annat än mac och blev uppmärksammad på att nu händer det grejjer genom meddelandet.

Kan för mitt liv inte förstå att Apple inte skickar ut en brief samtidigt med sina lanseringar.

Jag själv som i viss mån påverkat Carl Bildts veckobrev - e.g tekniken bakom - gillar mail som inte är spam. Det är återigen synd att det inte finns en vettig sändlisthanterare för mac. Listserv & Lsmtp hade varit smaskens i mac.

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-10-21 14:47

Håller verkligen med förra talare om det lilla epostmeddelandet, det ligger i tiden att skicka ut meddelande via epost när det händer liknande saker.

En sak jag inte gillar är däremot att förstasidan fortfarande är borta...

Vart har den tagit vägen?

//Filip

Bevaka tråden