• Medlem
  • 2002-01-10 22:45

Har en vän som tänkte köra FileMaker Server för OS X. Visar sig att han inte hittar någon inställning för att få den att dra igång automatiskt vid boot (jag vet inte hur det är med detta eftersom jag inte orkade kolla... man måste lita på sina vänner he he). Så men va fan tänkte jag hur svårt kan det va, visar sig att FMS 5.5 för OSX är i princip samma som deras nysläppta för RedHat dvs det ligger en liten nix binär och svettas i config.app "mappen", fmserverd. Bra tänkte jag och efter att ha retat den lite visar det sig att fmserverd start -c fmserver.conf funkar utmärkt för att dra igång den. Så simpelt tänkte moi och skriver ett übersimplistiskt shellscript som startar skiten och en StartupParameters.plist som definierar OrderPreference Last och att den vill ha Disks, DirectoryServices och Resolver igång först (standard blubbet förstås och en enkelt console messgae). So far so good... inte. Skiten drar inte igång vid boot. Så jag undrar lite lojt var in hela glödheta jag kan kolla eventuella meddelanden från SystemStarter (som kör StartupItems)om varför den inte startades eller ngt annat tips. Känns eventuellt som jag missat något uppenbart så den som känner sig hugad kan ju säga till så postar jag filerna jag använder. Jag vet att jag kan lösa detta på flera andra vis om jag måste men eftersom jag trodde att jag förstod SystemStarter och StartupItems ganska väl vill jag fatta vad som gått snett. Kanske fmserverd kräver mer än jag specat för att den ska starta men det finns ingen logg som talar om vad det skulle vara....

Somebody help... or I´ll replace you with a very small shellscript.