Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ANTIPIRATBYRÅN och PUL

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Behöver er hjälp med research med hur man på PC samt Mac kringgår Antipiratbyråns möjligheter att få tillgång till IP-nummer vid fildelning ( långfilm & musik ) även fast dom nu troligen inte behöver ta hänsyn till PUL-lagen. Frågan ställs med tanke på att det på tisdag kommer en vägledande dom om fildelningsproblematiken.

Alla tips och trix om detta kan lämnas i mail till mig - ja så slipper vi få en diskusion som möjligen är olämplig här på 99mac. Tacksam om alla olika beskrivningar, typ tillägsprogram ( Mac & PC ) som kan bidraga till att nedladdning via typ P2P aldrig blir registrerade på servern där filerna finns.

Svar till: olle snabel-a mac.se

Tacksam för snabba svar och tänkvärda synpunkter som gärna får innehålla länkar.

Märk ditt mail som "PUL" så sorterar jag dom lite snabbare!

Mvh,
Olle Jonsson

Senast redigerat 2005-10-20 12:52

Lågt...

Ursprungligen av iJohannes:

Lågt...

Vad är lågt? Ränteläget? Glocalnets priser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 15:53

Hur kan det vara olämpligt att informera om hur man undgår registrering som borde vara olaglig? Det är väl inte lag på att man måste samarbeta med APB hoppas jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 18:19

finns ju peerguardians som blockar kända ip adresser men vet ej om APB finns med där.. Det bästa man kan göra är att köra waste som är ett krypterat nätverk där man bara kan komma in om de andra har förtroende för en, svårt att komma in men garanterat APB säkert.

Kan man inte köra genom en proxyserver? En sak som hade funkar om det inte var olagligt är att ta den antennen som någon byggde i forumet och använda öppna nätverk.

Ursprungligen av HerrOber:

Kan man inte köra genom en proxyserver? En sak som hade funkar om det inte var olagligt är att ta den antennen som någon byggde i forumet och använda öppna nätverk.

Det där är väl en av de saker som gör APBs hantering av IP-nummer så problematisk. Hur vet man att det är den som har ett visst IP som sprider olagliga filer? Det finns en risk att helt oskyldiga människor blir utpekade som brottslingar. Jag antar att det är en av orsakerna till de ganska hårda krav som ställs på APB enligt artikeln av Nicklas Lundblad, som det länkas till ovan.

Lågt eller inte lågt - tråden får sin naturliga förklaring om allt rullar på som beräknat, det är INTE av eget intresse eller att jag skulle sätta igång med fildelning åt varken ena eller andra hållet. Var hittar jag information om "Waste" och hur detta krypterade nätverk fungerar - artiklar? Jag ska inte prova att komma in där, men behöver kunna min hemläxa bättre.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-10-20 19:48

söker du jobb på APB eller?

Ursprungligen av rana:

söker du jobb på APB eller?

Knappast - de som känner mig på 99mac vet mycket väl var jag jobbar och kan säkert fatta varför tråden finns.. kan vi nu återgå till själva tråden, jag tappar tid på en massa nonsens att behöva svara

Olle

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 15:06
Ursprungligen av Olle@mac:

Lågt eller inte lågt - tråden får sin naturliga förklaring om allt rullar på som beräknat, det är INTE av eget intresse eller att jag skulle sätta igång med fildelning åt varken ena eller andra hållet. Var hittar jag information om "Waste" och hur detta krypterade nätverk fungerar - artiklar? Jag ska inte prova att komma in där, men behöver kunna min hemläxa bättre.

denna länk: http://www.piratbyran.org/?view=articles&id=61 fakta samt tips och trix hittar du på den givna sidan www.piratbyran.org

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-20 20:13

På piratbyrån tror jag du kan hitta information om Waste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 20:35
Ursprungligen av Olle@mac:

Behöver er hjälp med research med hur man på PC samt Mac kringgår Antipiratbyråns möjligheter att få tillgång till IP-nummer vid fildelning ( långfilm & musik ) även fast dom nu troligen inte behöver ta hänsyn till PUL-lagen.

Hej Olle! Ta en titt på denna sida: http://tor.freehaven.net/index.html.en
(http://www.onion-router.net/)

Senast redigerat 2005-10-20 20:48
  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 21:07

De flesta internetleverantörer vägrar konsekvent att lämna ut personuppgifter utifrån ett IP-nummer, så Datainspektionens beslut gör inte någon större skillnad...

Ursprungligen av Macvarg:

De flesta internetleverantörer vägrar konsekvent att lämna ut personuppgifter utifrån ett IP-nummer,

Fast inte om polisen frågar vilket dom lär göra mer och mer...

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast inte om polisen frågar vilket dom lär göra mer och mer...

Var har du hört det? Det är väl snarare tvärtom, polisen kommer inte fråga alls eftersom de inte har någon anledning att fråga eftersom de inte har någon misstänkt för något brott, et cetera circumeo.

Ursprungligen av thevil:

Var har du hört det? Det är väl snarare tvärtom, polisen kommer inte fråga alls eftersom de inte har någon anledning att fråga eftersom de inte har någon misstänkt för något brott, et cetera circumeo.

Ligger nog mycket i det men OM domen på tisdag blir fällande så blir den troligen vägledande och då SKA polisen undersöka ifall dom får in en anmälan.

Ursprungligen av thevil:

Var har du hört det? Det är väl snarare tvärtom, polisen kommer inte fråga alls eftersom de inte har någon anledning att fråga eftersom de inte har någon misstänkt för något brott, et cetera circumeo.

Om polisen får in en anmälan om upphovsrättsbrott så kan dom ju begära ut personuppgifterna från ISPn vilket lär ske oftare och oftare, polisen gillar ju dessutom att skriva ut böter enkelt och lukrativt för staten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-21 13:27
Ursprungligen av Simon Templar:

Om polisen får in en anmälan om upphovsrättsbrott så kan dom ju begära ut personuppgifterna från ISPn vilket lär ske oftare och oftare, polisen gillar ju dessutom att skriva ut böter enkelt och lukrativt för staten.

Om brottet är så ringa så bara böter är på tapeten så får dom inte begära personuppgifterna för det är integritetskränkande.

Ursprungligen av Linus:

Om brottet är så ringa så bara böter är på tapeten så får dom inte begära personuppgifterna för det är integritetskränkande.

Inte riktigt.

Från Datainspektionen

"Datainspektionen bedömer att organisationernas insamling av bland annat IP-nummer inte innebär någon otillbörlig kränkning av den personliga integriteten. Båda organisationerna har i uppdrag att tillvarata sina medlemmars ekonomiska och rättsliga intressen. Organisationerna söker enbart efter information i förteckningar i ”fildelningsnätverk”. Antipiratbyrån och IFPI samlar inte in andra uppgifter än de fildelarna själva publicerat genom att gå in i nätverket. De aktuella personuppgifterna kommer enbart att översändas till berörd Internetleverantör eller i vissa fall till polis och domstol. Det är alltså inte fråga om att upprätta ett systematiskt register över Internetanvändare som misstänks syssla med otillåten fildelning. Varken Antipiratbyrån eller IFPI identifierar vem som använt ett visst IP-nummer."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-22 17:51
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte riktigt.

Från Datainspektionen

"Datainspektionen bedömer att organisationernas insamling av bland annat IP-nummer inte innebär någon otillbörlig kränkning av den personliga integriteten. Båda organisationerna har i uppdrag att tillvarata sina medlemmars ekonomiska och rättsliga intressen. Organisationerna söker enbart efter information i förteckningar i ”fildelningsnätverk”. Antipiratbyrån och IFPI samlar inte in andra uppgifter än de fildelarna själva publicerat genom att gå in i nätverket. De aktuella personuppgifterna kommer enbart att översändas till berörd Internetleverantör eller i vissa fall till polis och domstol. Det är alltså inte fråga om att upprätta ett systematiskt register över Internetanvändare som misstänks syssla med otillåten fildelning. Varken Antipiratbyrån eller IFPI identifierar vem som använt ett visst IP-nummer."

APB får hamstra ip-adresser men fortfarande gäller det jag sa, i nästa steg när ip-adressen ska omvandlas till en person av en ISP så är det integritetskränkande.
Annat är det om brottet är grovt naturligtvis.

Värt att veta är att de flesta kända krypterade nät är generellt värdelösa om man söker anonymitet eftersom dom är infiltrerade och ibland till och med startade av vissa organisationer som gärna vill ha information av alla slag.

Sen skulle inte jag vilja vara inblandad i något som med stor säkerhet innebär att man förr eller senare aktivt distribuerar barnporr och terrorinformation utan att själv veta om det.......

Ursprungligen av thevil:

Någon som har en länk där någon som inte är anställd på antipiratbyrån eller fan av piratbyrån resonerar lite omkring detta? Vore intressant att läsa. I Sverige använder vi ju som bekant överskottsinformation. Om lagförslaget DS 2005:21 går igenom så borde det hända en hel del om det är så att denna typ av brott ska utredas. Vilket de ju inte ska vad jag har uppfattat justitieministern korrekt.

Jag håller med dig om att man borde göra något för att stoppa olagligheter och vidrigheter, men att försöka stoppa teknikutvecklingen är ju som att försöka stoppa stockholmström med en baseball-handske och en hockeyklubba.

Jo men någon kontroll måste ju trots det alltid existera om inte annat för syns skull. Alltid skrämmer det väl några till att inte hitta på något hyss.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 23:52

Tror inte svenskar är särskilt rädda och de som är det har välbeprövade krypteringslösningar vilket gör att de bara kan trycka på en knapp om polisen skulle komma och hälsa på/när de inte sitter vid datorn och sedan "glömma" lösenordet vid eventuellt förhör.

Ursprungligen av Macvarg:

Tror inte svenskar är särskilt rädda och de som är det har välbeprövade krypteringslösningar vilket gör att de bara kan trycka på en knapp om polisen skulle komma och hälsa på/när de inte sitter vid datorn och sedan "glömma" lösenordet vid eventuellt förhör.

Spelar knappast någon roll när dom genom ISPn kan kontrollera i princip allt som personen gjort på nätet.

sen så är kanske inte alla kids rädda för att åka dit men har man jobb o.s.v. så har man ju en del att förlora bara för att man vill spara lite pengar på att dela piratkopior..

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 00:07

Grejen är ju bara att de inte har tid eller resurser att kontrollera det. Sen får vi se om det ändras i och med utslaget på tisdag. Och vad man har att förlora bara för att man har jobb förstår jag inte, om man nu krypterat sin hårddisk dvs. Går inte att bevisa något och jag hoppas verkligen att skärmdumpar inte godtas som bevismaterial.

Ursprungligen av Macvarg:

Grejen är ju bara att de inte har tid eller resurser att kontrollera det. Sen får vi se om det ändras i och med utslaget på tisdag. Och vad man har att förlora bara för att man har jobb förstår jag inte, om man nu krypterat sin hårddisk dvs. Går inte att bevisa något och jag hoppas verkligen att skärmdumpar inte godtas som bevismaterial.

Räcker nog bra med ISPns loggar ska du se.

Ursprungligen av Simon Templar:

Räcker nog bra med ISPns loggar ska du se.

Hur är det - kan loggarna hos en ISP skilja mellan olika datorer på ett lokalt nätverk? (Jag är rätt okunnig om hur dylikt fungerar )

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hur är det - kan loggarna hos en ISP skilja mellan olika datorer på ett lokalt nätverk? (Jag är rätt okunnig om hur dylikt fungerar )

Beror lite på men det är den som står för abonnemanget hos ISPn som ansvarar för det och därför den som kan komma att bötfällas.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-21 07:29

Men personen i fråga kan ju inte heller bötfällas om någon olovligen tagit sig in på ditt nätverk och tankat något olagligt eller gjort något annat olagligt.

Bevaka tråden